Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Business update derde kwartaal 2011

- resultaat volgens verwachting

- sterke verbetering t.o.v. 2010

- prijsniveau en bezetting diepdruk verbeterd
- prijsdruk rotatie-offset onverminderd


1. Resultaten derde kwartaal 2011
Roto Smeets Group (RSG) heeft qua omzet een duidelijk beter derde kwartaal gerealiseerd dan het vergelijkbare kwartaal in 2010. De toegevoegde waarde is echter - door het nog niet of niet volledig kunnen doorberekenen van grondstofprijsstijgingen aan de markt - procentueel achtergebleven bij de groei.


2. Toelichting belangrijke gebeurtenissen derde kwartaal 2.1 De markt
De markt is ten opzichte van onze weergave in het halfjaarbericht niet noemenswaardig veranderd.

Ook in het derde kwartaal is RSG er weer in geslaagd een aantal belangrijke nieuwe contracten en contractverlengingen te realiseren.

In 2012 zal de samenwerking met A.S. Watson Group fors worden uitgebreid. Deze onderneming is de grootste health & beauty retailer ter wereld, in de Benelux bekend van de merken Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL. Vanaf februari 2012 gaat Roto Smeets wekelijks de Kruidvat folders voor de Nederlandse markt verzorgen.

Zoals eerder aangekondigd is in het derde kwartaal een begin gemaakt met het uitvoeren van de drukwerkovereenkomst met de ANWB voor het vervaardigen van het maandblad De Kampioen.

Met Sanoma Media Netherlands werd overeenstemming bereikt over het verlengen van een groot aantal titels zoals bijvoorbeeld de uitgaven Libelle, Margriet en Donald Duck.

Binnen de uitgeefbranche zijn het achterblijvende advertentievolume en de invoering van de wetgeving over het niet stilzwijgend verlengen van de abonnementen momenteel onvoorspelbare factoren.

De markt voor retailbedrijven heeft te maken met het lage consumentenvertrouwen en de concurrentie van online retailconcepten met die van de traditionele winkelstraat. Het vertrouwen dat men echter heeft in gedrukte huis-aan-huisreclame is onverminderd hoog.

De business unit Marketing Communications, met als belangrijkste onderneming MediaPartners Group, wordt in 2011 niet geraakt door het negatieve sentiment van de economie. Ook deze activiteit ontwikkelt zich ruim boven het niveau van 2010.

2.2 Grondstoffen
De ontwikkelingen binnen Print Productions worden onder meer nadelig beïnvloed door de verdergaande consolidatie bij de papierleveranciers wat een prijsopdrijvend effect op de papierprijzen tot gevolg heeft. Een voorbeeld hiervan is de onlangs bekendgemaakte overname van Myllykoski door UPM.

Ook de prijzen voor de overige grondstoffen en energie blijven een stijgende lijn vertonen.

2.3 De organisatie
Bij drukkerij Antok in Hongarije heeft een directiewisseling plaatsgevonden. Hierdoor is de commerciële focus verbeterd. Een aantal nieuwe, repeterende orders is aan de portefeuille toegevoegd.

Naast het behalen van de MVO prestatieladder, niveau 3, door de Roto Smeets GrafiServices vellenbedrijven heeft RSG de bronsstatus behaald binnen het FIRA Rating System. Via het FIRA Rating System hebben de aangesloten inkopers onafhankelijk en betrouwbaar inzicht in de prestaties en risico's op het gebied van duurzaamheidsissues van de in het systeem opgenomen bedrijven.

2.4 Verbetertrajecten
De aangekondigde interne ingrepen, met name binnen de business unit Print Productions, zijn in gang gezet. De effecten van deze ingrepen en de daarmee beoogde kostenbesparingen zullen pas na 2011 volledig gaan bijdragen aan een verbetering van het operationele resultaat.

2.5 Overige gebeurtenissen
Per 1 augustus heeft RSG de voormalige drukkerij aan de Europalaan in Utrecht aan PostNL verhuurd. Het complex van 26.287 m2, gelegen op een terrein van bijna 4 hectare, is volledig in gebruik genomen. Het betreft een vierjarige overeenkomst met mogelijkheden tot verlenging.

Het jaarlijkse bedrijfsbezoek voor aandeelhouders heeft dit jaar plaatsgevonden bij MediaPartners Group in Amstelveen en werd druk bezocht. Ondanks de gesegmenteerde informatie in het jaarverslag bleken de gepresenteerde voorbeelden van communicatieprojecten die MediaPartners Group uitvoert voor klanten als Albert Heijn, ABN AMRO en KLM, een eye-opener voor veel aandeelhouders.


3. Financiële positie
De bestaande financieringsfaciliteit is ongewijzigd gebleven. De financieringsfaciliteit bij ABN AMRO, die tot 15 september tijdelijk was verruimd, is volgens plan weer teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. De aanwending van het krediet ontwikkelt zich verder conform prognose.


4. Vooruitzichten
Ondanks de goede bezetting en het verbeterd prijsniveau van met name de diepdrukkerijen verwacht RSG dat het netto resultaat over 2011 licht negatief zal zijn. Hetgeen overigens een forse verbetering inhoudt ten opzichte van het resultaat over 2010.


5. Financiële kalender 2012:
Publicatie jaarcijfers 2011 15 maart 2012
Algemene Vergadering van Aandeelhouders 9 mei 2012 Business update 1e kwartaal 2012 9 mei 2012
Publicatie halfjaarcijfers 2012 23 augustus 2012
Business update 3e kwartaal 2012 8 november 2012

Roto Smeets Group NV
Raad van Bestuur

Deventer, 10 november 2011

Voor nadere informatie:
R.A.J. Huyzer, interim CEO
L.M. van Gelder, Directeur Financiële Zaken

Tel. 0570-69 49 05

Dit is een tussentijds bericht in het kader van artikel 5:25e van de Wet op het Financieel Toezicht.

Profiel
Roto Smeets Group is de Nederlandse marktleider in de grafimedia branche en heeft in Europa een leidende positie. Roto Smeets Group inspireert met vernieuwende oplossingen voor gedrukte en digitale media. Ze heeft haar bestaansrecht reeds bewezen en is een betrouwbare en ambitieuze organisatie, die voortdurend bezig is met het uitbreiden van haar dienstverlening en het moderniseren van haar productiefaciliteiten. Roto Smeets Group besteedt zorg aan veiligheid en gezondheid van haar medewerkers en investeert voortdurend in het optimaliseren van vakmanschap en expertise. Roto Smeets Group onderneemt op een maatschappelijk verantwoorde manier.

Hunneperkade 4, 7418 BT Deventer, +31 570 69 49 00, info@rotosmeetsgroup.com, www.rotosmeetsgroup.com

Wenst u de persberichten van Roto Smeets Group niet meer te ontvangen, klik dan op de volgende link: Afmelden Persberichten Roto Smeets Group

en stuur de ontstane e-mail met het onderwerp zonder verdere tekst terug. U wordt dan van de verzendlijst verwijderd.

++++++++++++++++++++++++++

PRESS RELEASE

Business update Q3 2011

- Results as expected

- Strong improvement over 2010

- Improved prices and occupancy in rotogravure
- Pressure on web offset prices unchanged


1. Q3 2011 Results
Roto Smeets Group (RSG) has achieved much better results in Q3 than in the comparable quarter of 2010. However, we have not yet been able to pass on all of the increases in the prices of our raw materials, so in percentage terms, added value remains below the growth curve.


2. Significant events in Q3, explanatory notes 2.1 The market
There have been no significant changes in the market; it remains as we described it in our first half press release.

Once again in Q3, RSG has succeeded in gaining a number of major new contracts while other contracts have been extended.

In 2012 our collaboration with A.S. Watson Group will be considerably intensified. The A.S. Watson Group is the world's largest health & beauty retailer, known in the Benelux countries under the brands Kruidvat, Trekpleister and ICI Paris XL. Starting in February 2012, Roto Smeets is to manufacture the weekly advertising folders for retail chemist Kruidvat in the Dutch market.

As announced earlier, Q3 saw the start of our printing agreement with motoring organisation ANWB as we take over the manufacturing of their monthly magazine De Kampioen.

An agreement has been reached with Sanoma Media Netherlands to continue our work on a large number of titles, such as the magazines Libelle, Margriet and Donald Duck.

Unpredictable factors in the publishing industry include reduced advertising volumes and the introduction of new legislation banning the tacit renewal of subscriptions.

The retail business market is suffering from poor consumer confidence, while the on-line retailers are offering competition to the traditional high street store. Confidence in printed door-to-door advertising continues to remain high, however.

The Marketing Communications business unit, with MediaPartners Group as its most important component, will not be affected in 2011 by the adverse economic mood. Their activities are developing to a far higher level than in 2010.

2.2 Raw materials
Developments in Print Productions are being adversely impacted by yet further consolidation among the paper suppliers, which has had the effect of pushing prices up. One example is the recently announced takeover of Myllykoski by UPM.

The prices of other raw materials also continue to rise.

2.3 The organisation
There has been a change of directors at Antok Printers Hungary, which has improved its commercial focus. A number of new, repeat orders have been added to their portfolio.

After the Roto Smeets GrafiServices sheetfed offset plants had achieved level 3 of the Corporate Social Responsibility performance scale, RSG has acquired bronze status under the FIRA Rating System. The FIRA Rating System affords associated purchasers independent, reliable information on the sustainability performance and risks associated with the businesses in the scheme.

2.4 Improvement plans
The internal actions already announced have now been set in train, principally in the Print Productions business unit. Their effect, with the associated cost savings, will only start to make a full contribution to improving operational results after 2011.

2.5 Other events
On 1 August RSG rented out the old printing plant at Europalaan 12, Utrecht, to PostNL. The 26,287 m2 complex, in a total area of nearly 4 hectares, has all been taken into use. This is a four-year contract with options for renewal.

The well-attended annual shareholders' company visit this year was to MediaPartners Group in Amstelveen. Despite the scattered information in the Annual Report, the examples on show of the MediaPartners communications projects for such clients as Albert Heijn, ABN AMRO, and KLM, were an eye-opener for many shareholders.


3. Financial position
The existing financing facility remains unchanged. The financing facility with ABN AMRO, which was temporarily expanded until 15 September, has been reduced once again to the original level, as planned. The use of credit is developing as forecast.


4. Prospects
Despite good occupancy and improved prices, principally in rotogravure, RSG expects that the net result for 2011 will remain slightly negative. This, however, represents a considerable improvement over 2010.


5. Financial diary 2012:
Annual figures 2011 published 15 March 2012
General Shareholders' Meeting 9 May 2012
Business update Q1 2012 9 May 2012
Half year figures 2012 23 August 2012
Business update Q3 2012 8 November 2012

Roto Smeets Group NV
Management Board

Deventer, 10 November 2011

For further information please contact:
R.A.J. Huyzer, interim CEO
L.M. van Gelder, Financial Director

Tel. +31 570 69 49 05

This is an interim announcement within the meaning of article 5:25e of the Financial Supervision Act (Wet op het Financieel Toezicht).

Profile
Roto Smeets Group is the graphics industry market leader in the Netherlands, with a leading position in Europe. Roto Smeets Group inspires with its innovative solutions for printed and digital media. The Group has demonstrated its right to exist and is a reliable, ambitious organisation, continually seeking to expand its range of services and modernise its production facilities. Roto Smeets Group takes care to ensure the safety and health of its employees, continually investing to optimise their skills and expertise. Roto Smeets Group conducts its business in a socially responsible manner.