Meer consumenten willen gezonder eten
Persbericht van Stichting Voedingscentrum Nederland
Nieuw onderzoek: Nederlanders hebben behoefte aan meer gezonde
producten en aan praktische informatie
Steeds meer Nederlanders willen hun eetpatroon verbeteren: 41% wil
gezonder eten. Tegelijk vindt 43% van de consumenten het moeilijk om
dat voor elkaar te krijgen. Nederlanders hebben meer dan in het
verleden behoefte aan informatie over gezonde en minder gezonde
producten. Bijna driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat
fabrikanten voedingsmiddelen gezonder maken; zij vinden dat
bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en soepen minder zout kunnen. Maar
liefst 2 op de 3 Nederlanders is ook bereid om iets meer te betalen
voor een gezonder product. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek
'Dagelijks eten', uitgevoerd onder ruim 2200 consumenten door GfK in
opdracht van het Voedingscentrum.
Onderzoeksbureau GfK heeft op verzoek van het Voedingscentrum ook in
2007 en 2009 onder een representatieve groep Nederlanders onderzoek
verricht naar hun kennis, houding en gedrag over gezond(er) eten. De
nieuwste resultaten laten een paar opvallende trends zien. De groeiende
wens onder de Nederlandse bevolking om gezonder te eten is hiervan een
voorbeeld. In 2009 had 35% van de Nederlanders de intentie het eigen
eetpatroon verbeteren. In 2011 is dit gestegen naar 41%. Wel geven nu
meer mensen aan het moeilijk te vinden om het eigen eetpatroon te
verbeteren (43% dit jaar tegenover 37% in 2007). Meer dan de helft van
de consumenten wil daarom graag meer informatie over gezond eten en een
groter aanbod van gezonde producten.
Het meest genoemde gedrag om te verbeteren is: minder snoepen (19%),
gezond(er) eten (17%) en meer/vaker fruit eten (15%). Als consumenten
gezond willen eten, letten ze het meeste op genoeg groenten eten,
gevarieerd eten en genoeg fruit. Opvallend genoeg eten Nederlanders
echter nog altijd veel te weinig groente en fruit. Dat blijkt uit de
meest recente Voedselconsumptiepeiling (RIVM, oktober 2011).
Gezond eten blijkt soms lastig. Daarom willen consumenten meer
praktische informatie om gezond te eten. Veel meer mensen (57%) dan in
2007 (35%) geven aan hieraan wel eens behoefte te hebben. Dit geldt
voor jongeren vaker dan voor ouderen. Bijna de helft van de
Nederlanders wil bovendien graag bij de aankoop van voedingsmiddelen
geïnformeerd worden over welke producten gezond zijn en welke niet.
Consumenten willen minder zout, minder suiker en vet
Winkels zouden volgens 53% procent van de consumenten ook meer gezonde
producten moeten aanbieden. Ook fabrikanten kunnen hun producten
gezonder maken, vindt driekwart. Kant-en-klaarmaaltijden en soepen,
maar ook brood en groente in blik of glas zou bijvoorbeeld minder zout
kunnen. Minder vet en minder suiker scoren ook hoog op de wensenlijst
van consumenten. En als de producten gezonder worden, dan is tweederde
van de mensen bereid daarvoor iets meer te betalen.
Samenwerking CORPUS en Voedingscentrum
De onderzoeksresultaten zijn vanmorgen bekendgemaakt tijdens het
symposium 'Meer dan lekker - Smakelijke gezondheidsinnovaties' in
museum CORPUS te Leiden. CORPUS en het Voedingscentrum zijn sinds 1
november partners. Het Voedingscentrum zal een exhibit ontwikkelen voor
jongeren van 8-18 jaar. Deze attractie leert hen op een speelse manier
welke consequenties hun voedingspatroon voor zichzelf en de wereld om
hen heen heeft. De attractie met een multimediaal en interactief
karakter wordt in de loop van 2012 gepresenteerd en sluit aan bij de
drie programma's van het Voedingscentrum: gezond en bewust eten, gezond
door het leven en duurzaam eten.
Voedingscentrum - eerlijk over eten
Het Voedingscentrum informeert consumenten over - en stimuleert hen tot
een gezonde en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum is de
autoriteit die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en
onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer
duurzame voedselkeuze.
Het Voedingscentrum bevordert gezond en duurzaam gedrag bij consumenten
en stimuleert de industrie tot een meer verantwoord voedselaanbod.
Daarbij zoeken we de medewerking van lokale professionals en andere
relevante partijen. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het
ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Links:
http://www.voedingscentrum.nl/persagenda
Razende Robot Reporter