Landstede

We kunnen nu meer inspelen op wat leerlingen motiveert

Wezep - Nu hebben ook met name de meest kwetsbare leerlingen baat bij de nieuwe leeromgeving. In een veilige setting, met veel extra begeleiding, kunnen ze leren en werken op de manier die het beste bij hen past. Erik van Amelsfort, directeur van het Agnieten College in Wezep, is zichtbaar enthousiast over de grondige verbouwing met het bijbehorende nieuwe onderwijsconcept. De nieuwe vleugel werd donderdagmiddag 10 november officieel in gebruik genomen met het doorknippen van een lint. Daarna konden de aanwezigen de school bekijken.

Het Agnieten College profileert zich als De persoonlijke school. Contact, kwaliteit, zorg en onderwijs op maat staan centraal. Niet alleen voor de slimme leerlingen, die soms ook moeite hebben met leren en concentreren, maar ook voor de meest kwetsbare leerling is die extra aandacht en begeleiding cruciaal, vertelt Van Amelsfort.

Deze groep leerlingen kan volgens Van Amelsfort heel wat aan, mits de aanpak en het onderwijs bij de leerling past. Wij hanteren hiervoor het door ons ontwikkelde TIO-concept (Talent in Ontwikkeling). Dit concept gaat uit van een veilige omgeving waar leerlingen leren en werken, denken en doen continu op een natuurlijke manier kunnen afwisselen. Dankzij de verbouwing is die plek er nu.

Flexibele indeling
De nieuwe vleugel - in totaal 625 m2 groot - heeft op de bovenverdieping twee lokalen. Met een nog te plaatsen flexibele wand zijn de lokalen te koppelen. In de lokalen kunnen leerlingen computeren
- er wordt veel op de laptop gewerkt - timmeren en koken. Ook kunnen ze zichzelf digitaal toetsen.

Op de benedenverdieping is een mediatheek met aangrenzend lokaal. Van deze ruimtes is één grote ruimte te maken. Dankzij deze mogelijkheid kunnen we groepen naar wens vergroten en verkleinen en zijn we veel flexibeler: belangrijk voor een kleine school die zelf verantwoordelijk wil zijn voor zijn voortbestaan, aldus Van Amelsfort. Met de bouw van een nieuwe vleugel zijn meteen de werkplekken voor leerkrachten en ondersteuners aangepakt.

Zo kwam er een muzieklokaal en een ontvangstruimte voor ouders bij de ingang waar ook leerlingen even geïsoleerd kunnen worden van de groep om tot rust te komen of om een toets in te halen. Ook zijn er nu meer bergruimtes, kreeg de fietsenstalling een facelift en zijn er leerlingenkluisjes geplaatst.

Meer zelf kiezen
Tegelijk met de flexibele leeromgeving doet de school een appèl op de zelfstandigheid en motivatie van de leerlingen. Van Amelsfort: Zo mogen ze meer zelf bepalen wat ze gaan doen. En willen ze verbreden of juist verdiepen? Ook dat kan. Ze krijgen dus meer verantwoordelijkheid ten aanzien van hun eigen leerproces.

Het Agnieten College hanteert hiervoor een concept dat uitgaat van keuzewerktijd en zelfstandige werkuren. Van Amelsfort: Alle leerlingen hebben wekelijks acht tot tien lessen waarbij ze zelf kiezen met welk programmaonderdeel ze aan de slag gaan. Geholpen door een studieplanner (per vak) kunnen ze verantwoord leren kiezen. Een stoplicht schept duidelijkheid over de werkwijze tijdens die uren: rood = stil, bij groen mag gesproken worden!

Twee jaar geleden
De verbouwing heeft bijna zes maanden geduurd. De uitbreiding was nodig omdat de bezuiniging, die bij de nieuwbouw van 2002 op het laatst plotseling werd doorgevoerd, ertoe leidde dat de school op veel plekken net te klein was. Als een pak dat mooi staat, maar voor geen meter zit, verduidelijkt Van Amelsfort.

De bouwplannen kwamen op tafel toen Stichting Agnieten College/De Boog twee jaar geleden de overheidsgelden voor onderwijs - als gevolg van het proces van doordecentralisatie met de Gemeente Oldebroek - rechtstreeks tot zijn beschikking kreeg. En omdat de stichting onderdeel is van Landstede VO (Voortgezet Onderwijs) was er genoeg financiële draagkracht.

Agnieten College: reünie op 10 maart 2012
Het Agnieten College is een christelijke school voor vmbo, havo en vwo. De school telt 300 leerlingen - verdeeld over twaalf tot veertien klassen - die afkomstig zijn uit Wezep en de wijde omgeving. Voorjaar 2012 viert de school (en zijn voorgangers) het 50-jarig bestaan. Dit wordt gevierd met een reünie voor(oud-)leerlingen op zaterdag 10 maart.