Gemeente Lelystad
Ook nieuwe groepen School's Cool succes
Vrijdag 11 november 2011
Wethouder Willem de Jager (tweede rij, rechts) met de gecertificeerde
thuismentoren
Wethouder Willem de Jager heeft donderdag 10 november 2011 certificaten
uitgereikt aan achttien mentoren die zich gedurende anderhalf jaar
hebben ingezet voor het project School's Cool. Daarmee is alweer de
derde en vierde groep van School's Cool afgerond. Binnen het project
School's Cool begeleiden mentoren een kind in groep 8 van de
basisschool dat een steuntje in de rug nodig heeft om een goede start
te maken op zijn of haar nieuwe school.
Goede resultaten
In de periode april 2010 - oktober 2011 hebben achttien
mentoren twintig kinderen begeleid bij de overgang van groep 8 van de
basisschool naar de eerste klas van het voortgezet onderwijs. De
kinderen en mentoren zijn enthousiast en hebben goede resultaten
bereikt. De kinderen hebben geleerd gestructureerd huiswerk te maken
en zich beter te concentreren en zich beter aan afspraken te houden.
Ook zijn ouders bij de school betrokken en is er een betere
communicatie ontstaan tussen ouder en kind, waardoor ouders meer zicht
krijgen op de situatie van hun kind op school. Van de twintig
kinderen gaan er zeventien door naar leerjaar twee. Drie kinderen
doen het eerste leerjaar over. Zo'n twintig kinderen hebben dit project
al eerder met succes afgerond.
Zelf thuismentor zijn?
Heeft u interesse om ook thuismentor te zijn? Dan kunt u contact
opnemen met de coördinator van het project: J. Wolthuis (stichting
SchOOL), tel. 279510, jjc.wolthuis@lelystad.nl.
Wat doet een thuismentor?
De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het
voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe
school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer anderhalf uur bij het
kind thuis in aanwezigheid van de ouder en helpt het om te gaan met de
nieuwe situatie: bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met
huiswerk, stimuleren van lezen en informatie begrijpen, etcetera.
Daarnaast kan het belangrijk zijn te praten over hoe met al die
verschillende leraren en nieuwe klasgenoten om te gaan, naar wie je toe
moet gaan als er een probleem is. Ook is het soms nodig de ouders bij
het schoolleven van het kind te betrekken.
Goede band
De thuismentoren zijn mensen met de nodige levenservaring, hebben
ervaring met het oplossen van problemen en hebben een open instelling
ten opzichte van jongeren en hun gedrag. Ze zijn bereid om een periode
van anderhalf jaar vrij te maken om een kind te begeleiden. De
thuismentoren variëren in de leeftijd van 28 tot 68 jaar. In anderhalf
jaar tijd hebben de thuismentoren veel tijd doorgebracht met hun
leerling en hebben ze een goede band met hem of haar gekregen. Maar ook
met hun ouder(s).
Ja