Ingezonden persbericht


Persbericht

'Het Nieuwe Werken doe je zelf' bereikte 10 miljoen mensen

Utrecht, 15 november 2011 -Tien miljoeen mensen hebben afgelopen maand kennis genomen van het fenomeen Het Nieuwe Werken. Ze hebben gelezen, gezien of gehoord over de campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf (bron: Intomart/GfK) die liep van 18 oktober tot 14 november. 150.000 Mensen en tweeduizend bedrijven waren actief betrokken bij de campagne, die is georganiseerd door een coalitie van bedrijven, vakbonden, overheid en initiatiefnemers Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen. Geïnteresseerde bedrijven krijgen van de coalitie advies op maat bij het zetten van daadwerkelijk stappen richting Het Nieuwe Werken.

Veel bedrijven zijn actief betrokken geraakt bij de campagne. 2.200 Managers abonneerden zich op de nieuwsbrief en velen riepen hun werknemers op om tijdens de Week te experimenteren. 550 Managers, HR-medewerkers en OR-leden zijn een kijkje gaan nemen bij veertig bedrijven die hun organisatie al hebben ingericht op Het Nieuwe Werken. Bedrijven en campagneteam organiseerden activiteiten in het land, waar mensen elkaar in levende lijve of digitaal konden ontmoeten om te ervaren wat Het Nieuwe Werken écht inhoudt of om kennis over technische mogelijkheden en over slimmer werken en reizen te delen.

Aan de slag
Nu zoveel mensen en bedrijven geïnspireerd zijn geraakt door Het Nieuwe Werken, is het tijd voor de vervolgstap: bedrijven helpen om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Samen met een aantal partners organiseert Natuur & Milieu nu een traject waarbij bedrijven advies op maat krijgen aangeboden van de coalitie Het Nieuwe Werken doe je zelf!

Gratis Inspiratie
Nieuw in de campagne was het bruisende Het Nieuwe Werken Hoofdkwartier aan de Utrechtse Biltstraat. Mensen volgden hier live, via de radio of via de webcam workshops, meetings en debatten over onder andere de economische baten en de nieuwe werkende vader. Het Hoofdkwartier ontpopte zich al snel tot een echte flexwerkplek waar veel bezoekers spontaan gebruik van maakten, verleid door goede koffie, snelle wifi en vooral de gratis inspiratie van gelijkgestemde werkers.

Uit de spits, in de badjas
Tijdens de opening van de Week op maandagochtend half 8 moedigden Nieuwe Werkers in knalroze badjassen op veertig drukke verkeersknooppunten en stations forenzen aan om de werkdag te starten in hun badjas, niet in de file. Veel regionale en landelijke media sprongen hier op in. Tijdens het jaarcongres van het Telewerkforum op 10 november reikte Catelene Passchier (lid federatiebestuur FNV) de Aanmoedigingsprijs van Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf! uit aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Bij invoering van Het Nieuwe Werken worden alle werknemers zeer actief betrokken, met grote aandacht voor de verandering in de werkcultuur.

Feiten en cijfers
Tijdens de Week van het Nieuwe Werken werden verschillende onderzoeken naar effecten van het nieuwe werken gepubliceerd. Het Nieuwe Werken kan Nederland jaarlijks twee tot drie miljard opleveren plus een structurele stijging van het BNP met 1%, blijkt uit onderzoek van PwC.

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat werkende vaders de combinatie werk-kinderen een nog groter knelpunt vinden dan werkende moeders. Van de werkende vaders wil 55% meer tijd voor de kinderen versus 35% van de moeders. Als oplossing omarmen de vaders eerder Het Nieuwe Werken dan een papadag. Zij willen liever flexibele werktijden (37%) en flexibele werkplekken (25%) dan deeltijdwerken(19%).

Coalitie
'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen. Hoofdpartners zijn Centraal Beheer Achmea en Nationale Postcode Loterij. Partners zijn ANWB, Athlon Car Lease, Het Nieuwe Rijden, Microsoft, NDI ICT Solutions, Steelcase, Telewerkforum, Veldhoen + Company, Vodafone en Youmeus.

Noot voor redacties (