Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
112 Vragen van de heer drs. D.N.E.A. Gilissen, de heer J.J. Rijpma MA en de heer R.A. van Asperen
(ingekomen 22 september 2011 en antwoorden door het college verzonden op 15 november 2011 )

In Utrecht is het voor lokale culturele instellingen toegestaan te adverteren via de daartoe bestaande frames (cultuurframes). De exploitatie van deze frames is uitbesteed aan Centercom). Om in aanmerking te komen voor plaatsing in deze frames dient een evenement te voldoen aan het predicaat 'lokaalcultureel'. VVD en D66 hebben signalen ontvangen van een aantal ondernemers dat zij de gang van zaken als oneerlijk ervaren en dat aanvragen voor plaatsing in de cultuurframes worden geweigerd terwijl het weldegelijk om lokaalculturele evenementen gaat.

Wij hebben de volgende vragen aan het College:


1. Kunt u inzicht geven in de afspraken die ten grondslag liggen aan de samenwerking met Centercom. Zo ja, bent u bereid deze afspraken te delen met de raad. Zo nee, waarom niet?

Het aanbrengen en exploiteren van lokaal culturele reclame is na een aanbesteding in 2008 gegund aan Centercom BV te Amstelveen (de rechtsopvolger van Bizon Mediagroep BV) voor 5 jaren. De daarover gesloten overeenkomst ligt voor u in de leeskamer ter inzage.

Bij het bepalen of een evenement voor het predicaat 'lokaal-cultureel' in aanmerking komt, wordt gebruik gemaakt van een 'rode' en 'groene' lijst. Deze lijsten bevatten een opsomming van evenementen uit het verleden die voor plaatsing in de frames zijn toegelaten (groene lijst) en afgewezen (rode lijst). De twee lijsten dienen als referentiekader voor nieuwe aanvragen.


2. Welke criteria worden gehanteerd bij het bepalen of een evenement aan het predicaat 'lokaal-cultureel' voldoet? Hoe zijn deze criteria tot stand gekomen en wie ziet er toe op naleving hiervan?

Zoals de aanduiding al zegt: lokaal gericht binnen de grenzen van de gemeente Utrecht en niet -commercieel. Een 100% sluitende definitie en afbakending is er niet.. Dit is de reden waarom de lijsten worden gehanteerd.

De tweedeling is gemaakt op basis van kennis er ervaring van beide partijen. Hierbij is ook de landelijke Ster (Stichting Ether Reclame) geraadpleegd. Om advies gevraagde cultuurexperts kunnen zich vinden in de lijsten. Er is door de huidige systematiek een hanteerbare grens te geven. Centercom bepaalt wie volgens haar binnen de grenzen van werk campagne kan voeren. Bij twijfel overlegt zij met de gemeente. Toezicht op naleving gebeurt door de gemeente zelf (Stadswerken, afdeling Vergunning en Handhaving).


3. Hoeveel aanvragen zijn er gedurende deze contractperiode ingediend? Hoeveel hiervan zijn er afgewezen omdat zij niet voldeden aan het predicaat 'lokaalcultureel'? Centercom plaatst ongeveer 1000 verschillende campagnes per jaar. In 2011 zijn ongeveer 20 campagnes op verzoek van Centercom getoetst. 8 waren niet akkoord.


4. Deelt u de mening dat niet de locatie, organisator of het commerciële oogmerk, maar de criteria zoals bedoeld in vraag 2 bepalend zouden moeten zijn of het predicaat 'lokaalcultureel' aan een evenement wordt toegekend? Zo nee, waarom niet? Ja.


5. Deelt u de mening dat een veel ruimere mogelijkheid om te adverteren voor lokaalculturele feesten, commerciële organisaties die culturele feesten organiseren oneerlijk beconcurreert. Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om dit te veranderen?

Neen. Er zijn voldoende andere mogelijkheden, zoals de sandwichborden aan de masten van de openbare verlichting, reclame op en in het openbaar vervoer (bussen en bushaltes), internet etc.

Behalve de cultuurframes is het ook mogelijk om te adverteren via reclamedisplays rondom lantaarnpalen.


6. Welke regels gelden er voor het adverteren via deze reclamedisplays en in hoeverre wijken deze af van de regels voor adverteren via de cultuurframes?

Het enige verschil tussen beide is dat in het contract met de exploitant van deze displays geen bepaling opgenomen is wie er op kan adverteren.Voor culturele reclame is er een maximaal tarief opgenomen, commerciële reclame is is geheel aan de marktwerking overgelaten. .

---- --