Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

in tabaks- en gemaksdetailhandel moet krachtiger

Tabaks- en gemakszaken

Profilering winkeltypes in tabaks- en gemaksdetailhandel moet krachtiger

09/11/2011

Er zijn voldoende perspectieven voor ondernemers met een tabakspeciaalzaak of gemakswinkel. Maar daarvoor moeten er wel keuzes gemaakt worden. Dat is in het kort de uitkomst van een onderzoek van het EIM (Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf) naar de huidige structuur èn toekomst van de tabaks- en gemaksdetailhandel in opdracht van het HBD.

De branche bestaat anno 2011 uit zo'n 150 tabakspeciaalzaken en meer dan 1500 zoge-noemde gemakswinkels. Als sterke punten van de huidige tabakspeciaalzaak noemt het EIM: deskundigheid, herkenbaarheid en exclusiviteit. Voor de gemakswinkel zijn dat: assortiment, professionaliteit en service.

Het EIM bepleit een verdere ontwikkeling naar drie winkeltypes:
* De high-end speciaalzaak (de super tabakspeciaalzaak met nog meer sfeer, beleving, keuzerijkdom en kwaliteit)
* De full-service gemakswinkel (een gemakswinkel met een nog verder ontwikkeld goederen en dienstenassortiment voor de particuliere consument en ZZP-er)

* De on the spot gemakswinkel (een gemakswinkel met een beperkter, strak op de locatie afgestemd, snel gemaksassortiment)

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie NSO en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).