Recht op een gezinsleven, ook voor migranten

Persbericht van Europese Commissie

De Europese Commissie start vandaag een openbare raadpleging over het recht op gezinshereniging voor onderdanen van derde landen in de EU. Het gaat om mensen van buiten de EU die legaal in een EU-land verblijven. Onder bepaalde voorwaarden mogen hun gezinsleden ook in dat land komen wonen. Die voorwaarden liggen sinds 2003 vervat in gemeenschappelijke Europese migratieregels. In 2010 kregen ongeveer 500 000 migranten om familieredenen een verblijfsvergunning voor de EU. Met het groenboek dat vandaag werd aangenomen, wil de Commissie enkele discussiepunten onder de aandacht brengen zodat een efficiënt gezinsherenigingsbeleid op EU-niveau wordt gegarandeerd. "Gezinshereniging heeft een groot aandeel in de legale migratie in de EU en is noodzakelijk om migranten een gezinsleven te bieden. Het draagt ook bij tot socio-culturele stabiliteit door de integratie van migranten in een EU-land makkelijker te maken", zegt EU-commissaris voor Binnenlandse zaken Cecilia Malmström. "Ik hoop dat alle belanghebbenden actief aan deze raadpleging zullen deelnemen en dat ze hun ervaringen en standpunten over een efficiëntere regelgeving rond gezinshereniging op EU-niveau zullen delen. Als EU-landen zeggen dat ze problemen hebben door misbruik van de regels die uit de huidige richtlijn voortvloeien, nodig ik hen in het bijzonder uit die problemen te verduidelijken en te kwantificeren".

Het groenboek legt de klemtoon op een aantal discussiepunten rond de toepassing van richtlijn 2003/86/EG. Alle belanghebbenden worden uitgenodigd om binnen drie maanden te reageren op vragen die betrekking hebben tot:
- degenen op wie de richtlijn van toepassing is: hoe migranten die van de EU-regels genieten het best kunnen worden gedefinieerd; of het recht op hereniging moet worden uitgebreid naar andere familieleden; problemen met gedwongen huwelijken;
- de voorwaarden voor gezinshereniging: of de integratiemaatregelen die EU-landen mogen nemen verder moeten worden gespecificeerd; of moet worden gewaarborgd dat dergelijke maatregelen integratie ook echt aanmoedigen en niet worden gebruikt om gezinshereniging te bemoeilijken;
- manieren om mogelijke fraude en schijnhuwelijken aan te pakken; - de werking van horizontale bepalingen, in het bijzonder de plicht van EU-landen om terdege rekening te houden met het belang van minderjarige kinderen bij het beoordelen van een aanvraag.

Nadat ze de schriftelijke bijdragen heeft ontvangen, wil de Commissie een openbare hoorzitting organiseren. Afhankelijk van de uitkomst van deze raadpleging zal de Commissie beslissen of politieke opvolging noodzakelijk is (bijvoorbeeld, een aanpassing van de richtlijn, het ontwerpen van interpretatierichtsnoeren of het behouden van de huidige toestand).

Achtergrond
In de richtlijn inzake het recht op gezinshereniging (2003/86/EG) worden gemeenschappelijke voorwaarden vastgelegd over het recht van legaal verblijvende onderdanen van derde landen om te worden herenigd met gezinsleden van buiten de EU. De richtlijn gaat niet over onderdanen van derde landen die familie zijn van een EU-burger; dat wordt behandeld in het wetgevingskader voor het vrije verkeer van EU-burgers (zie richtlijn 2004/38/EG).

Volgens de beschikbare gegevens maakte gezinshereniging in de vroege jaren 2000 meer dan de helft van de totale legale migratie uit. Vandaag gaat het om een derde van de totale migratie naar de EU. Het aandeel wordt nog kleiner als alleen die migranten worden geteld op wie de richtlijn van toepassing is (dus onderdanen van derde landen die herenigd worden met burgers van buiten de EU): 21% van alle vergunningen wordt aan deze migranten uitgereikt, zowat 500 000 personen. In 2010 reikte Italië het grootste aantal vergunningen om familieredenen uit aan onderdanen van derde landen die herenigd werden met burgers van buiten de EU (160 200), voor het Verenigd Koninkrijk (103 187) en Spanje (89 905).

Mensen van buiten de EU die familie zijn van legaal verblijvende onderdanen van derde landen hebben het recht in de EU te verblijven als de gezinshereniger "één jaar of langer" in de EU woont met "redelijke vooruitzichten op het verkrijgen van een permanente veblijfsvergunning". Lidstaten kunnen eisen dat hij voldoende inkomsten, passende huisvesting en een ziekteverzekering heeft, en kunnen "integratiemaatregelen" nemen.

Op 8 oktober 2008 publiceerde de Commissie een eerste verslag over de toepassing van de richtlijn, met mogelijke problemen en aanbevelingen voor een betere toepassing van de richtlijn. Volgende onderwerpen vereisten speciale aandacht: de termijn die een onderdaan van een derde land moet respecteren voor zijn gezin een aanvraag kan indienen om te worden herenigd; de minimumleeftijd van de gezinshereniger; en de mogelijkheden die een land heeft om onderdanen van derde landen te onderwerpen aan

*

Links:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/



Razende Robot Reporter