Ingezonden persbericht


15 november 2011

TRANSPARANTIE HELPT LEESBEVORDERING BASISONDERWIJS

De literatuuropvattingen op open protestants-christelijke basisscholen zijn vaak impliciet. Dat blijkt uit het proefschrift Zo doen wij dat nu eenmaal waarop Erna van Koeven op 16 november gaat promoveren aan de Vrije Universiteit.

De betekenis van dit proefschrift schuilt erin dat het impliciete opvattingen blootlegt waardoor het mogelijk wordt met elkaar in discussie te gaan en zo een weloverwogen literatuuropvatting en een gefundeerde visie op leesbevordering te formuleren. Als dat gebeurt wordt ook duidelijk wat van alle scholen in Nederland verwacht mag worden en welke mogelijkheden daarnaast bestaan om invulling te geven aan de eigen identiteit van scholen, open protestants-christelijke maar ook andere.

In eerder onderzoek op 108 open protestants-christelijke scholen merkte Van Koeven dat als het gaat om de selectie van kinderboeken, nogal eens keuzes gemaakt worden die niet lijken te passen bij de uitgangspunten van de school en die niet met alle ouders worden gecommuniceerd. De vier casestudies die Van Koeven op even zo veel scholen uitvoerde, wijzen uit dat een centrale visie op leesbevordering ontbreekt. De selectie van (voor) te lezen boeken en de uit te dragen literatuuropvattingen wordt op deze scholen volledig aan de individuele leerkrachten overgelaten. Soms maken zij keuzes op basis van eigen (levensbeschouwelijke) opvattingen, soms omdat (orthodox geörienteerde) ouders hun vragen boeken niet aan te bieden op school. Een centrale, schoolbreed gedragen visie ten aanzien van leesbevordering ontbreekt (in tegenstelling tot een visie op technisch en begrijpend lezen).

Voor Stichting Lezen is het onderzoek relevant omdat voor een bloeiende leescultuur het noodzakelijk is om meer zicht te krijgen op de dagelijkse onderwijspraktijk. Om uit te kunnen groeien tot gemotiveerde, vaardige lezers hebben kinderen een uitdagende leesomgeving nodig. Enthousiaste leerkrachten spelen, net als ouders, familieleden, vrienden en leeftijdsgenootjes, een cruciale rol in het selecteren van boeken, het stimuleren van het leesplezier en het ontwikkelen van de geletterdheid. Stichting Lezen wil hen daarbij ondersteunen en heeft daarom een aantal basisvoorwaarden opgesteld voor een succesvol leesbevorderingsbeleid op school. Zo is de aanwezigheid van een actuele, gevarieerde boekencollectie van belang, evenals een vruchtbare samenwerking met de openbare bibliotheek. Een andere voorwaarde is dat het leesbevorderingsbeleid in handen is van één of twee leerkrachten. De activiteiten van deze speciaal voor dit doel opgeleide leescoördinatoren sluiten aan bij een schoolbreed gedragen visie op leesbevordering die aansluit bij de levensbeschouwelijke schoolidentiteit en niet gebaseerd is op ad hoc besluiten.



Ingezonden persbericht