Universiteit Utrecht wint de Nationale Alumni Prijs


AMSTERDAM, 20111110 -- De onafhankelijke jury heeft de Universiteit Utrecht uitgeroepen als de winnaar van de Nationale Alumni Prijs 2011. Hun project voor het betrekken van alumni bij arbeidsmarktoriëntatie voor eerstejaars studenten sprak de jury zeer aan vanwege de overdraagbaarheid en het uitstekende samenspel tussen alumni, studenten en de instelling zelf.

Quote uit het juryrapport:

‘De faculteit heeft twee uitdagingen aan het WO met elkaar verbonden: hoe alumni actief te betrekken in het actuele onderwijs en hoe de studenten al in vroege stadia van hun studie oriëntatie te bieden op het vervolg in de arbeidsmarkt en andere routes voor hun loopbaan. Men heeft alumni uit alle mogelijke sectoren bereid gevonden binnen het eerstejaars curriculum op te treden als ‘gastdocent’ bij bijeenkomsten rond het thema arbeidsmarktoriëntatie. Daarmee werd dit onderwerp concreet, in mensen ook zichtbaar en tastbaar gemaakt voor de studenten, die in evaluaties hadden aangegeven dat hieraan te weinig aandacht werd besteed.

Het eerste dat in dit project opvalt volgens de jury, is de bewuste medeverantwoordelijkheid die alumni gegeven wordt voor de aanpak van een verbeterpunt in de kwaliteit van het actuele UU-onderwijs. Het is voor hen een signaal dat hun inbreng veel meer te betekenen heeft dan gezellig netwerken en wellicht ook fondsenwerving. Het project biedt door de betrokkenheid bij het curriculum een inhoudelijke interactie tussen alumni, studenten en instelling samen. Daarbij is het doordacht te noemen dat de universiteit haar alumni activeert op juist een punt waar men vast moet stellen dat men er niet of onvoldoende de juiste mensen en kennis voor in huis heeft.

Bovendien heeft men met weinig middelen veel mensen betrokken en met elkaar in contact gebracht op een heel praktische en voor alle betrokkenen verrijkende wijze. Dat geldt ook voor de studenten; hen wordt zo al in hun eerste jaar bewust gemaakt dat hun studie een stap in een loopbaan is die hen later zelf alumnus en betrokkene bij de universiteit als kenniscentrum zal maken.

De jury vindt de stap die nu in het eerste studiejaar gezet is bij de UU een interessant model voor analoge stappen. De faculteit zou ook in latere fasen van het curriculum deze ontmoetingen en oriëntatie in moeten bouwen. Daarbij is vooral te denken aan de periode dat de bachelorstudent zich buigt over de keuze van een masterstudie. Ook dan is de input vanuit de alumni met een brede keuze van achtergronden in de professies voor studenten zeer vruchtbaar te maken.’


Over de prijs zelf

De prijs is ontworpen door kunstenares Natascha Waeyen uit Maastricht. Haar werkt kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van netwerkstructuren, wat voor FORMEDIA de voornaamste reden was om juist haar te vragen om de Nationale Alumni Prijs te ontwerpen. Binnen alumnirelaties en fondsenwerving zijn netwerken namelijk van het grootste belang.


Nationaal Alumni Congres 2011

Op 10 november aanstaande vindt het Nationaal Alumni Congres plaats in cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht. Het NAC2011 wordt georganiseerd door FORMEDIA uit Maastricht, een IT/Consultancybedrijf gespecialiseerd in alumnirelaties.


Praktische informatie:

Adres: Koningsbergerstraat 9, Utrecht
Dartum en tijd: 10 november 2011, vanaf 9:30u
Meer informatie: http://formedia.nl/nationaal-alumni-congres-2011
Deelnemersaantal: ongeveer 120
Contactgegevens organisatie: e-mail: info@formedia.nl, tel: 06-2182 6615 of 06-133 777 27


Over het Nationaal Alumni Congres

Op 10 november 2011 vindt de tweede editie van het Nationaal Alumni Congres (NAC) plaats in Utrecht. Het congres wordt ingericht langs drie aparte sporen voor verschillende onderwijstypen. Tijdens het congres zal bovendien de Nationale Alumni Prijs worden uitgereikt, een award voor het meest aansprekende alumniproject van de afgelopen jaar. Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad Koningsbergerstraat 9, Utrecht.

Het Nationaal Alumni Congres heeft een vaste plek op de onderwijsagenda. Het biedt alumniprofessionals een jaarlijks terugkerend platform, waarop zij elkaar kunnen ontmoeten, ervaringen kunnen delen en kennis kunnen nemen van de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied. 

In Nederland zijn er grote verschillen tussen universiteiten en hogescholen en nog meer met het middelbaar beroepsonderwijs. Ieder type heeft haar eigen motieven om de relatie met alumni nieuw leven in te blazen. Zo kan het bij de één gaan om het werven van fondsen, bij de ander om het afstemmen van het onderwijs op de beroepspraktijk en bij een derde om het verkopen van maatwerkonderwijs in het kader van ‘een leven lang leren’. Naast deze verschillen is er echter een overstijgend gemeenschappelijk belang. Want zoals de Britten zeggen: "A rising tide, lifts all boats".

Het programma van het NAC2011 bevat keynotes van Joanna Motion (stond jarenlang aan het hoofd van de Europese tak van CASE) en Miles Stevenson (directeur van het bureau fondsenwerving en alumnirelaties van de universiteit van Sheffield). Voor de parallelle sessies  licht dit jaar de focus op praktijkvoorbeelden waar instellingen zich aan kunnen spiegelen. 


CASE LOWLANDS

Vanaf 2012 gaan de universiteiten, de internationale brancheorganisatie CASE (Council for Advancement and Support of Education) en FORMEDIA een samenwerkingsverband aan, waarbij de krachten worden gebundeld en een jaarlijks congres voor professionals op het gebied van Alumnirelaties en Fondsenwerving wordt georganiseerd, gericht op universiteiten, hogescholen, universitaire ziekenhuizen, medische en wetenschapsfondsen. De nieuwe conferentie zal CASE LOWLANDS heten en de eerste editie hiervan vindt plaats op 10 en 11 mei 2012 in het Academiegebouw in Utrecht.

Het MBO-veld wordt niet vergeten. In 2012 zal FORMEDIA een uitgebreide studiedag organiseren, speciaal gericht op instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs.





Ingezonden persbericht