Student-bestuurders bijeen over verantwoord alcoholgebruik


‘Zuipen, slempen en kroegjool’

Leiden, 20111109 -- Bestuurders van vrijwel alle studentenverenigingen zijn vrijdag 4 november bij elkaar gekomen om het sociëteitsbeleid te bespreken ten aanzien van verantwoorde alcoholconsumptie op studentensociëteiten. “We merken dat er in de laatste 10 jaar weinig incidenten plaatsgevonden hebben op sociëteiten. Het is belangrijk om deze trend te blijven stimuleren” aldus Jan Boers, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Het seminar Sociëteitsbeleid is een jaarlijks initiatief van de LKvV, waaraan dit jaar Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), bierbrouwer AB InBev en Unity drugsvoorlichting een inhoudelijke bijdrage verzorgd hebben. Jan Boers: “Het nuttigen van alcohol is onderdeel van de borrelcultuur van studenten en het is van belang dat hier op een goede manier mee wordt omgegaan.”

 Tijdens het seminar Sociëteitsbeleid is onder andere gesproken over de uitdagingen rondom individueel alcoholgebruik en over het verantwoord laten verlopen van bijvoorbeeld grote feesten. Studentbestuurders van de 46 studentenverenigingen van de LKvV werden aan het denken gezet in hun actieve bijdrage door middel van interactieve workshops. “Juist omdat studentenverenigingen vaak de schijn tegen hebben, willen we zorgen dat we bewust omgaan met het gebruik van alcohol”, aldus Boers.

 Partners “Als bierbrouwer en leverancier van studentenverenigingen vinden wij het belangrijk dat op verantwoorde wijze wordt genoten van onze bieren en daarom werken wij graag mee aan het seminar Sociëteitsbeleid van de LKvV” zegt Annemieke Matthijssen van AB InBev Nederland. AB InBev ontplooit zelf activiteiten om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren en wordt daarin gesteund door STIVA.  

 Directeur STIVA Peter de Wolf: "We zijn al heel actief op het thema alcohol en verkeersdeelname waar STIVA al 10 jaar partner is van de BOB campagne. Daarnaast focussen we nadrukkelijk op het tegengaan van het drinken van alcohol door jongeren via de campagne 'Geen 16? Geen druppel'. We zijn heel blij dat ook studentenverenigingen steeds actiever zijn om spelregels op te stellen om misbruik tegen te gaan en we ondersteunen hen daar van harte bij".





AB InBev