Ingezonden persbericht


Universeel cadeaupapier en ruimtebesparende mok op de marktdag in Arnhem

Den Haag, 4 november 2011

Op donderdag 10 november presenteren en verkopen honderden jonge ondernemers van MBO- en HBO scholen uit het hele land hun koopwaar in winkelcentrum Kronenburg in Arnhem. De studentondernemers zullen tijdens deze speciaal georganiseerde marktdag aan den lijve ondervinden hoe je een nieuw ontwikkeld product het best aan de man kunt brengen en hoe groot de marktpotentie ervan is.

Universeel cadeaupapier
Een van de deelnemers aan de marktdag donderdag is studentenbedrijf Dynatech Trading. Studentondernemers van de Fontys Hogeschool Eindhoven. Lars Vousten, verantwoordelijk voor de financiën binnen Dynatech Trading (www.universeel-cadeaupapier.nl): 'Wij hebben een universeel cadeaupapier op de markt gebracht, zodat het niet meer nodig is om 5 verschillende rollen inpakpapier in huis te hebben. Of het nu Kerst is of Vaderdag, dit cadeaupapier kan voor iedere gelegenheid gebruikt worden. Er staat namelijk een woordzoeker op. Zo kun je met een pen of stift het woord markeren dat bij de gelegenheid hoort. Een uniek product in Nederland.' Op de vraag of het product goed verkoopt, antwoord Lars: 'Het valt niet tegen. We hebben inmiddels bijna 1/3 van de rollen verkocht. En we hebben nog een aantal maanden te gaan dus het komt vast goed.'

WC-bril irritaties verleden tijd
Voor een ander gemak zorgt studentenbedrijf WCker (www.wcker.nl). Zij brachten de TipAlert op de Nederlandse markt. Bart ter Beek, directeur van WCker: 'De TipAlert is een handig apparaatje dat mannen eraan herinnert om de wc-bril na gebruik weer omlaag te doen.' Ondanks dat er in het studentenbedrijf slechts één vrouw zit, hebben de jonge ondernemers goed naar een dagelijks vrouwenprobleem gekeken. Ter Beek: 'Een wc-bril die omhoog staat is toch een van de ergernissen van vrouwen. Dat bleek ook uit het marktonderzoek dat wij hebben gedaan. Daar wilden we iets mee doen.' De TipAlert maakt een grappig geluidje zodra 'hij' de bril weer eens vergeet. En, er klinkt applaus wanneer de bril dicht wordt gedaan. Volgens de studenten is de TipAlert een leuk verjaardagscadeau en kan het ook prima in de zak van Sinterklaas of onder de kerstboom.

Naast deze producten kan het publiek op de marktdag ook terecht voor ondermeer knappe koppen - vierkante mokken met een geïntegreerd ooor, waardoor het probleem van uitstekende oren in de servieskast verleden tijd is -, waterproof laptophoezen, gegraveerde vazen en de One Night Stand Bag.

'Learning by doing'
De deelnemers van de studentenbedrijven doen mee aan het ondernemersprogramma van Stichting Jong Ondernemen. De studenten leiden een jaar lang hun eigen bedrijf en raken zo (meer) bekend met ondernemerschap. Een vakjury reikt aan het eind van de marktdag een prijs uit voor het studentenbedrijf dat qua standinrichting en klantbenadering het meest overtuigt. Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen: "Jong Ondernemen wil kinderen en jongeren in de leeftijd van 10 tot 24 jaar in aanraking brengen met het ondernemerschap en talenten op dat gebied tot ontwikkeling brengen. Ondernemen is namelijk niet iets dat je kunt leren uit een boekje. Het is een zaak van 'learning by doing'. Met onze special ontwikkelde lespakketten en programma's - waarbij de deelnemers begeleiding vanuit het bedrijfsleven krijgen - stimuleren we jongeren om het ondernemerschap als serieuze optie te onderzoeken.'

Over Jong Ondernemen
Jaarlijks organiseert Jong Ondernemen een aantal marktdagen in verschillende steden in Nederland, waaronder Arnhem. In voorgaande jaren presenteerden tijdens marktdagen duizenden studentenbedrijven al hun producten en diensten. De marktdag op 10 november is tussen 11 en 18 uur te bezoeken in winkelcentrum Kronenburg in Arnhem. Kom ook en ontmoet de ondernemers van morgen!

Meer informatie en de deelnemerslijst vindt u op www.jongondernemen.nl.

(einde bericht)