Topondernemers als Erland Galjaard en Erwin van Lambaart wijzen de weg


Cultureel ondernemen en nieuwe verdienmodellen moeten kunst-, cultuur en mediasector toekomst bieden

EMMEN, 20111114 -- De kunst- , cultuur en mediasector staat in brand en schudt op zijn grondvesten. 200 Miljoen aan bezuinigingen, minder cultuursubsidies en een verhoging van de BTW op entreeprijzen. Maar ook minder hoge sponsorbudgetten en een verhoging van het onderlinge concurrentieniveau. Het maakt dat deze sector worstelt voor zijn bestaan. De gids Kunst & Cultuur in beeld geeft via interviews met culturele topondernemers als Erland Galjaard (RTL) en Erwin van Lambaart (Stage Entertainment) informatie over cultureel ondernemen en alternatieve verdienmodellen voor deze door bezuinigingen geteisterde sector.

Kunst, cultuur en mediasector in zijn voortbestaan bedreigd
De kunst, cultuur en mediasector wordt in zijn voortbestaan bedreigd. Geen of veel minder subsidie. En alleen nog wanneer je elk jaar meer eigen inkomsten en klanten aantrekt.

Hoe kan deze sector zich richten op een toekomst met minder overheidssteun als ze hiervan altijd afhankelijk zijn geweest? Voor organisaties in deze sector blijft het verplichte cultureel ondernemen een moeizaam verhaal. Ze weten dat ze moeten gaan ondernemen, maar weten niet hoe.

Inspirerende gids over cultureel ondernemen en alternatieve verdienmodellen
Onder de titel Kunst & Cultuur in Beeld (www.kunstencultuurinbeeld.nl) is daarom een digitale gids uitgebracht gericht op cultureel ondernemen en het vinden van alternatieve verdienmodellen. 

De gids besteedt uitgebreid aandacht aan nieuwe verdienmodellen binnen de kunst- en cultuursector zoals crowdfunding, mecenaatschap, cultuurmarketing en cross-creativiteit.

Culturele topondernemers wijzen de weg
Culturele topondernemers als Erland Galjaard (RTL4) en Erwin van Lambaart (Stage Entertainment) delen exclusief in deze gids hun ervaringen op het gebied van cultureel ondernemen.

Ook staat er een uitgebreid interview in met Jolien van Schuerveld, directeur van het Concertgebouw Fonds. Het Concertgebouw is een voorbeeld van een succesvolle culturele onderneming. Van de inkomsten van het Concertgebouw wordt maar 4% gevormd door subsidies, de rest is afkomstig van sponsoren, particuliere giften en eigen inkomsten.

Uitdagend is de redactionele bijdrage van Jeroen van Erp, creatief directeur van Fabrique. Hij introduceert de culturele organisatie 3.0. en heeft het over de bouw van een cultuurmerk en “sexy” zijn als culturele organisatie. Verder is er o.a. een interview te lezen met Renée Steenbergen over mecenaatschap.  

Menno Tummers, fondsenwerver van het Prins Bernhard Cultuurfonds gaat in een interview in op de toekomst van culturele bedrijfsfondsen op naam.
Daarnaast in deze uitgave artikelen over crowdfunding, het belang van een sterk cultuurmerk en veelgemaakte fouten in het cultureel ondernemen.

Kunst & Cultuur in beeld makkelijk te downloaden als digitale gids
Omdat de gids alleen digitaal beschikbaar is bespaart dit druk- en portokosten. Hierdoor kost de gids slechts € 9,95.

Bestellen is heel eenvoudig: surf naar http://www.kunstencultuurinbeeld.nl , en bestel de gids. Na succesvolle betaling van € 9,95 via Ideal of PayPal kan de gids direct gedownload worden. Vervolgnummers zullen ook voor de Ipad beschikbaar komen.

Meer informatie
Internet: http://www.kunstencultuurinbeeld.nl
ISBN nummer van deze gids: 9789081755801

Over Kunst & Cultuur in beeld
De gids Kunst & Cultuur in beeld is een digitale gids over cultureel ondernemen en alternatieve verdienmodellen voor de kunst-, cultuur en mediasector. 
De gids wordt uitgegeven door Tekst en Uitleg B.V, al meer dan tien jaar uitgever van media op het gebied van o.a. subsidies, fondsen, sponsoring en risicokapitaal.Tot het fonds van Tekst en Uitleg BV behoort ook www.fondswervingonline.nl, al meer dan tien jaar de grootste databank op het gebied van subsidies, fondsen en sponsoring.
Daarnaast komen er binnenkort nog twee speciale titels voor de kunst, cultuur en mediasector uit en worden er in de maanden januari en februari diverse workshops gegeven over cultureel ondernemen en alternatieve verdienmodellen. 
Deelname aan deze workshops is voor organisaties actief op het gebied van kunst, cultuur en media mogelijk tegen kostprijs.