Ingezonden persbericht


Persbericht

Tunnelboor Noord/Zuidlijn Molly is onder huizen in de Pijp door

De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben Molly onder De Pijp door gestuurd. Gedurende 24 dagen boorden zij over een afstand van 300 meter onder de huizen van deze Amsterdamse stadswijk. De invloed op de bovengelegen panden en straten was ook hier uiterst gering. Een bijzondere en veelbesproken fase in de bouw van de Noord/Zuidlijn.

Eerste keer
Nooit eerder werd er in Nederland een tunnel onder bewoonde panden geboord. Verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes: 'Dit was natuurlijk een bijzonder spannend deel van het boortraject. Het enige stuk onder woningen en winkels door. Ik ben natuurlijk erg blij dat dit zo voorspoedig verlopen is, met name voor de bewoners en winkeliers in die panden. Voor mij is het overigens nog veel te vroeg om de vlag uit te hangen. We hebben immers nog een flink stuk te gaan'.

Vakwerk
De boormachine heeft op 30 meter diepte meer dan 11.000 m3 Eemklei weggegraven. Hiervoor in de plaats kwamen 200 betonnen tunnelringen. Hoewel de boorders de klus niet kunnen klaren zonder Molly, is het bouwen van de tunnelbuis toch vooral mensenwerk. Projectleider Joost Joustra: 'De taaie klei en het boren onder de panden vragen de uiterste inzet en zorgvuldigheid van de boorploegen. Ook op dit deel van het boortracé zijn zij erin geslaagd om de tunnel te bouwen met zeer weinig invloed op de omgeving. Het gaat om slechts enkele millimeters zakking, ruim binnen de vooraf gestelde limieten. Echt vakwerk!'.

Thuis of in een hotel
Bewoners van de panden waar Molly onderdoor ging kregen de mogelijkheid om tijdens de passage van de boor enkele nachten in een hotel te verblijven. De meeste bewoners bleven thuis, 37 huishoudens maakten gebruik van dit aanbod.

Parkeren bij de Vijzelgracht
De boorders laten De Pijp achter zich, maar hun werk zit er nog lang niet op. In de komende anderhalf jaar hebben zij nog circa 3400 meter en een aantal ingewikkelde stationspassages voor de boeg. Molly boort nu onder de Stadhouderskade op weg naar haar volgende tussenstop voor station Vijzelgracht, waar zij tijdelijk wordt geparkeerd.

Laatste tunnelboormachine
Ondertussen wordt in de startschacht op het Scheldeplein de vierde en laatste tunnelboormachine klaar gemaakt voor het boren van de tweede tunnelbuis richting station Rokin. Naar verwachting zal zij eind november vertrekken. Maar eerst krijgt zij een naam en de zegen van de Deken van Amsterdam. Dit gebeurt op dinsdag 15 november tijdens de inzegening in de startschacht.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht