Recht op een gezinsleven, ook voor migranten
Persbericht van Europese Commissie
De Europese Commissie start vandaag een openbare raadpleging over het
recht op gezinshereniging voor onderdanen van derde landen in de EU.
Het gaat om mensen van buiten de EU die legaal in een EU-land
verblijven. Onder bepaalde voorwaarden mogen hun gezinsleden ook in dat
land komen wonen. Die voorwaarden liggen sinds 2003 vervat in
gemeenschappelijke Europese migratieregels. In 2010 kregen ongeveer 500
000 migranten om familieredenen een verblijfsvergunning voor de EU. Met
het groenboek dat vandaag werd aangenomen, wil de Commissie enkele
discussiepunten onder de aandacht brengen zodat een efficiënt
gezinsherenigingsbeleid op EU-niveau wordt gegarandeerd.
"Gezinshereniging heeft een groot aandeel in de legale migratie in de
EU en is noodzakelijk om migranten een gezinsleven te bieden. Het
draagt ook bij tot socio-culturele stabiliteit door de integratie van
migranten in een EU-land makkelijker te maken", zegt EU-commissaris
voor Binnenlandse zaken Cecilia Malmström. "Ik hoop dat alle
belanghebbenden actief aan deze raadpleging zullen deelnemen en dat ze
hun ervaringen en standpunten over een efficiëntere regelgeving rond
gezinshereniging op EU-niveau zullen delen. Als EU-landen zeggen dat ze
problemen hebben door misbruik van de regels die uit de huidige
richtlijn voortvloeien, nodig ik hen in het bijzonder uit die problemen
te verduidelijken en te kwantificeren".
Het groenboek legt de klemtoon op een aantal discussiepunten rond de
toepassing van richtlijn 2003/86/EG. Alle belanghebbenden worden
uitgenodigd om binnen drie maanden te reageren op vragen die betrekking
hebben tot:
- degenen op wie de richtlijn van toepassing is: hoe migranten die van
de EU-regels genieten het best kunnen worden gedefinieerd; of het recht
op hereniging moet worden uitgebreid naar andere familieleden;
problemen met gedwongen huwelijken;
- de voorwaarden voor gezinshereniging: of de integratiemaatregelen die
EU-landen mogen nemen verder moeten worden gespecificeerd; of moet
worden gewaarborgd dat dergelijke maatregelen integratie ook echt
aanmoedigen en niet worden gebruikt om gezinshereniging te
bemoeilijken;
- manieren om mogelijke fraude en schijnhuwelijken aan te pakken;
- de werking van horizontale bepalingen, in het bijzonder de plicht van
EU-landen om terdege rekening te houden met het belang van minderjarige
kinderen bij het beoordelen van een aanvraag.
Nadat ze de schriftelijke bijdragen heeft ontvangen, wil de Commissie
een openbare hoorzitting organiseren. Afhankelijk van de uitkomst van
deze raadpleging zal de Commissie beslissen of politieke opvolging
noodzakelijk is (bijvoorbeeld, een aanpassing van de richtlijn, het
ontwerpen van interpretatierichtsnoeren of het behouden van de huidige
toestand).
Achtergrond
In de richtlijn inzake het recht op gezinshereniging (2003/86/EG)
worden gemeenschappelijke voorwaarden vastgelegd over het recht van
legaal verblijvende onderdanen van derde landen om te worden herenigd
met gezinsleden van buiten de EU. De richtlijn gaat niet over
onderdanen van derde landen die familie zijn van een EU-burger; dat
wordt behandeld in het wetgevingskader voor het vrije verkeer van
EU-burgers (zie richtlijn 2004/38/EG).
Volgens de beschikbare gegevens maakte gezinshereniging in de vroege
jaren 2000 meer dan de helft van de totale legale migratie uit. Vandaag
gaat het om een derde van de totale migratie naar de EU. Het aandeel
wordt nog kleiner als alleen die migranten worden geteld op wie de
richtlijn van toepassing is (dus onderdanen van derde landen die
herenigd worden met burgers van buiten de EU): 21% van alle
vergunningen wordt aan deze migranten uitgereikt, zowat 500 000
personen. In 2010 reikte Italië het grootste aantal vergunningen om
familieredenen uit aan onderdanen van derde landen die herenigd werden
met burgers van buiten de EU (160 200), voor het Verenigd Koninkrijk
(103 187) en Spanje (89 905).
Mensen van buiten de EU die familie zijn van legaal verblijvende
onderdanen van derde landen hebben het recht in de EU te verblijven als
de gezinshereniger "één jaar of langer" in de EU woont met "redelijke
vooruitzichten op het verkrijgen van een permanente
veblijfsvergunning". Lidstaten kunnen eisen dat hij voldoende
inkomsten, passende huisvesting en een ziekteverzekering heeft, en
kunnen "integratiemaatregelen" nemen.
Op 8 oktober 2008 publiceerde de Commissie een eerste verslag over de
toepassing van de richtlijn, met mogelijke problemen en aanbevelingen
voor een betere toepassing van de richtlijn. Volgende onderwerpen
vereisten speciale aandacht: de termijn die een onderdaan van een derde
land moet respecteren voor zijn gezin een aanvraag kan indienen om te
worden herenigd; de minimumleeftijd van de gezinshereniger; en de
mogelijkheden die een land heeft om onderdanen van derde landen te
onderwerpen aan
*
Links:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/
Razende Robot Reporter