SGP


Zorgen om de zorg

Dat er op de zorg moet worden bezuinigd is onontkoombaar, maar de vraag is: hoe? Bij de behandeling van de begroting van VWS maakte de SGP zich sterk voor het kostenbesparende en waardevolle werk van onder meer de mantelzorgers. Ook is de SGP kritisch over onderdelen van de pgb-plannen van het kabinet. Op twee punten heeft de SGP de plannen bij weten te stellen: op de adoptiezorg wordt minder drastisch gekort en er blijft voldoende geld voor de opvang van tienermoeders.
---

Begroting VWS
9 november 2011
C.G. van der Staaij

Eén van de grootste uitdagingen van de komende jaren, is de beheersing van de zorgkosten. De Algemene Rekenkamer legde hier vorige week nog eens pijnlijk de vinger bij. Er is te weinig zicht op de ontwikkeling van de zorguitgaven en de afgelopen 10 jaar is het budget bijna jaarlijks overschreden. Is er niet meer nodig voor een goede kostenbeheersing?
Onverwachte overschrijdingen leiden nu vaak tot correcties, die als onbillijk worden ervaren. Ik denk aan de huisartsen, die als gevolg van gewenst beleid hebben geïnvesteerd in de eerstelijns zorg, maar nu een forse korting krijgen. Welke acties gaat de minister ondernemen om sneller en meer inzicht te krijgen in de effecten van substitutie van zorg?

Voorzitter, De SGP vindt het belangrijk dat het kostenbewustzijn van burgers vergroot wordt. Wij steunen daarom de wens â al eerder hebben wij die geuit - om patiënten zorgbreed meer inzicht te geven in de kosten van medische behandelingen. Welke mogelijkheden ziet de minister hiervoor?

Voorzitter, om de zorg op termijn betaalbaar te houden, moeten maatregelen genomen worden om de kosten in de hand te houden. Wij lopen daar niet voor weg, maar zullen steeds kritisch toetsen of de plannen verantwoord uitpakken.

Als het gaat om de geestelijke gezondheidszorg, heb ik begrepen dat GGZ Nederland intussen weer bij de minister aan tafel zit. Dat is goed nieuws. Ik roep de minister op om de effecten van de eigen bijdrage in 2012 in kaart te brengen en samen met de sector het laatste deel van de motie van collega Bruins-Slot en mij uit te voeren. Ziet zij mogelijkheden om alternatieve besparingen te realiseren, zodat de eigen bijdrage in 2013 nog verder naar beneden bijgesteld kan worden of specifieke groepen uitgezonderd kunnen worden? En kan zij de Kamer informeren over het resultaat van het gesprek naar aanleiding van mijn motie, waarin gevraagd wordt te bewerkstelligen dat zorgmijders vroegtijdig gesignaleerd worden?

De SGP blijft grote moeite houden met de rigoureuze inperking van het persoonsgebonden budget. Eerder vandaag zijn daarover moties ingediend. Aan de vormgeving en uitwerking van de plannen zitten veel haken en ogen. Waarom wil de staatssecretaris deze maatregel laten ingaan per 1 januari 2012, terwijl bestaande aanbieders de flexibele zorg voor deze groep mensen vaak niet kunnen aanbieden?

AWBZ NAAR WMO
Voorzitter, de SGP ziet uit naar de inhoudelijke discussie over het wetsvoorstel waarmee de begeleiding naar de WMO wordt overgeheveld. Voor de SGP is van cruciaal belang dat de keuzevrijheid van de cliënt hard geborgd is en dat ook bovenregionaal opererende instellingen die zich op een specifieke doelgroep richten, een faire kans krijgen de zorg te leveren. Wil de staatssecretaris hieraan uitdrukkelijk aandacht besteden in het wetsvoorstel?

Subsidiebeleid
Voorzitter, bij de Algemene Beschouwingen heeft de Kamer een motie van de SGP aanvaard dat bij de subsidieverlening ook de maatschappelijke verankering, de betrokkenheid van vrijwilligers en de geefbereidheid van de achterban gewaardeerd moeten worden. Dat geldt wat ons betreft ook voor de subsidieverlening voor patiëntenorganisaties. Welke invulling willen de bewindslieden daaraan gaan geven?

MEE-organisaties
Voorzitter, ik wil ook de aandacht vestigen op de aanvullende efficiencykorting van 10 miljoen euro die de MEE-organisaties per 2013 opgelegd krijgen. Staat dit niet op gespannen voet met het unanieme oordeel van de Kamer dat cliëntondersteuning een waarborgfunctie is bij de decentralisaties uit het regeerakkoord en dat daarom kwaliteit en continuïteit van cliëntondersteuning nodig is (Motie Venrooy-van Ark c.s., 29 538, nr. 127)? Wil de regering de aanvullende korting heroverwegen, mede gelet op het feit dat MEE-organisaties de afgelopen vijf jaar al een efficiencyverbetering hebben doorgevoerd van 19%?

Mantelzorg
Voorzitter, zonder mantelzorgers komt Nederland krakend en piepend tot stilstand. Dat geldt op allerlei terreinen van de zorg. Nadrukkelijk noem ik in dit verband ook de palliatieve zorg. In het mantelzorgbeleid blijft tot nog toe echter onderbelicht dat mantelzorgers niet alleen zorg leveren, maar ook op andere manieren een bijdrage leveren aan de maatschappij. Ik denk bijvoorbeeld aan de enorme kostenbesparingen omdat mantelzorgers het beroep op formele zorg verminderen. Door deze blinde vlek drukt wet- en regelgeving buiten de zorg vaak onevenredig hard op toch al overbelaste schouders. Denk aan fiscale benadeling met duizenden euroâs. Denk ook aan de zware combinatie van arbeid en mantelzorg. In de toegezegde brief over informele zorg zouden wij graag ook een analyse zien van de problemen in de sociale zekerheid en de fiscaliteit. En natuurlijk ook oplossingen voor de geconstateerde drempels in de sociale zekerheid en de fiscaliteit!

Adoptienazorg
Voorzitter, de adoptienazorg wordt onevenredig getroffen door een extra bezuiniging van ruim een ton op de Stichting Adoptievoorzieningen. De laagdrempelige, vroegtijdige en hoogwaardige zorg die nu geboden wordt, moeten we juist zien vast te houden. Ik heb met collegaâs een amendement ingediend om die korting ongedaan te maken. Zowel de commissie Kalsbeek (rapport âInterlandelijke adoptie: alles van waarde is weerloosâ 2008) als de hoofdinspecteur van de inspectie Jeugdzorg (3 november 2011) pleiten, gelet op de complexiteit in de achtergronden van de adoptiekinderen voor een steviger verankering van adoptienazorg. Gesuggereerd wordt om adoptienazorg vast onderdeel uit te laten maken van de adoptieprocedure. Wil het kabinet de mogelijkheden hiervoor nader in kaart brengen?

Tienermoederopvang
Voorzitter, dat met relatief beperkte middelen soms veel goeds kan worden gedaan, geldt ook voor de tienermoederopvang. Dit voorjaar heeft de staatssecretaris besloten de financiering voor het opvanghuis van Siriz langer te garanderen. Dank daarvoor. Toen is ook toegezegd dat er snel zicht zou komen op de structurele financiering voor tienermoederopvang. Het rapport van de Commissie-De Jong ligt er intussen geruime tijd. Graag snel een reactie en een blijvend goede financiering die aansluit bij de helaas grote vraag naar deze complexe zorg.

Snijvlak justiie/VWS
MdV, Wij steken niet onder stoelen of banken dat wij principieel bezwaren hebben en houden tegen de geldende abortus- en euthanasiewetgeving, omdat wij vinden dat kwetsbaar leven hiermee onvoldoende beschermd wordt. Over medisch-ethische onderwerpen komen wij in afzonderlijke overleggen nog verder te spreken.

In dit debat zou ik aandacht willen vragen voor een drietal punten op het snijvlak van VWS met Jusititie.

Ik wijs allereerst op het boek âVrouwen te koopâ van Maria Genova, waarin zij aangeeft dat in de prostitutiewereld niet alleen mensenhandel voorkomt, maar ook gedwongen abortussen. De SGP vraagt het kabinet om ook de signalering én voorkoming van abortussen onder dwang uitdrukkelijk prioriteit te geven. Willen de bewindslieden zich hiervoor inzetten?

Een tweede punt. Aandacht voor (digitale) kinderpornografie is er bij de aanpak van kindermisbruik nog nauwelijks. Deze conclusie uit de eerste rapportage van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel is belangrijk. Welke acties kunnen wij op korte termijn al verwachten om hierin verandering te brengen, ook in de sfeer van preventie en scholing?

Tot slot. De komende weken spreken we onder meer over de onrustbarende toename van het aantal meldingen euthanasie. Niet alles wat euthanasie is, wordt echter als zodanig gemeld. Wij krijgen regelmatig signalen dat palliatieve sedatie nog steeds gebruikt wordt als sluiproute voor euthanasie. We vragen de minister om toe te zien dat de Inspectie blijvend alert is op handhaving van de richtlijnen.