Ingezonden persbericht


Nieuwe Werken vooral voor aantrekkelijkheid als werkgever

Den Haag, 10 november 2011 - Ondernemingen zetten Het Nieuwe Werken vooral in om een aantrekkelijk werkgever te zijn. Daarnaast is kostenbeheersing een belangrijke overweging om aan het nieuwe werken te doen. Dit blijkt uit eigen onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven.

De uitkomsten van het AWVN-onderzoek spreken berichten tegen dat bedrijven vooral vanwege files Het Nieuwe Werken zouden invoeren.

Van de ondervraagde organisaties geeft bijna de helft (47 procent) aantrekkelijk werkgeverschap als de belangrijkste reden waarom Het Nieuwe Werken in de eigen organisatie is ingevoerd. 16 procent van de bedrijven geeft aan dat kostenbeheersing de belangrijkste reden is. 11 procent voert als reden aan om door middel van HNW maatschappelijke verantwoord te ondernemen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft van de bedrijven (57 procent) zijn arbeidsvoorwaardenpakket heeft aangepast aan Het Nieuwe Werken.

AWVN stelt dat Het Nieuwe Werken veel bedrijven sterker kan maken, onder meer door productiviteitsverbetering. De werkgeversvereniging onderscheidt drie dimensies van HNW: werkplek (kantoor, thuis), ict en mensen. Volgens AWVN ligt de nadruk in HNW nu teveel op de variabele werkplek en ict-oplossingen. Het succes van HNW hangt juist af van de mensen, en daarmee van verschillende aspecten van werkgeverschap zoals de arbeidsverhoudingen en de stijl van leidinggeven. Zo is onderling vertrouwen tussen medewerker en leidinggevende en tussen medewerkers onderling een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol nieuw werken.

AWVN werkt mee aan de Week van Het Nieuwe Werken (deze week, 7 tot en met 14 november, zie www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl) en biedt in dat kader een aantal gratis adviesgesprekken aan. Tijdens zo'n gesprek krijgt een werkgever een indruk van de mogelijkheden en onmogelijkheden van Het Nieuwe Werken voor het eigen bedrijf. Daarnaast is op www.awvn.nl/HNW voor bedrijven een snelscan beschikbaar om de kansrijkheid van Het Nieuwe Werken te verkennen.

Aan het onderzoek van AWVN namen 83 bedrijven deel. Van hen doet 75 procent op de een of andere manier aan Het Nieuwe Werken. Het betreft hier bedrijven uit alle marktsectoren.



Ingezonden persbericht