Ingezonden persbericht


Culemborg, maandag 14 november 2011

Stagiair biedt perspectief in tijden van vergrijzing en crisis

De vergrijzing en de crisis, twee ontwikkelingen die de arbeidsmarkt veranderen. Voor bedrijven is het belangrijk op tijd in te spelen in het gat dat dreigt te ontstaan. Dit kan door actief aan employer branding te doen, maar misschien wel een betere oplossing is gebruik maken van stagiairs.

Onlangs publiceerde het CBS een onderzoek naar de vergrijzing op de arbeidsmarkt en het gat wat er gaat ontstaan. Het CBS constateerde dat er de komende jaren 83.700 vacatures bijkomen tegenover 74.700 starters per jaar. Dit betekent dus dat er simpelweg 9.000 banen per jaar teveel zullen zijn. De crisis laat bedrijven krimpen, maar er zullen ook veel mensen hun werkplek verlaten.

'Bedrijven realiseren zich niet vaak genoeg wat het belang is van het aanbieden van stageplekken. Stagiairs bieden in deze maatschappelijke en economische veranderingen een uitkomst,' aldus Rob Kriegsman, algemeen directeur van Stageplaza. 'Stagiairs zijn vaak goede, gedreven krachten. Ze beschikken over nieuwe kennis en andere invalshoeken. Een student geeft een frisse kijk op de situatie binnen een bedrijf.'

Bedrijven creëren nu vaak ad hoc een stageplek of doen dit vanuit maatschappelijke overwegingen. 'Stageplaza wilt bedrijven laten zien dat een stagiairs goede krachten zijn voor het bedrijf. Wij helpen bedrijven met het opzetten van een gedegen stagebeleidsplan. Door consequent stageplekken aan te bieden, kunnen stagiairs elkaar inwerken. Dit zorgt ervoor dat er niet steeds een medewerker een stagiair in moet werken.'

Onderzoek van Stageplaza heeft aangetoond dat uiteindelijk 30% van de stagiairs in dienst treed bij de werkgever van hun afstudeerstage. 'Het aanbieden van een stageplek is een goede manier om te recruiten. Je hebt de student zo'n zes maanden op proef voor zo'n ¤200,- per maand. Daarna kan jje bekijken of je de student een vaste waarde laat worden in het bedrijf. Dit is een goedkope en effectieve manier om nieuw personeel te werven.'

Extra informatie over Stageplaza
Sinds 1998 is Stageplaza de grootste stagebank van Nederland waar werkgevers hun stages en afstudeeropdrachten kunnen plaatsen. Ieder jaar vinden 15.000 stagiairs en afstudeerders hun stage via Stageplaza. Naar aanleiding van het succes van Stageplaza.nl is Globalplacement ontstaan. Global Placement is het antwoord op de groeiende vraag van internationale stages en stagiairs. Uit de ambitie bedrijven en studenten te helpen elkaar te vinden, is YAP ontstaan. YAP is een jong, gedreven werving- en selectiebureau dat dankzij een unieke formule beschikt over een jaarlijkse instroom van 85.000 young professionals. Hiermee voorzien wij klanten persoonlijk van jonge ambitieuze kandidaten.


- Einde persbericht -