Gemeente Kampen

Toename verzuimmeldingen door actieve aanpak

15-11-2011 Het aantal meldingen van schoolverzuim fors is toegenomen. Dit blijkt uit het jaarverslag Leren en Kwalificeren van de gemeente Kampen over het schooljaar 2010/2011 ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is het resultaat van de actieve aanpak van onze leerplichtambtenaren in samenwerking met de scholen in het voorkomen en het handhaven van schoolverzuim.

Dagelijks volgen bijna 11.000 kinderen in de leeftijd 5 tot 18 jaar uit onze gemeente onderwijs. De meesten doorlopen het onderwijs zonder problemen. Om verschillende redenen lukt dit een kleine groep niet. De leerplichtambtenaren van de gemeente Kampen zorgen ervoor dat deze groep leerlingen niet tussen wal en schip raakt door schoolverzuim of door het onderwijs voortijdig te verlaten.

Actieve aanpak schoolverzuim

De aanpak van de leerplichtambtenaren van de gemeente Kampen is actief op alle fronten. Zo controleren de leerplichtambtenaren voor en/of na de schoolvakanties op luxeverzuim op zowel de basisscholen als op het voortgezet onderwijs. Luxeverzuim houdt in dat ouders hun kinderen zonder toestemming buiten schoolvakantie mee op vakantie nemen. Wanneer sprake is van ongeoorloofd schoolverzuim volgt een waarschuwing of wordt proces-verbaal opgemaakt tegen de ouders. Daarnaast zijn er goede afspraken met de schooldirecteuren gemaakt en melden zij het als een kind zonder duidelijke reden niet op school is. Ook is de signalering van zorg op scholen verbeterd, waardoor zorgen eerder zichtbaar worden en aan de gemeente worden gemeld. Deze actieve aanpak van leerplichtambtenaren heeft het afgelopen schooljaar geleid tot een forse toename van het aantal verzuimmeldingen. Ook in vergelijking met andere gemeenten in de regio blijkt dat de actieve aanpak in Kampen werkt. Zo is bijna de helft van de verwijzingen naar Halt in onze regio is afkomstig van de gemeente Kampen. Ook worden er in Kampen meer processen-verbaal opgemaakt.

Wethouder Lidi Kievit-Braakman: "De gemeente Kampen wil een gemeente zijn waar iedereen kan en mag meedoen aan de samenleving. Dit betekent ook dat elk kind zich in een veilige en kansrijke omgeving kan ontwikkelen ter voorbereiding op zijn functioneren in de samenleving. Wij willen dat elk kind een goede start krijgt. Het onderwijs speelt een belangrijke rol bij het maken van een goede start. Ik ben blij te constateren dat de actieve aanpak van onze leerplichtambtenaren hieraan bijdraagt".

Verzuimcijfers

In het schooljaar 2010/2011 zijn bij de gemeente 243 verzuimmeldingen binnengekomen van leerlingen die zonder geldige reden van school wegbleven. In 47 gevallen ging het om luxeverzuim. In de andere gevallen ging het om het zogenoemde signaalverzuim. Bij deze vorm van verzuim wordt het niet regelmatig naar school gaan gezien als een signaal voor achterliggende problemen. Ook hierbij speelt de leerplichtambtenaar een belangrijke rol. De leerplichtambtenaar heeft een uitgebreid netwerk op het terrein van de jeugdzorg die, afhankelijk van de vraag, een duidelijke meerwaarde heeft binnen de integrale aanpak van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Naar aanleiding van de meldingen hebben de leerplichtambtenaren 28 keer een leerling doorverwezen naar Halt en is 37 keer een proces-verbaal opgesteld.

Voorkomen voortijdig schoolverlaten

De regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) is een verlengstuk van de leerplicht. Het doel is om jongeren van 18 tot 23 jaar die om verschillende redenen de school dreigen te verlaten zonder startkwalificatie (een diploma op minimaal havo-, vwo- of mbo-2 niveau) terug te begeleiden naar de voor hen hoogst haalbare en meest passende onderwijs- of arbeidsmarktpositie. In schooljaar 2010/2011 heeft de RMC-consulent 118 jongeren (dat is 3% van de schooldeelnemers) begeleid die voortijdig de school hebben verlaten. Daarnaast zijn er 25 jongeren preventief begeleid om te voorkomen dat zij de school voortijdig dreigden te verlaten. Er is nog wel winst te behalen bij een preventieve aanpak in de strijd tegen voortijdig schoolverlaten, en dan met name op de scholen zelf. Daarom zal komend schooljaar meer ingezet worden op preventie door voorlichting te geven op de Regionale opleidingscentra's (ROC's). Hierin zullen we de samenwerking zoeken met de ROC's, maar ook met de gemeente Zwolle en andere regiogemeenten.
15-11-2011