Gemeente Helmond


Startschot gegeven voor onderdoorgang

Op dinsdag 8 november is het starschot gegeven voor de realisatie van de belangrijke onderdoorgang bij het NS-station Helmond.

Het gebied rond het NS-station Helmond wordt flink vernieuwd. De stationsomgeving wordt opgeknapt, er komt een nieuwe fietsenstalling, het stationsplein gaat op de schop en er komt een onderdoorgang, die het centrum van de stad gaat verbinden met Suytkade en de Annawijk. De kosten van dit grootschalige project Spoorzone zijn geraamd op 30 miljoen euro.

Op stoom

De werkzaamheden aan de Spoorzone beginnen nu goed op stoom te komen. Er zijn al bomen verwijderd en de fietsenstalling is gesloopt. Ook is de kruising Engelseweg-Floreffestraat al klaar gemaakt voor de toekomstige situatie. Nu wordt gestart met één van de grootste klussen: de realisatie van de onderdoorgang. ProRail voert dit werk in opdracht van de gemeente Helmond uit. MNO Vervat is de uitvoerende aannemer.

Startschot gegeven

Wethouder Tielemans, regiodirecteur Frings (ProRail) en gedeputeerde Van Heugten (Provincie Noord-Brabant) gaven op dinsdag 8 november het officiële startschot voor de realisatie van deze -voor Helmond zeer belangrijke- onderdoorgang. De Conducteurs van P.R.E.T. zorgden voor een komische noot.

Pressvisuals.com

Project Spoorzone

Tussen het winkelgebied in het centrum en de nieuwe woonwijk Suytkade ligt de centrale spoorzone (het gebied rond het station). De gemeente wil samen met de NS en ProRail dit gebied opknappen zodat het beter past bij het huidige centrum en het centrumplan én Suytkade. Ook moet de barrièrewerking van het spoor weg genomen worden zodat mensen makkelijk van het huidige centrum naar Suytkade/Annawijk kunnen gaan en andersom. Dit betekent dat het station en het stationsplein vernieuwd worden en dat er een onderdoorgang onder het spoor komt. De spoorzone wordt een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger en automobilisten/taxi elkaar ontmoeten.

* Meer info en 3D-beelden Spoorzone