Centraal-Oost-Europa: van 750 naar 640.000 elektr. auto's in 14 jaar
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, dinsdag 15 november 2011 - In 2025 is de helft van de
verkochte auto's in Europa (gedeeltelijk) elektrisch. In Centraal- en
Oost-Europa geldt dit tegen die tijd voor een kwart van de verkochte
auto's, zo'n 640.000 per jaar. Veel mee, vergeleken met de ongeveer 750
elektrische auto's die er momenteel rondrijden. Aangezien Centraal- en
Oost-Europa op het gebied van elektrisch rijden nu nog achterblijft op
het Westen, is het van belang voor autoproductiemaatschappijen te
kijken naar het Westen en strategieën te ontwikkelen om te profiteren
van de groei van elektrisch rijden. Dit blijkt uit de studie
'E-mobility in Central and Eastern Europe' van Roland Berger Strategy
Consultants onder acht landen binnen Centraal-en Oost-Europa.
Hoge potentie in Centraal- en Oost-Europa
Elektrisch rijden gaat in Centraal- en Oost- Europa in de toekomst net
zo'n grote rol spelen in transport als in West-Europa. Waar in het
Westen de groei al is ingezet, verwacht Roland Berger dat de
massaproductie van elektrische voertuigen in Centraal- en Oost-Europa
pas op gang zal komen vanaf 2015. "We zien momenteel vooral een toename
in de verkoop in het bedrijvensegment. Deze verkopen moeten de
productie verhogen en uiteindelijk de productiekosten doen dalen. Onze
verwachting is dat deze kosten rond 2015 voor elektrische voertuigen,
batterijen en accessoires zodanig zijn verlaagd, dat de elektrische
auto ook aantrekkelijk wordt voor consumenten," aldus René Seyger,
partner bij Roland Berger in Nederland. "Ook in Nederland hebben we
gezien dat elektrische auto's eerder in het bedrijvensegment werden
verkocht dan in het consumentensegment."
Oostenrijk loopt voorop
Met 600 geregistreerde elektrische voertuigen leidt Oostenrijk op dit
moment in Centraal- en Oost-Europa. Met behulp van pilotprojecten en
financiële steun van de overheid neemt de interesse voor elektrisch
rijden onder de bevolking toe, waardoor de verkoop stijgt. "Het doel
van de Oostenrijkse overheid is om in 2025 250.000 elektrische
voertuigen op de weg te hebben. Om dit te bereiken biedt zij subsidies
aan kopers van deze voertuigen tot 5000 euro per auto," zegt René
Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.
Tsjechië en Polen volgen na Oostenrijk als het gaat om elektrische
voertuigen. Ook Roemenië, Hongarije, Slovenië en Slowakije volgen
langzaam. Kroatië daarentegen blijft flink achter. In deze landen is er
nog nauwelijks of geen steun vanuit de overheid en autoproducenten zien
op dit moment dan ook praktisch geen interesse vanuit consumenten in
elektrisch rijden.
Samenwerking betrokken partijen
Om de komende jaren te profiteren van de groei in het elektrisch rijden
in Centraal- en Oost-Europa moeten autoproducenten gaan samenwerken met
de overheid. Met behulp van pilotprojecten kan de kennis rondom de
beste infrastructuur en businessmodellen verbeterd worden en kan de
aankoop van elektrische voertuigen gestimuleerd worden. De steun van de
overheid is hierin van groot belang, vooral in de opstartfase. Zonder
deze hulp vertraagt de ontwikkeling van het elektrisch rijden. "De
overige landen in Centraal- en Oost-Europa moeten het Oostenrijkse
voorbeeld volgen. Zet expertteams op, ontwikkel gerichte strategieën en
definieer gerichte acties. Alleen op deze manier zal het elektrisch
rijden in Centraal- en Oost-Europa een soortgelijke groei zien als in
het Westen," aldus Seyger.
Over het onderzoek
In de 'E-mobility in Central and Eastern Europe' studie onderzoekt
Roland Berger Strategy Consultants wie de grote spelers zijn op het
gebied van elektrisch rijden in Centraal- en Oost-Europa. Acht landen
zijn hierbij onderzocht: Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Hongarije,
Slowakije, Slovenië, Roemenië en Kroatië. Publieke beschikbare
informatie is aangevuld met kennis op het gebied van e-mobility van
Roland Berger. De algemene structuur van de analyse is gebaseerd op de
vier belangrijkste elementen van de industrie: marktaanbod, de vraag,
de regelgeving en de infrastructuur.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.000 medewerkers in 43 kantoren, verspreid over
31 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
Links:
http://www.rolandberger.nl
Razende Robot Reporter