Ingezonden persbericht


Klanten nogmaals op de hoogte gebracht van foute soja bij Albert Heijn.

Op donderdag 10 november zal rond half zes weer een sticker-actie bij Albert Heijn in Amsterdam gehouden worden. Ditmaal aan de Helmholzstraat. Na de succesvolle sticker-actie-week van 17 tot en met 23 oktober, waar verschillende actie hebben plaatsgevonden in Den Haag, Zwolle en Amsterdam zullen de actievoerders Albert Heijn nogmaals helpen om klanten op de hoogte te brengen van het feit dat de meeste (niet-biologische) dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren geproduceerd worden met foute soja: veelal genetisch gemodificeerde soja, die groeit op grote monocultuurvelden en veelvuldig wordt besproeid met pesticiden.

Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (1) Door deze RTRS duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten. (2)

Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. (3)

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club. (4)

?ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen?, aldus één van de actievoerders. ?Zolang Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren.?

'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.

****************************