Ingezonden persbericht


Hattem, 10 november 2011

Subsidie voor marketing Hattemse musea

De Stichting Museum Activiteiten krijgt van de gemeente Hattem een subsidie van E 15.000,- verdeeld over twee jaren voor de uitvoering van haar marketingplan. Dit plan werd afgelopen jaar opgesteld in samenwerking met Zwolle Marketing. Met deze subsidie kan de stichting het opgestelde plan gaan uitvoeren. De drie musea van Hattem, het Anton Pieck Museum, het Nederlands Bakkerijmuseum en het Voerman Museum, worden onder andere gepromoot via een website, een digitale nieuwsbrief en sociale media als Twitter en Facebook. Ook worden bijvoorbeeld dagtochten en de groepsarrangementen van de musea beter onder de aandacht gebracht.

Doel van het marketingplan is om de musea meer landelijke en bredere regionale bekendheid te geven, maar ook om de doelgroepen uit te breiden. Het Voermanmuseum trekt momenteel bijvoorbeeld vooral een doelgroep van 50+, terwijl het museum ook veel te bieden heeft voor jongere doelgroepen. De musea willen daarom breder inzetten op het aantrekken van verschillende doelgroepen. De jongere doelgroep kan onder andere bereikt worden door gebruik te maken van sociale media. In 2010 mochten de musea gezamenlijk ruim 67.000 bezoekers verwelkomen. Inzet van het marketingplan is een stijging met 15% over een periode van drie jaar naar ruim 77.000 bezoekers.

Impuls voor Hattem
Naast een impuls voor de musea betekent een toename van bezoekers aan de musea ook een impuls voor Hattem als geheel. Museumbezoekers maken over het algemeen graag van de gelegenheid gebruik om ook de stad te verkennen, een hapje of drankje te nuttigen bij de Hattemse horeca of om te winkelen. Een investering in de musea is daarom ook voor de gemeente van belang.

Noot voor de redactie,