Nieuwe campagne in strijd tegen toenemende fraude
De Nederlandse Vereniging van Banken heeft vandaag een nieuwe campagne
gelanceerd om internetbankieren nog veiliger te maken. Hoewel de omvang
relatief beperkt is, neemt de fraude met internetbankieren nog steeds
toe. Vorig jaar bedroeg de schade die banken hierdoor lijden 9,8
miljoen euro, de eerste helft van dit jaar is dit opgelopen tot 11,2
miljoen euro. Dit is reden voor de banken om nog sterker in te zetten
op preventie, wetenschappelijk onderzoek, bewustwording bij consumenten
en (samen met politie en justitie) opsporing en vervolging.
Phishing
De nieuwe campagne 'Veilig bankieren' is een vervolg op de campagne die
de Nederlandse Vereniging van Banken een jaar geleden voerde. Ging het
toen vooral om het bieden van inzicht in hoe criminelen te werk gaan,
nu staat het verschijnsel 'phishing' centraal. Een onbekend groot
aantal mensen ontvangt geregeld e-mails die van de bank lijken te zijn,
waarmee criminelen hengelen naar de persoonlijke gegevens van klanten
van banken. De mail is niet van de bank afkomstig en is dus feitelijk
een nepmail. Het motto van de campagne is dan ook: 'Nepmail, daar trapt
u niet in!' Banken vragen nooit in e-mails naar persoonlijke
bankgegevens en inlogcodes. Ontvangers van deze e-mails worden
aangespoord de e-mails te verwijderen.
Malware en social engineering
Phishing is de meest voorkomende manier waarop fraude met
internetbankieren plaatsvindt. Daarnaast is soms sprake van malware
(schadelijke software) en 'social engineering': mensen worden gebeld
door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker en om de
persoonlijke bankgegevens vraagt. De nieuwe campagne is er mede op
gericht consumenten ervan te doordringen dat de bank nooit per mail of
telefoon om deze gegevens vraagt. Als klanten het slachtoffer zijn van
fraude vergoedt de bank in de regel de schade.
Weinig schade
Schadelijke software die zich op iemands computer nestelt, komt voor
maar in Nederland is hierdoor gelukkig nog weinig schade ontstaan,
deels door tijdige detectie door banken. Banken zien bijna dagelijks
aanvallen op het internetbankieren. Dat wil niet zeggen dat al die
aanvallen succesvol zijn. Banken besteden veel energie om
ontwikkelingen in malware te volgen en maatregelen te nemen zodat
malware niet leidt tot schadelijke gevolgen. Banken zijn steeds beter
in staat frauduleuze transacties vooraan in het traject te
onderscheppen.
Voorop
In 2010 waren er 1383 fraude-incidenten met internetbankieren, de
eerste helft van dit jaar 2418 incidenten. Dit aantal is gering in
vergelijking met het aantal mensen dat via internet bankiert en
inmiddels rond de 11 miljoen bedraagt; Nederland loopt hiermee
internationaal voorop. `Dit succes trekt helaas de aandacht van
criminelen,' zegt voorzitter Boele Staal van de Nederlandse Vereniging
van Banken. De vereniging is `vastberaden in haar strijd tegen
internetcriminelen,' aldus Boele Staal tijdens een persconferentie over
de nieuwe campagne.
Kennis, informatie en expertise
De samenwerking tussen de opsporingsautoriteiten en de banken kreeg
afgelopen voorjaar vorm door de oprichting het 'bankenteam' (de
Electronic Crimes Taskforce). De ECTF brengt unieke en specifieke
kennis, informatie en expertise samen. De ECTF staat nu op het punt een
aantal grote fraudezaken in onderzoek te nemen. Ook komt binnen
afzienbare tijd extra capaciteit vrij bij de politie voor de
daadwerkelijke opsporing en vervolging, zo gaf de ECTF aan tijdens de
persconferentie bij de Nederlandse Vereniging van Banken.
Vernieuwde website
De campagne van de Nederlandse Vereniging van Banken gaat gepaard met
een massamediale aanpak (tv-commercials en advertorials in bladen en op
internet) en de vernieuwde website www.veiligbankieren.nl. Op de
website is informatie te vinden over phishing en andere vormen van
fraude als malware. Nederlandse banken versterken het effect van de
campagne door via hun eigen kanalen ook aandacht te besteden aan het
onderwerp.
Skimming
Uit de fraudecijfers die de Nederlandse Vereniging van Banken vandaag
heeft gepubliceerd, blijkt verder dat de schade als gevolg van skimming
(kopiëren) van betaalpassen na een sterke daling vorig jaar (tot 19,7
miljoen euro) de eerste helft van dit jaar weer is toegenomen (tot 14,8
miljoen euro). De schade met creditcards is sterk afgenomen, van 12,6
miljoen euro in 2010 naar 4,7 miljoen euro in de eerste helft van dit
jaar.
Nederlandse Vereniging van Banken