Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Congres 'Verbeter de zorg samen met je patiënten'

14 november 2011
Congres Door Cliënten Bekeken (DCB)
'Verbeter de zorg samen met je patiënten'
Maandag 14 november 2011, 14.00 - 21.00 uur

'Ga op tijd de dialoog aan en blijf in dialoog' appelleert aan de urgentie van een duurzame dialoog!

Thema/rode draad congres
't Belangrijkste doel binnen 'Door Cliënten Bekeken' (DCB) is verbeteren vanuit het perspectief van patiënt of cliënt. Inzicht in patiëntervaring is hierbij noodzakelijk. DCB faciliteert zorgverleners die in dialoog met patiënten willen verbeteren.

Veel verbeteracties die na een DCB basistraject uitgevoerd worden hebben betrekking op het verbeteren (van de voorwaarden) van een goede communicatie. 'Op tijd' betekent proactief. In een tijd waar het beoordeeld worden via allerlei vergelijkingsites steeds vaker voorkomt, biedt DCB alle mogelijkheden om tijdig en op constructieve wijze de dialoog aan te gaan.

Kortom hoogste tijd voor een congres waarin de mogelijkheden en resultaten van DCB belicht worden en waarbij er vanuit verschillende invalshoeken aandacht is voor de communicatie en dialoog met diverse groepen en individuen.

Locatie
Met de keuze voor congrescentrum Antropia, nabij NS-station Driebergen-Zeist wordt 't beoogde duurzame karakter benadrukt. Dit sluit goed aan op de trend om ook in de zorg meer aandacht te besteden aan duurzaam ondernemen. Het congres zal CO2 neutraal plaatsvinden.

Congresdeelnemers kunnen vanuit heel Nederland a EUR 16,75 (dagretour) met de trein naar station Driebergen-Zeist reizen. Ga naar www.antropia.nl voor de details.

Kosten
Deelnemers betalen EUR 150,-
Vertegenwoordigers van NPCF-lidorganisaties EUR 50,- Genoemde bedragen zijn vrijgesteld van btw.

Klik hier om u aan te melden.

---

HET PROGRAMMA

14.00 Ontvangst/inloop

14.30 Start congres o.l.v. dagvoorzitter Piet Hein Peeters

14.40 Opening door algemeen directeur NPCF, Wilna Wind

14.50 De Nederlander en de dialoog, poldert hij voort? Prof. Dr. Herman Pleij, emeritus hoogleraar Universiteit van Amsterdam Duiding van de 'dialoog' vanuit cultuurhistorisch perspectief: hoe waren en zijn we gewend met elkaar te communiceren. Hoe gaat de Nederlander met autoriteiten en ongelijkheid om. Hoe verhouden 'krasse uitspraken, onbeschoft gedrag en de opkomst van reaguurders zich met onze neiging tot polderen, overleggen en compromissen sluiten? Cultuurhistoricus Pleij, bekend van o.a. DWDD, is een rasverteller en biedt op humorvolle wijze inzicht in de identiteit en collectieve mentaliteiten van de Nederlander.

15.20 Door Clienten Bekeken: verleden, heden en toekomst Dr. Peter van Linschoten, directeur ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV Op Interactieve wijze wordt de 'Door Clienten Bekeken' methode toegelicht. De methode werd door ARGO en NPCF ontwikkeld in samenwerking met koepel- en brancheorganisaties Een terugblik op inmiddels meer dan 1500 uitgevoerde trajecten en de huidige stand van zaken. Maar vooral een vooruitblik: recente en toekomstige innovaties passeren de revue.

15.45 Korte pauze

16.00 Zorg 2.0, & ,Social media: communicatie en zorg anno 2011? Dr. Lucien Engelen
Lucien Engelen is een expert op het gebied van Zorg 2.0 en innovaties in de zorg. Social media is daarbij een belangrijke tool. Ervaringen met een community voor jonge kankerpatiënten leert dat social media de wijze van communiceren tussen zorgverlener en patiënten verandert. Maar ook de verhoudingen van een hiërarchische structuur (de arts bepaalt) naar een netwerkstructuur met ook regie voor de patiënt.

16.30 'Migrant een andere klant?'
Prof. Dr. Walter Devillé, verbonden aan Pharos, NIVEL en de Universiteit van Amsterdam
De migrant, een andere klant? Wat verstaan we onder een cultuursensitieve aanpak? Is zo'n aanpak noodzakelijk en hoe realiseer je die.

17.10 1e ronde parallelle sessies
Klik hier voor inhoudelijk informatie van de sessies

18.00 Walking dinner
Met DCB 'markt': best-practises, follow-up activiteiten, innovaties, et cetera.

18.55 2e ronde parallelle sessies

19.50 Afsluiting met borrel
In een informele sfeer peilt de dagvoorzitter de reacties bij de congres deelnemers.

20.15 Einde