Scania
maandag 17 oktober 2011 20:39
Opvallende presentatie Scania Euro 6 op Transport Venray
Breda, 17 oktober 2011 - Gewaagd en opvallend, maar geheel in lijn met
de Scania filosofie van werken. Dat is de manier waarop Scania de Euro
6 zal presenteren op Transport Venray. Hoe? Kom van 15 tot en met 17
november naar de eerste editie van deze zuidelijke variant van de
carrosserie vakdagen. Bezoekers kunnen zich op de Scania stand onder
meer laten informeren over Scania's oplossing omtrent deze aankomende
milieunorm en de voordelen van het investeren in Scania Euro 6.
De presentatie van de Scania Euro 6 zal bezoekers doen omkijken op
Transport Venray, 15-17 november.
Vergroot foto
In mei introduceerde Scania de 440 en 480 pk sterke 13-liter Euro 6
motoren. Scania's modulaire systeem en de reeds in 2009 aangepaste
cabines maken de overgang naar de Euro 6 motor tot een relatief
gemakkelijke stap. Er hoefde geen geheel nieuw product te worden
ontwikkeld, maar er is gebruik gemaakt van reeds bestaande componenten
en in de praktijk bewezen technieken. En dat geeft vertrouwen voor de
klant. Dankzij Scania's modulaire systeem zijn veel componenten
onderling uitwisselbaar - inclusief de motoren - en op elkaar
afgestemd. Scania was de eerste truckfabrikant die de vakpers heeft
laten rijden met de nieuwe Euro 6 motoren en de voorlopige resultaten
zijn zeer positief te noemen met een lager brandstofverbruik dan de
huidige Euro 5 motoren. Ook het AdBlue verbruik ligt lager.
Milieubewuste transportbedrijven kunnen nu de volgende stap zetten en
investeren in de groenste technologie die op de markt verkrijgbaar is.
De nieuwe Scania Euro 6 motoren hebben diverse innovatieve technische
oplossingen om de emissies radicaal te verlagen. Vergeleken met Euro 5
moeten de emissies bij Euro 6 drastisch omlaag. De uitstoot van NOx en
deeltjes mag nog maar circa 1/5 zijn van wat onder Euro 5 is
toegestaan. Een nieuw element bij de emissietests is dat de deeltjes
ook moeten worden geteld, wat in de praktijk betekent dat de
daadwerkelijke deeltjesuitstoot nog maar ca. 1/6 van Euro 5 mag zijn.
Al het ontwikkelingswerk is door Scania in eigen huis uitgevoerd. Alle
nieuwe technologieën die Scania de afgelopen jaren heeft ontwikkeld,
zijn gecombineerd: de hercirculatie van de uitlaatgassen, een
turbocompressor met variabele geometrie, hoge-druk common-rail
inspuiting, selectieve katalytische reductie en een
dieselpartikelfilter. Daarbij is het motormanagement- en
uitlaatgastechnologie nu in één systeem geïntegreerd.
De Euro 6 emissienormen worden op 31 december 2012 in de Europese Unie
en een aantal buurlanden van kracht voor nieuwe voertuigmodellen en
gaan één jaar later in voor alle nieuw verkochte voertuigen. Behalve
het groene imago zal de transporteur kunnen profiteren van lagere
heffingen en andere overheidsprikkels. Ook zal de inruilwaarde hoger
liggen van voertuigen die aan de nieuwste emissie-eisen voldoen. Scania
is van 15 tot en met 17 november te vinden op stand nummer 162 tijdens
de eerste editie van Transport Venray.