Gemeente Hardenberg

College zet in op de verkeerseducatie

10 november 2011

De gemeente Hardenberg heeft de afgelopen jaren een flinke slag gemaakt in het verbeteren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen. Nagenoeg alle verkeersknelpunten zijn aangepakt of staan op de planning om op korte termijn te worden aangepakt. Het college van B&W wil de komende jaren vooral inzetten op voorlichting en educatie op het gebied van verkeersveiligheid.

In 2007 is een prioriteitenlijst opgesteld met onveilige verkeersknelpunten in de gemeente. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen objectieve en subjectieve verkeersonveilige situaties. Bij objectieve verkeersveiligheid spelen vooral de ongevalcijfers een rol. Bij subjectieve verkeersveiligheid gaat het vooral om de beleving van de weggebruikers op basis van eigen waarnemingen en ervaringen.

Infrastructurele maatregelen
In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het oplossen van objectief verkeersonveilige punten in de gemeente door het nemen van infrastructurele maatregelen. Zo zijn maatregelen genomen op de route Moerheimstraat-Magnolia in Dedemsvaart en op de Hardenbergerweg tussen Mariënberg en Hardenberg. Verder zijn verspreid over de gemeente rotondes aangelegd, zijn 30- of 60-km/h gebieden opnieuw ingericht en zijn vrijliggende fietspaden aangelegd. Uit een nieuwe inventarisatie van ongevallencijfers blijkt dat nagenoeg alle in 2007 benoemde objectieve verkeersknelpunten zijn aangepakt.

Gedragbeïnvloeding
Op basis van de inventarisatie is een nieuwe knelpuntenlijst opgesteld. Op deze lijst zijn vooral subjectieve verkeeronveilige situaties benoemd zoals de verkeersveiligheid rondom scholen. Daarom wil het college van B&W de komende jaren stevig inzetten op gedragsbeïnvloeding van verkeersdeelnemers door middel van voorlichting en educatie. Bovenop het jaarlijkse budget van EUR 120.000 stelt het college jaarlijks EUR 10.000 extra beschikbaar voor educatieve maatregelen.

Een voorbeeld hiervan is het project Duurzame Verkeersveiligheid in woonwijken waarbij diverse partijen zoals Plaatselijk Belang, scholen, Veilig Verkeer Nederland, de politie en de gemeente allerlei activiteiten organiseren die vooral de eigen bewoners bewust moet maken van verkeerveilig gedrag.

Oplossen subjectieve verkeersonveiligheid
Er staan echter ook enkele infrastructurele aanpassingen op stapel op plaatsen waar sprake is van subjectieve verkeersonveiligheid. Zo wordt op de Kloosterdijk tussen Mariënberg en Sibculo voorzien van rode fietssuggestiestroken. Hierdoor wordt de weg visueel versmald. Ook wordt de route aangewezen als 60 km/h weg. Ook het deel tussen Ane en Lutten op de route Gramsbergen-Dedemsvaart wordt veiliger gemaakt door de parallelweg te ontlasten van landbouwverkeer en overig gemotoriseerd verkeer door hier meerdere doorsteken naar de hoofdrijbaan te realiseren. Dit vergroot de veiligheid voor fietsers op de parallelweg en verlaagt de snelheid op de hoofdrijbaan.

Daarnaast wil de gemeente meer meeliften met het reguliere beheer- en onderhoudsprogramma. Op deze manier kunnen kleine verkeersknelpunten worden aangepast wanneer hier toch onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.

Op provinciaal niveau zijn er concrete plannen voor de ombouw van de N34 tussen Witte Paal en de Drentse grens. Hiermee wordt de verkeersonveilige situatie op de kruising van de Boshoek en de N34 en de kruising van de Holthonerweg en de N34 aanpakt. Daarnaast worden de plannen voor het duurzaam veilig inrichten van de N377 tussen Lichtmis en Slagharen voorbereid. Op Rijksniveau is de sanering van gelijkvloerse kruisingen op de N48 in voorbereiding.