Scania


maandag 17 oktober 2011 20:39

Opvallende presentatie Scania Euro 6 op Transport Venray

Breda, 17 oktober 2011 - Gewaagd en opvallend, maar geheel in lijn met de Scania filosofie van werken. Dat is de manier waarop Scania de Euro 6 zal presenteren op Transport Venray. Hoe? Kom van 15 tot en met 17 november naar de eerste editie van deze zuidelijke variant van de carrosserie vakdagen. Bezoekers kunnen zich op de Scania stand onder meer laten informeren over Scania's oplossing omtrent deze aankomende milieunorm en de voordelen van het investeren in Scania Euro 6.

De presentatie van de Scania Euro 6 zal bezoekers doen omkijken op Transport Venray, 15-17 november.
Vergroot foto

In mei introduceerde Scania de 440 en 480 pk sterke 13-liter Euro 6 motoren. Scania's modulaire systeem en de reeds in 2009 aangepaste cabines maken de overgang naar de Euro 6 motor tot een relatief gemakkelijke stap. Er hoefde geen geheel nieuw product te worden ontwikkeld, maar er is gebruik gemaakt van reeds bestaande componenten en in de praktijk bewezen technieken. En dat geeft vertrouwen voor de klant. Dankzij Scania's modulaire systeem zijn veel componenten onderling uitwisselbaar - inclusief de motoren - en op elkaar afgestemd. Scania was de eerste truckfabrikant die de vakpers heeft laten rijden met de nieuwe Euro 6 motoren en de voorlopige resultaten zijn zeer positief te noemen met een lager brandstofverbruik dan de huidige Euro 5 motoren. Ook het AdBlue verbruik ligt lager.

Milieubewuste transportbedrijven kunnen nu de volgende stap zetten en investeren in de groenste technologie die op de markt verkrijgbaar is. De nieuwe Scania Euro 6 motoren hebben diverse innovatieve technische oplossingen om de emissies radicaal te verlagen. Vergeleken met Euro 5 moeten de emissies bij Euro 6 drastisch omlaag. De uitstoot van NOx en deeltjes mag nog maar circa 1/5 zijn van wat onder Euro 5 is toegestaan. Een nieuw element bij de emissietests is dat de deeltjes ook moeten worden geteld, wat in de praktijk betekent dat de daadwerkelijke deeltjesuitstoot nog maar ca. 1/6 van Euro 5 mag zijn.

Al het ontwikkelingswerk is door Scania in eigen huis uitgevoerd. Alle nieuwe technologieën die Scania de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, zijn gecombineerd: de hercirculatie van de uitlaatgassen, een turbocompressor met variabele geometrie, hoge-druk common-rail inspuiting, selectieve katalytische reductie en een dieselpartikelfilter. Daarbij is het motormanagement- en uitlaatgastechnologie nu in één systeem geïntegreerd.

De Euro 6 emissienormen worden op 31 december 2012 in de Europese Unie en een aantal buurlanden van kracht voor nieuwe voertuigmodellen en gaan één jaar later in voor alle nieuw verkochte voertuigen. Behalve het groene imago zal de transporteur kunnen profiteren van lagere heffingen en andere overheidsprikkels. Ook zal de inruilwaarde hoger liggen van voertuigen die aan de nieuwste emissie-eisen voldoen. Scania is van 15 tot en met 17 november te vinden op stand nummer 162 tijdens de eerste editie van Transport Venray.