Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 14 november 2011

TLN tegen prikacties Stichting V.E.R.N. op de snelwegen

Niet iedere Oostblokchauffeur is hier illegaal

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen het plan van Stichting Verenigde Eigenrijders Nederland (V.E.R.N.) om prikacties op de snelwegen te voeren. Volgens TLN worden medeweggebruikers onevenredig hard getroffen terwijl het onduidelijk is wat de Stichting V.E.R.N. met deze prikactie nu echt wil bereiken. TLN stelt vast dat een Stichting zoals de V.E.R.N., die slechts spreekt voor een beperkt deel van de kleine transportondernemers, zonder enige sterke onderbouwing en publieke steun actie wil voeren. Dit gaat volgens TLN ten koste van het imago van een hele sector.

Loonverschillen in de EU
De EU kent al lange tijd een situatie waarin grote loonverschillen tussen lidstaten bestaan. De transportsector is wellicht één van de laatste sectoren die wordt geconfronteerd met goedkope Oost-Europese arbeidskrachten. Volgens de Stichting V.E.R.N. maken Nederlandse vervoerders zich nu in deze open markt massaal schuldig aan uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs. TLN herkent de emotie van transportondernemers die moeten concurreren tegen deze lagen lonen. Als je in die hoek zit waar de klappen vallen is dat heel zuur. TLN is voor een eerlijke markt. De werkgeversorganisatie concludeert dat de Stichting V.E.R.N. voor een aantal bedrijven dat mogelijk de concurrentie vervalst, een hele sector benadeelt.

Overtreden betekent handhaven.
Volgens TLN zullen op korte termijn de loonverschillen tussen de EU lidstaten niet verdwijnen. 'Er is zeker een aantal bedrijven dat de regels niet naleeft, maar niet iedere Oost-Europese chauffeur is hier illegaal', stelt TLN directeur Peter Sierat. 'Maar laat ik heel duidelijk zijn dat iedereen die de wet ontduikt om de concurrentie te vervalsen, zeker moet worden aangepakt'.

Imago sector
De Stichting V.E.R.N. heeft een subsidie van de overheid ontvangen om samen met verladersorganisatie EVO en TLN het imago van de sector te verbeteren en jongeren te interesseren voor een baan in de transport en logistiek. Met deze oproep tot actie zonder brede publieke steun, ondermijnt de Stichting V.E.R.N de doelstelling om te komen tot een beter imago van de sector. We hebben gezamenlijk de uitdaging om tot 2015 55.000 nieuwe chauffeurs te vinden.