Markttoezichthouders doen aanbevelingen voor effectiever toezicht
* Publicatiedatum 14-11-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Voor goed markttoezicht is consistent overheidsbeleid nodig. Zo moet in
het toezichtbeleid speciale aandacht bestaan voor de onafhankelijkheid
van toezicht, de relatie tussen toezicht en beleid, de politieke en
maatschappelijke verwachtingen en de transparantie van toezicht.
Dit heeft het `Markttoezichthoudersberaad' geschreven aan het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Aan het
Markttoezichthoudersberaad wordt deelgenomen door de Autoriteit
Financiële Markten (AFM), het College bescherming persoonsgegevens
(CBP), de Consumentenautoriteit, de Nederlandsche Bank (DNB), de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) en de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA).
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vroeg om
een gezamenlijke inbreng van de markttoezichthouders voor de nieuwe
Kaderstellende Visie op Toezicht. In het Uitvoeringsprogramma Compacte
Rijksdienst heeft het kabinet aangekondigd dat de Kaderstellende Visie
op Toezicht (KVoT), die dateert van 2005, wordt herijkt.
Het is de eerste keer dat het Markttoezichthoudersberaad een
gezamenlijke visie bekendmaakt. "Markttoezicht is missiegedreven
toezicht", aldus de notitie Effectief Markttoezicht. "De beoogde
effecten van het toezicht staan centraal. Missiegedreven markttoezicht
omvat veel meer dan alleen de strikte toepassing van bevoegdheden bij
het uitvoeren en handhaven van bepaalde wettelijke regels. Van geval
tot geval wordt bepaald welk instrument het meest effectief is om het
gewenste doel te bereiken."
Onafhankelijkheid
"Markttoezicht dient los te staan van de politieke waan van de dag en
van sectorale belangen. Inmenging van de politiek is onwenselijk en
vaak vanuit Europees recht bezien niet toegestaan." Tegelijkertijd
pleit het beraad voor rechtstreekse contacten tussen parlement en
toezichthouder, zodat de toezichthouder de Tweede Kamer kan informeren.
"Voor onafhankelijkheid is het bijvoorbeeld van belang dat de
toezichthouder voldoende en op de langere termijn stabiel budget heeft
om zijn bevoegdheden uit te oefenen en verantwoordelijkheden na te
kunnen komen." De markttoezichthouders bevelen aan de aansprakelijkheid
bij een bona fide uitoefening van het toezicht te beperken.
Dialoog toezicht en beleid
Het Markttoezichthoudersberaad streeft naar een "betere borging van een
continue dialoog tussen toezichthouder en beleidsmakers over de
effectiviteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van
voorgenomen regelgeving in de praktijk. Het moge duidelijk zijn dat
voor een goede werkrelatie tussen markttoezichthouder en
moederdepartement een voortdurende, gestructureerde en open dialoog
nodig is, waarin het oplossen van problemen in de markt centraal
staat."
Verwachtingen
Volgens de markttoezichthouders moet erkend worden dat een risicoloze
samenleving niet bestaat. "Het markttoezicht kan binnen de budgettaire
kaders een deel van de risico's voorkomen, maar kent ook beperkingen."
Zij zien voor zichzelf een eigen verantwoordelijkheid om te bevorderen
dat bij anderen een reëel verwachtingspatroon bestaat.
Transparantie
"Een goede toezichthouder legt uit waarom zij toezicht houdt en maakt
de keuzes in het toezicht inzichtelijk." De markttoezichthouders
constateren dat de samenleving vraagt om openheid, maar dat zij daaraan
door wettelijke beperkingen niet altijd kunnen voldoen. Daarom zouden
de bestaande transparantiebepalingen moeten worden heroverwogen.
"Maatwerk door de wetgever en de toezichthouder is hier de sleutel. Wat
voor de ene markttoezichthouder wenselijke transparantie is, hoeft dat
niet te zijn voor de andere markttoezichthouder."
Download publicatie (PDF Document - 395.79 KB)
Zie het origineel
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit