Rijksoverheid
Global Entrepreneurship Week
Toespraak | 14-11-2011
Toespraak door minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw &
Innovatie tijdens de opening van de Global Entrepreneurship Week op 14
november 2011 in Eindhoven.
Dames en heren, jongens en meisjes,
Kennen jullie de gouden regel voor ondernemen?
...
De gouden regel voor ondernemen is dat er geen gouden regels zíjn. Jij
maakt het verschil, met jouw eigen idee, op jouw unieke manier. Als je
maar wilt en durft! Dat is zo mooi aan ondernemen: het prikkelt, het
zindert, het daagt uit. Ondernemen is spannend. Ondernemen is verder
gaan waar anderen ophouden. Heel lang geleden zei uitvinder en
natuurkundige Albert Einstein het al: `Logica brengt je van A naar B.
Verbeelding brengt je overal'. En dát is wat de echte ondernemer
onderscheidt van al die andere mensen.
Want ondernemen begint met verbeelding. Met een idee. Een droom. En
daar vervolgens keihard voor gaan. Doorzetten. Voorál niet teveel
luisteren naar anderen, die zeggen `Zou je dat nou wel doen?'.
Eigenwijs zijn. Je eigen pad volgen. Elke dag ontmoet ik ondernemers.
Dat is heel inspirerend! Het zijn mensen die buiten de lijntjes durven
te kleuren, eigenwijs zijn, out of the box-denken. Mensen die verder
gingen waar anderen allang zouden zijn gestopt.
Dat doet me denken aan Albert Heijn en Steve Jobs, die onlangs zijn
overleden. Zij maakten van Albert Heijn en Apple succesvolle en
bewonderde bedrijven. Ik weet zeker dat velen van jullie nu een I-Phone
in je zak hebben of binnenkort weer boodschappen doen bij Albert Heijn.
Dankzij deze visionaire, jong gestarte ondernemers met hun daadkracht.
Ik denk dat ondernemers hun hart durven volgen, net als Steve Jobs en
Albert Heijn. Soms word je daarbij geïnspireerd door een ander, soms
krijg je een beetje hulp. Soms is het lastig en ingewikkeld. Maar
uiteindelijk draait het om wat jíj wil, wat jij kunt. Durf je je droom
werkelijkheid te laten worden?
Vandaag hoor je verhalen van mensen die het aandurfden. Bekende
ondernemers, zoals Marlies Dekkers, Albert Verlinde, Hans Kazan. Maar
ook iets minder bekende jongere ondernemers, zoals Mark Bothof, Bas
Welling, Fleur Kriegsman. Luister naar hun verhalen, en laat je
inspireren. Wat al die mensen bindt, is dat zij iets weten wat niet
iedereen weet. Namelijk dat je als ondernemer geld kunt verdienen met
iets wat er nu nog niet is. Met andere woorden: je kunt zelf een
product of dienst verzinnen, in de markt zetten, en daar succes mee
hebben. Dat is toch geweldig?
Ik heb hier op de innovatiemarkt rondgelopen. Ik zag het bedrijfje QTIS
van Martijn Cox en Mirjam Rubbens. Een spin-off van Technische
Universiteit Eindhoven. Martijn en Mirjam hebben iets bedacht dat er
nog niet was. Een levende hartklep, gemaakt met de eigen cellen van de
patiënt. Dat is een hartklep die wordt geïmplanteerd. En die daarna
meegroeit met het hart van de patiënt.
Een geweldige uitvinding, want normaal gesproken moeten patiënten vaak
geopereerd worden. Maar met deze zelfgroeiende hartklep is één operatie
genoeg. Dat verkleint de risico's en de zorgkosten. En het vergroot de
kwaliteit van leven. Het duurt nog wel een paar jaar voordat deze
hartklep op de markt komt, maar het begin is er. `Het is nu een kwestie
van doorzetten', zegt Martijn van QTIS.
Fantastisch! Dit laat zien dat ondernemen niet alleen bestaat uit lef,
daadkracht en passie, maar ook uit doorzettingsvermogen. Als ondernemer
moet je een lange adem hebben. En dan zie je wat de echte ondernemers
onderscheidt van anderen. Steve Jobs van Apple omschreef het zo: `De
meeste mensen kijken naar een probleem en zeggen `Da's makkelijk'. Dat
zijn de mensen die het niet hebben begrepen. Er zijn ook mensen die
verder gaan en met allerlei oplossingen komen. Om vervolgens op te
geven als blijkt dat ze niet bruikbaar zijn.
Maar de echte kanjers zetten dóór. Ze vinden de sleutel, het
onderliggende probleem. En zij komen met een briljante oplossing.
Eentje die wérkt'. Laten we eerlijk zijn: er zijn genoeg mondiale
problemen die schreeuwen om een oplossing. De toegang tot voldoende
energie, voedsel en grondstoffen. De stijgende CO2-uitstoot. Het behoud
van natuur en biodiversiteit. De vergrijzing.
Als je echt creatief bent, bedenk je antwoorden op vragen. Zelfs op
vragen die nog niet zijn gesteld! Ook dat zei Jobs heel mooi: `Mensen
weten vaak niet wat ze willen totdat je het hun laat zien.' Je kunt als
ondernemer de wereld dus een beetje mooier maken én er zelf aan
verdienen.
Een mooi voorbeeld daarvan komt van Marijn Berk. Hij bedacht een
telefoonoplader op zonne-energie. Want er zijn miljoenen mensen mét een
mobieltje , maar zónder elektriciteit. Denk aan inwoners van Afrika of
India. Marijn dacht: `Die mensen zouden enorm geholpen zijn met een
oplader op zonne-energie'. Hij ging aan de slag, zocht financiering,
trok goede technici aan, werkte hard en daar stond zijn bedrijf: Sool
Power.
In een interview met Sprout zegt Marijn: `Ik heb gereisd van het
Midden-Oosten tot aan dorpjes in Kenia en Nigeria. En overal waren
mensen ontzettend enthousiast. Iemand zei: `It's like magic'. En dat is
het. Dáár gaat het uiteindelijk om'. Zeg nou zelf: dat is toch
geweldig? Ik wil mensen zoals Marijn zoveel mogelijk helpen. En ik wil
dat er meer mensen zoals Marijn komen. Er zitten hier mensen in de zaal
die willen ondernemen. En mensen die de sprong al gewaagd hebben. Ik
ben er voor jullie waar ik kan.
Een paar dingen die ik doe, samen met mijn collega's uit het kabinet:
* Ik maak ruimte voor ondernemers door overbodige regels te
schrappen.
* Ik zorg voor fiscale ondersteuning, kredieten en borgstelling; een
steuntje in de rug.
* Ik zorg dat er meer aandacht voor ondernemen in het onderwijs komt,
want goed opgeleide ondernemers zijn succesvoller.
* Ik zorg voor betere dienstverlening, bijvoorbeeld via
antwoordvoorbedrijven.nl en straks ook via de Ondernemerspleinen.
* Ik steun mooie initiatieven die ondernemerschap stimuleren, zoals
deze Global Entrepreneurship Week.
Maar, laten we eerlijk zijn: uiteindelijk draait het daar niet om. Het
draait om joúw ondernemersdroom. Of je die in de praktijk durft te
brengen. En ook al zijn er geen gouden regels voor ondernemen, ik kan
jullie wel vertellen hoe je je droom waar maakt: door de eerste stap te
zetten. Zet die stap. Volg je hart. Leef je droom.
Ik wens iedereen een geweldige Global Entrepreneurship Week! Hier in
Eindhoven, in de rest van Nederland, en overal ter wereld!