College zet in op de verkeerseducatie
10 november 2011
De gemeente Hardenberg heeft de afgelopen jaren een flinke slag gemaakt in
het verbeteren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen. Nagenoeg
alle verkeersknelpunten zijn aangepakt of staan op de planning om op korte
termijn te worden aangepakt. Het college van B&W wil de komende jaren vooral
inzetten op voorlichting en educatie op het gebied van verkeersveiligheid.
In 2007 is een prioriteitenlijst opgesteld met onveilige
verkeersknelpunten in de gemeente. Hierbij is een onderscheid gemaakt
tussen objectieve en subjectieve verkeersonveilige situaties. Bij
objectieve verkeersveiligheid spelen vooral de ongevalcijfers een rol.
Bij subjectieve verkeersveiligheid gaat het vooral om de beleving van
de weggebruikers op basis van eigen waarnemingen en ervaringen.
Infrastructurele maatregelen
In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het oplossen van
objectief verkeersonveilige punten in de gemeente door het nemen van
infrastructurele maatregelen. Zo zijn maatregelen genomen op de route
Moerheimstraat-Magnolia in Dedemsvaart en op de Hardenbergerweg tussen
Mariënberg en Hardenberg. Verder zijn verspreid over de gemeente
rotondes aangelegd, zijn 30- of 60-km/h gebieden opnieuw ingericht en
zijn vrijliggende fietspaden aangelegd. Uit een nieuwe inventarisatie
van ongevallencijfers blijkt dat nagenoeg alle in 2007 benoemde
objectieve verkeersknelpunten zijn aangepakt.
Gedragbeïnvloeding
Op basis van de inventarisatie is een nieuwe knelpuntenlijst opgesteld.
Op deze lijst zijn vooral subjectieve verkeeronveilige situaties
benoemd zoals de verkeersveiligheid rondom scholen. Daarom wil het
college van B&W de komende jaren stevig inzetten op gedragsbeïnvloeding
van verkeersdeelnemers door middel van voorlichting en educatie.
Bovenop het jaarlijkse budget van EUR 120.000 stelt het college
jaarlijks EUR 10.000 extra beschikbaar voor educatieve maatregelen.
Een voorbeeld hiervan is het project Duurzame Verkeersveiligheid in
woonwijken waarbij diverse partijen zoals Plaatselijk Belang, scholen,
Veilig Verkeer Nederland, de politie en de gemeente allerlei
activiteiten organiseren die vooral de eigen bewoners bewust moet maken
van verkeerveilig gedrag.
Oplossen subjectieve verkeersonveiligheid
Er staan echter ook enkele infrastructurele aanpassingen op stapel op
plaatsen waar sprake is van subjectieve verkeersonveiligheid. Zo wordt
op de Kloosterdijk tussen Mariënberg en Sibculo voorzien van rode
fietssuggestiestroken. Hierdoor wordt de weg visueel versmald. Ook
wordt de route aangewezen als 60 km/h weg. Ook het deel tussen Ane en
Lutten op de route Gramsbergen-Dedemsvaart wordt veiliger gemaakt door
de parallelweg te ontlasten van landbouwverkeer en overig gemotoriseerd
verkeer door hier meerdere doorsteken naar de hoofdrijbaan te
realiseren. Dit vergroot de veiligheid voor fietsers op de parallelweg
en verlaagt de snelheid op de hoofdrijbaan.
Daarnaast wil de gemeente meer meeliften met het reguliere beheer- en
onderhoudsprogramma. Op deze manier kunnen kleine verkeersknelpunten
worden aangepast wanneer hier toch onderhoudswerkzaamheden worden
uitgevoerd.
Op provinciaal niveau zijn er concrete plannen voor de ombouw van de
N34 tussen Witte Paal en de Drentse grens. Hiermee wordt de
verkeersonveilige situatie op de kruising van de Boshoek en de N34 en
de kruising van de Holthonerweg en de N34 aanpakt. Daarnaast worden de
plannen voor het duurzaam veilig inrichten van de N377 tussen Lichtmis
en Slagharen voorbereid. Op Rijksniveau is de sanering van
gelijkvloerse kruisingen op de N48 in voorbereiding.
Gemeente Hardenberg