Vliegtuig van NLR en TUD maakt eerste landing met satellietnavigatie
Persbericht van Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium
Onlangs heeft het laboratoriumvliegtuig Cessna Citation II PH-LAB - dat
NLR samen met de TU Delft beheert - met succes haar eerste testvlucht
uitgevoerd nadat het vliegtuig was voorzien van een compleet nieuwe
cockpit.
De eerste vlucht was niet alleen een doorslaand succes, maar ook gelijk
goed voor een primeur. In Canada landde de Citation voor het eerst met
behulp van satellietnavigatie. Deze LPV/WAAS approach is vergelijkbaar
met een ILS (Instrument Landing System) precisie nadering maar dan
geheel gebruik makend van satellietnavigatie. Voordeel van een LPV/WAAS
approach is dat het veel goedkoper is dan het betrouwbare maar dure ILS
en dat er geen elektronische faciliteiten op landingsbanen nodig zijn.
LPV/WAAS staat voor Localizer Performance with Vertical guidance, Wide
Area Augmentation System. Dit systeem maakt gebruik van het
satellietnavigatiesysteem Global Positioning System (GPS) en van extra
bakens die de nauwkeurigheid van GPS significant vergroten. Daarnaast
heeft dit systeem een ander voordeel, laat een NLR-woordvoerder weten:
"ILS werkt in de FM-band die steeds meer wordt belaagd door allerlei
radio- en televisiestations. Bij de frequentieband die LPV/WAAS
gebruikt, heb je daar geen last van."
Voor de eerste testvlucht vertrok de Citation vanaf Toronto Pearson
International (CYYZ) en de nieuwe LPV/WAAS approach werd uitgevoerd op
Kitchener Waterloo (CYKF) in de buurt van Toronto.
Het laboratorium vliegtuig van de TU Delft en NLR is in Canada geweest
voor een upgrade van haar cockpit. Het laboratoriumvliegtuig is nu
onder meer voorzien van de allernieuwste schermen en avionica aan
boord. Met deze upgrade is de Citation voor de komende tien jaar weer
een state of the art laboratoriumvliegtuig en in staat om allerhande
testvluchten uit te voeren om procedures en technologie te testen.
Het meest in het oog springend in de nieuwe cockpit zijn de drie grote
displays. De twee rechter schermen kunnen vervangen worden door
experimentele displays zodat nieuwe interfaces kunnen worden getest.
Verder bevat het labvliegtuig nieuwe en snellere
dataverwerkingsprocessen en heeft het nieuwe sensoren om standhoeken
heel nauwkeurig te bepalen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.nlr.nl
Razende Robot Reporter