Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 9 november 2011

Filmmaker en beeldend kunstenaar Jeroen Eisinga in E*Cinema in EYE

E*cinema presenteert op 15 november in EYE Film Instituut Nederland een double bill met Jeroen Eisinga. In het eerste programma gaat Stedelijk Museum-curator Bart Rutten met filmmaker en beeldend kunstenaar Jeroen Eisinga in gesprek over zijn films en inspiratiebronnen. Daarbij zal zijn spraakmakende nieuwe film Springtime worden vertoond, waarin hij zich geheel laat bedekken door honingbijen, en een nieuwe conservering van zijn film Sehnsucht op 35mm. Na fragmenten van Eisinga's inspiratiebronnen volgt zijn keuzefilm: Code inconnu van Michael Haneke. E*Cinema Jeroen Eisinga: 15 nov 19.30 (gesprek en films) + 21.30 (Code inconnu) in EYE Film Instituut Nederland, Vondelpark 3, Amsterdam

Jeroen Eisinga (1966) maakte in Nederland een groot aantal korte, experimentele films, waarin hij vaak het noodlot tart. Zijn nieuwste, huiveringwekkende filmperformance, waarin zijn ontblote bovenlichaam en gezicht wordt bedekt door een zwerm bijen, is door de Volkskrant bij verschijning onmiddellijk als klassieker uitgeroepen. Van 16 oktober t/m 26 februari is Eisinga's werk te zien in een tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam.

Programma 1 in EYE, 15 november, 19.30:
Gesprek met Jeroen Eisinga o.l.v. Bart Rutten (+ films, fragmenten) Bart Rutten is conservator van het Stedelijk Museum Amsterdam en specialist op het gebied van videokunst. Hij gaat in gesprek met Eisinga over zijn films en inspiratiebronnen. Vanaf 19:30 uur worden er in EYE enkele films van Eisinga zelf vertoond (Springtime (2011), Het belangrijkste moment van mijn leven (1995), Sehnsucht (2002, nieuwe EYE-conservering), plus fragmenten van Eisinga's inspiratiebronnen, zoals Fritz Lang, Alan J. Pakula, Bas Jan Ader en Chris Burden. Gevolgd door:

Programma 2, 15 november 21:30 uur:
keuzefilm van Jeroen Eisinga
Code Inconnu (Michael Haneke, 2000)
Ontregelende spiegel van vooroordelen en spraakverwarring in de smeltkroes Parijs, een kille wereld vol botsende waarden waarin de mens agressief is of juist onverschillig. Juliette Binoche is als ambitieuze actrice de spil van het sluimerende onbehagen.

Stedelijk Museum Schiedam over Jeroen Eisinga
Jeroen Eisinga is een romanticus in de hedendaagse kunst, een evenwichtskunstenaar, die zijn krachten meet met hogere machten. Zijn oeuvre is een tweegevecht, een steeds veranderend duel met zichzelf. In zijn nieuwste filmperformance Springtime bedekt een zwerm bijen langzaam maar zeker zijn gehele ontblote bovenlichaam, zijn kaalgeschoren hoofd en, ten slotte, zelfs zijn gezicht, als één pulserend organisme, in een ritueel dat huivering wekt en ook zijn weerslag heeft op de ademhaling van het publiek. Springtime is even sensueel als beklemmend. De bijen sluiten het lichaam in, maar glijden er ook in stromen om- en overheen. Het is Kafkaesk, letterlijk en figuurlijk. In Eisinga's performances ontmoeten we de dwaas en het genie. Hij verkiest de schoonheid van het gevaar boven de middelmaat, en onderneemt steeds opnieuw pogingen te ontstijgen aan zichzelf, de zwaartekracht, de beperkingen en de leegte van het leven.

Biografie Jeroen Eisinga
Jeroen Eisinga (1966, Delft) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, de Rijksakademie in Amsterdam en het American Film Institute Conservatory in Los Angeles. Hij werkt als beeldend kunstenaar in Den Haag. In 1997 won hij de gedeelde 3e prijs Prix the Rome.

Filmografie:
Springtime (2011), Van de koele meren des doods (2004), Het Zebraproject (2004), Sehnsucht (2002), The Green-eyed Monster (2000), Zoals het werd geopenbaard aan Jeroen Eisinga (1998), Arm schaap (1997), Het belangrijkste moment van mijn leven (1995), Grauzone (1995), Het zesde zintuig (1994), 40-44-PG (1993), Kano (rood) (1993)


Noot voor redacties

Meer informatie (