Vrije Universiteit Amsterdam
Competenties voor de pastorale communicatie met mensen met een verstandelijke
beperking
* Startdatum: 14-11-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Competenties voor de pastorale communicatie met mensen met een
verstandelijke beperking. Een praktisch-theologisch onderzoek naar
leerprocessen van pastores
* Spreker: J.H. Smit
* Promotor: prof.dr. H.P. Meininger prof.dr. R.R. Ganzevoort
* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid
* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte
* Evenementtype: Promotie
Johan Smit onderzocht welke competenties pastores nodig hebben voor de
communicatie met mensen met een verstandelijke beperking en hoe een
onderwijsleercurriculum moet zijn. Het gaat in eerste instantie niet om
het verwerven van communicatieve kennis en vaardigheden maar eerder om
de transformatie van de innerlijke ruimte van de pastor. Onzekerheid,
onmacht, angst en schaamte moeten worden omgevormd tot een vertrouwde
en liefdevolle overtuiging. Deze transformatie is mogelijk op basis van
`communio', de spirituele verbondenheid van pastores met mensen. Dit
betekent uiteindelijk ook een omvorming van hun spiritualiteit, in een
religieuze en ethische inzet voor mensen met een verstandelijke
beperking.
De sociale integratie van mensen met een verstandelijke beperking raakt
ook de kerken. Met name lokale pastores staan daarbij voor de opgave om
pastoraat en kerkdiensten zo vorm te geven dat iedereen mee kan doen in
de kerk. De praktijk is echter dat veel pastores het problematisch
vinden om zich in te zetten voor dit deel van hun werk. Ze voelen
onzekerheid, onmacht, angst en schaamte en worden overvraagd in hun
persoonlijke, ambtelijke en professionele identiteit.
Opleidingsmogelijkheden zijn er niet en onduidelijk is wat pastores
precies zouden moeten weten of kunnen.
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
Met behulp van interviews met gespecialiseerde geestelijk verzorgers,
door hun werk te observeren en beschikbaar filmmateriaal te bekijken
analyseerde Smit wat de competenties zijn die pastores nodig hebben
voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking en hoe
een onderwijsleercurriculum eruit zou kunnen zien op basis waarvan
pastores zich zouden kunnen scholen. Het gepresenteerde
onderwijsleercurriculum van Smit is een kritische aanvulling op de
bestaande curricula van theologische opleidingen in Nederland.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam