Vrije Universiteit Amsterdam

Competenties voor de pastorale communicatie met mensen met een verstandelijke beperking


* Startdatum: 14-11-2011


* Tijd: 15.45


* Locatie: Aula


* Titel: Competenties voor de pastorale communicatie met mensen met een verstandelijke beperking. Een praktisch-theologisch onderzoek naar leerprocessen van pastores


* Spreker: J.H. Smit


* Promotor: prof.dr. H.P. Meininger prof.dr. R.R. Ganzevoort


* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid


* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte


* Evenementtype: Promotie

Johan Smit onderzocht welke competenties pastores nodig hebben voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking en hoe een onderwijsleercurriculum moet zijn. Het gaat in eerste instantie niet om het verwerven van communicatieve kennis en vaardigheden maar eerder om de transformatie van de innerlijke ruimte van de pastor. Onzekerheid, onmacht, angst en schaamte moeten worden omgevormd tot een vertrouwde en liefdevolle overtuiging. Deze transformatie is mogelijk op basis van `communio', de spirituele verbondenheid van pastores met mensen. Dit betekent uiteindelijk ook een omvorming van hun spiritualiteit, in een religieuze en ethische inzet voor mensen met een verstandelijke beperking.

De sociale integratie van mensen met een verstandelijke beperking raakt ook de kerken. Met name lokale pastores staan daarbij voor de opgave om pastoraat en kerkdiensten zo vorm te geven dat iedereen mee kan doen in de kerk. De praktijk is echter dat veel pastores het problematisch vinden om zich in te zetten voor dit deel van hun werk. Ze voelen onzekerheid, onmacht, angst en schaamte en worden overvraagd in hun persoonlijke, ambtelijke en professionele identiteit. Opleidingsmogelijkheden zijn er niet en onduidelijk is wat pastores precies zouden moeten weten of kunnen.

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE

Met behulp van interviews met gespecialiseerde geestelijk verzorgers, door hun werk te observeren en beschikbaar filmmateriaal te bekijken analyseerde Smit wat de competenties zijn die pastores nodig hebben voor de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking en hoe een onderwijsleercurriculum eruit zou kunnen zien op basis waarvan pastores zich zouden kunnen scholen. Het gepresenteerde onderwijsleercurriculum van Smit is een kritische aanvulling op de bestaande curricula van theologische opleidingen in Nederland.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam