Gemeente Lelystad

Ook nieuwe groepen School's Cool succes

Vrijdag 11 november 2011

Wethouder Willem de Jager (tweede rij, rechts) met de gecertificeerde thuismentoren

Wethouder Willem de Jager heeft donderdag 10 november 2011 certificaten uitgereikt aan achttien mentoren die zich gedurende anderhalf jaar hebben ingezet voor het project School's Cool. Daarmee is alweer de derde en vierde groep van School's Cool afgerond. Binnen het project School's Cool begeleiden mentoren een kind in groep 8 van de basisschool dat een steuntje in de rug nodig heeft om een goede start te maken op zijn of haar nieuwe school.

Goede resultaten

In de periode april 2010 - oktober 2011 hebben achttien mentoren twintig kinderen begeleid bij de overgang van groep 8 van de basisschool naar de eerste klas van het voortgezet onderwijs. De kinderen en mentoren zijn enthousiast en hebben goede resultaten bereikt. De kinderen hebben geleerd gestructureerd huiswerk te maken en zich beter te concentreren en zich beter aan afspraken te houden. Ook zijn ouders bij de school betrokken en is er een betere communicatie ontstaan tussen ouder en kind, waardoor ouders meer zicht krijgen op de situatie van hun kind op school. Van de twintig kinderen gaan er zeventien door naar leerjaar twee. Drie kinderen doen het eerste leerjaar over. Zo'n twintig kinderen hebben dit project al eerder met succes afgerond.

Zelf thuismentor zijn?

Heeft u interesse om ook thuismentor te zijn? Dan kunt u contact opnemen met de coördinator van het project: J. Wolthuis (stichting SchOOL), tel. 279510, jjc.wolthuis@lelystad.nl.

Wat doet een thuismentor?

De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer anderhalf uur bij het kind thuis in aanwezigheid van de ouder en helpt het om te gaan met de nieuwe situatie: bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met huiswerk, stimuleren van lezen en informatie begrijpen, etcetera. Daarnaast kan het belangrijk zijn te praten over hoe met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten om te gaan, naar wie je toe moet gaan als er een probleem is. Ook is het soms nodig de ouders bij het schoolleven van het kind te betrekken.

Goede band

De thuismentoren zijn mensen met de nodige levenservaring, hebben ervaring met het oplossen van problemen en hebben een open instelling ten opzichte van jongeren en hun gedrag. Ze zijn bereid om een periode van anderhalf jaar vrij te maken om een kind te begeleiden. De thuismentoren variëren in de leeftijd van 28 tot 68 jaar. In anderhalf jaar tijd hebben de thuismentoren veel tijd doorgebracht met hun leerling en hebben ze een goede band met hem of haar gekregen. Maar ook met hun ouder(s). Ja