Ingezonden persbericht


CBW-MITEX, MODINT, VGT 14 november 2011

Eerste gezamenlijke MVO-congres Nederlandse modebranche groot succes

Op de Dag van de Duurzaamheid vond 'Groen is de Rode Draad' plaats: het eerste gezamenlijke MVO congres van de drie Nederlandse brancheverenigingen in de mode: CBW-MITEX , MODINT en VGT. Deze dag was gericht op kennisdeling van maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO) en het bevorderen van transparantie in de mode- en textielbranche. Gezamenlijke aanpak MVO De leden van de drie brancheverenigingen (leveranciers, grootwinkelbedrijven en winkeliers) hebben regelmatig te maken met dezelfde MVO-vraagstukken op het gebied van milieu, mensenrechten en commercie. Daarom hebben de verenigingen in 2010 besloten om zich gezamenlijk in te zetten voor kennisdeling van MVO in de textielbranche. Het congres Groen is de Rode Draad vormde de officiële aftrap van de samenwerking. Aftrap Groen is de Rode Draad werd bezocht door zo'n honderdvijftig brancheleden en vertegenwoordigers van verschillende NGO's. De dag startte met een paneldiscussie tussen de drie (vice-) voorzitters van de branch everenigingen: Jan Meerman (CBW-MITEX), Jacob de Jonge (VGT) en Alphons Schouten (MODINT). Onder leiding van Annemarie van Gaal lichtten de voorzitters uitgebreid de gezamenlijke MVO-visie toe. Kernpunten zijn: MVO is een doorgaand proces, waar mogelijk nemen bedrijven hun verantwoordelijkheid, samenwerking met de diverse stakeholders is essentieel. De consument wil transparantie Een belangrijke opdracht voor de brancheverenigingen is het stimuleren van transparantie binnen de keten. Dat is ook wat de consument wil. Zij zijn ervan overtuigd dat de consument die transparantie sterk gaat stimuleren." Ook benadrukten de voorzitters dat nog meer ondernemers zich bewust moeten worden van het belang van MVO. Jan Meerman: "Maar maak het niet te zwaar, je kunt in je eentje niet de hele wereld veranderen. Kijk vooral naar wat je praktisch kunt doen als ondernemer." Workshops Tijdens vier workshops deelden MVO-specialisten van de brancheverenigingen en van modebedrijven hun ervaringen met de deelnemers. De thema's van de workshops waren onder andere Roadmapping Sustainability, Groene producten, Sociaal Verantwoord Ondernemen en MVO & de Consument. Uit de workshops kwam duidelijk naar voren dat er veel behoefte is aan een gezamenlijke aanpak. Of het nu gaat om kennisdeling of om het oplossen van incidenten binnen de keten. Succes De eerste editie van Groen is de Rode Draad was een succesvolle aftrap van de samenwerking tussen de drie brancheverenigingen in textiel: CBW-MITEX, MODINT en VGT. Het congres maakte voor de aanwezigen duidelijk welke positie de Nederlandse mode- en textielbranche inneemt ten aanzien van MVO; welke stappen als eerste gezet moeten worden bij het invoeren van MVO en hoe duurzaamheid binnen de onderneming commercieel succes kan genereren.




Ingezonden persbericht