Universiteit van Amsterdam

Meer aandacht voor denkvaardigheden van leerlingen

Afscheidscollege Onderwijskunde

woensdag 9 november, 15.00 uur

Mw. prof. dr. B.H.A.M. van Hout-Wolters, hoogleraar Onderwijskunde ten bate van de opleiding en nascholing van leraren: Meer aandacht voor denkvaardigheden van leerlingen. Wereldwijd wordt aandacht gevraagd voor de verbetering van denkvaardigheden: de zogeheten 21st century skills. Het gaat hierbij niet alleen om cognitieve vaardigheden als analyseren, structureren en synthetiseren, maar ook om metacognitieve vaardigheden als plannen, evalueren en reflecteren. Deze denkvaardigheden zijn nodig om informatie te verwerven, problemen op te lossen, onderzoek te doen en kritisch te denken. In haar afscheidscollege gaat Bernadette van Hout-Wolters in op de denkvaardigheden die leerlingen in het voortgezet onderwijs zouden moeten leren. Het betreft hier enerzijds schoolvakspecifieke vaardigheden, zoals wiskundige problemen oplossen en historisch redeneren, en anderzijds vakoverstijgende vaardigheden, zoals studerend lezen en het zoeken van informatie op internet. Om te meten of leerlingen over deze denkvaardigheden beschikken zijn verschillende meetmethoden ontwikkeld. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen deze vaardigheden goed kunnen leren. Meer aandacht hiervoor in het onderwijs is echter gewenst. Dit onderwijs moet dan wel aan een aantal specifieke kenmerken voldoen. Om dat te realiseren kunnen docenten op verschillende manieren ondersteund worden.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.