Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Congres 'Verbeter de zorg samen met je patiënten'
14 november 2011
Congres Door Cliënten Bekeken (DCB)
'Verbeter de zorg samen met je patiënten'
Maandag 14 november 2011, 14.00 - 21.00 uur
'Ga op tijd de dialoog aan en blijf in dialoog' appelleert aan de
urgentie van een duurzame dialoog!
Thema/rode draad congres
't Belangrijkste doel binnen 'Door Cliënten Bekeken' (DCB) is
verbeteren vanuit het perspectief van patiënt of cliënt. Inzicht in
patiëntervaring is hierbij noodzakelijk. DCB faciliteert zorgverleners
die in dialoog met patiënten willen verbeteren.
Veel verbeteracties die na een DCB basistraject uitgevoerd worden
hebben betrekking op het verbeteren (van de voorwaarden) van een goede
communicatie. 'Op tijd' betekent proactief. In een tijd waar het
beoordeeld worden via allerlei vergelijkingsites steeds vaker voorkomt,
biedt DCB alle mogelijkheden om tijdig en op constructieve wijze de
dialoog aan te gaan.
Kortom hoogste tijd voor een congres waarin de mogelijkheden en
resultaten van DCB belicht worden en waarbij er vanuit verschillende
invalshoeken aandacht is voor de communicatie en dialoog met diverse
groepen en individuen.
Locatie
Met de keuze voor congrescentrum Antropia, nabij NS-station
Driebergen-Zeist wordt 't beoogde duurzame karakter benadrukt. Dit
sluit goed aan op de trend om ook in de zorg meer aandacht te besteden
aan duurzaam ondernemen. Het congres zal CO2 neutraal plaatsvinden.
Congresdeelnemers kunnen vanuit heel Nederland a EUR 16,75 (dagretour)
met de trein naar station Driebergen-Zeist reizen. Ga naar
www.antropia.nl voor de details.
Kosten
Deelnemers betalen EUR 150,-
Vertegenwoordigers van NPCF-lidorganisaties EUR 50,-
Genoemde bedragen zijn vrijgesteld van btw.
Klik hier om u aan te melden.
---
HET PROGRAMMA
14.00 Ontvangst/inloop
14.30 Start congres o.l.v. dagvoorzitter Piet Hein Peeters
14.40 Opening door algemeen directeur NPCF, Wilna Wind
14.50 De Nederlander en de dialoog, poldert hij voort?
Prof. Dr. Herman Pleij, emeritus hoogleraar Universiteit van Amsterdam
Duiding van de 'dialoog' vanuit cultuurhistorisch perspectief: hoe
waren en zijn we gewend met elkaar te communiceren. Hoe gaat de
Nederlander met autoriteiten en ongelijkheid om. Hoe verhouden 'krasse
uitspraken, onbeschoft gedrag en de opkomst van reaguurders zich met
onze neiging tot polderen, overleggen en compromissen sluiten?
Cultuurhistoricus Pleij, bekend van o.a. DWDD, is een rasverteller en
biedt op humorvolle wijze inzicht in de identiteit en collectieve
mentaliteiten van de Nederlander.
15.20 Door Clienten Bekeken: verleden, heden en toekomst
Dr. Peter van Linschoten, directeur ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV
Op Interactieve wijze wordt de 'Door Clienten Bekeken' methode
toegelicht. De methode werd door ARGO en NPCF ontwikkeld in
samenwerking met koepel- en brancheorganisaties Een terugblik op
inmiddels meer dan 1500 uitgevoerde trajecten en de huidige stand van
zaken. Maar vooral een vooruitblik: recente en toekomstige innovaties
passeren de revue.
15.45 Korte pauze
16.00 Zorg 2.0, & ,Social media: communicatie en zorg anno 2011?
Dr. Lucien Engelen
Lucien Engelen is een expert op het gebied van Zorg 2.0 en innovaties
in de zorg. Social media is daarbij een belangrijke tool.
Ervaringen met een community voor jonge kankerpatiënten leert dat
social media de wijze van communiceren tussen zorgverlener en patiënten
verandert. Maar ook de verhoudingen van een hiërarchische structuur (de
arts bepaalt) naar een netwerkstructuur met ook regie voor de patiënt.
16.30 'Migrant een andere klant?'
Prof. Dr. Walter Devillé, verbonden aan Pharos, NIVEL en de
Universiteit van Amsterdam
De migrant, een andere klant? Wat verstaan we onder een
cultuursensitieve aanpak? Is zo'n aanpak noodzakelijk en hoe realiseer
je die.
17.10 1e ronde parallelle sessies
Klik hier voor inhoudelijk informatie van de sessies
18.00 Walking dinner
Met DCB 'markt': best-practises, follow-up activiteiten, innovaties, et
cetera.
18.55 2e ronde parallelle sessies
19.50 Afsluiting met borrel
In een informele sfeer peilt de dagvoorzitter de reacties bij de
congres deelnemers.
20.15 Einde