Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
in tabaks- en gemaksdetailhandel moet krachtiger
Tabaks- en gemakszaken
Profilering winkeltypes in tabaks- en gemaksdetailhandel moet krachtiger
09/11/2011
Er zijn voldoende perspectieven voor ondernemers met een
tabakspeciaalzaak of gemakswinkel. Maar daarvoor moeten er wel keuzes
gemaakt worden. Dat is in het kort de uitkomst van een onderzoek van
het EIM (Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf) naar de huidige
structuur èn toekomst van de tabaks- en gemaksdetailhandel in opdracht
van het HBD.
De branche bestaat anno 2011 uit zo'n 150 tabakspeciaalzaken en meer
dan 1500 zoge-noemde gemakswinkels. Als sterke punten van de huidige
tabakspeciaalzaak noemt het EIM: deskundigheid, herkenbaarheid en
exclusiviteit. Voor de gemakswinkel zijn dat: assortiment,
professionaliteit en service.
Het EIM bepleit een verdere ontwikkeling naar drie winkeltypes:
* De high-end speciaalzaak (de super tabakspeciaalzaak met nog meer
sfeer, beleving, keuzerijkdom en kwaliteit)
* De full-service gemakswinkel (een gemakswinkel met een nog verder
ontwikkeld goederen en dienstenassortiment voor de particuliere
consument en ZZP-er)
* De on the spot gemakswinkel (een gemakswinkel met een beperkter,
strak op de locatie afgestemd, snel gemaksassortiment)
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie NSO en
het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).