Vrije Universiteit Amsterdam

Zo doen wij dat nu eenmaal. Literatuuropvattingen op open protestants-christelijke basisscholen


* Startdatum: 16-11-2011


* Tijd: 15.45


* Locatie: Auditorium


* Titel: Zo doen wij dat nu eenmaal. Literatuuropvattingen op open protestants-christelijke basisscholen


* Spreker: B.H. van Koeven


* Promotor: prof.dr. D.H. Schram prof.dr. M.L.L. Volman


* Onderdeel: Faculteit der Letteren


* Wetenschapsgebied: Letteren


* Evenementtype: Promotie

Op vier open protestants-christelijke basisscholen ging lerarenopleider Erna van Koeven na welke literatuuropvattingen er leven. Daar zijn opvallende overeenkomsten: teamleden richten zich vooral op de technische kant van het leesonderwijs. Boeken zijn voor hen dikwijls gemakkelijk vervangbare leermiddelen. Beslissingen over het kiezen van boeken komen ad hoc en niet openlijk tot stand. Ook het werken met boeken is niet geënt op een gemeenschappelijke pedagogische en levensbeschouwelijke visie of op kennis van de protestantse leestraditie. De gang van zaken op de scholen is eerder verbonden met een vage `identiteitssfeer' die moeilijk anders verwoord kan worden dan als `Zo doen wij dat nu eenmaal'.

Aanleiding voor het proefschrift van Van Koeven was haar constatering dat het met regelmaat voorkomt dat op open protestants-christelijke basisscholen populaire kinderboeken, die bijvoorbeeld over tovenarij gaan, niet worden aangeschaft. Een derde van alle basisscholen in Nederland is protestants-christelijk. Het merendeel daarvan is open protestants. Dat zijn scholen met een levensbeschouwelijk gemengde leerling-populatie en een open visie op hun identiteit. Deze selectie van boeken is opmerkelijk in het licht van de protestantse leestraditie, waarin niet het verbieden van boeken, maar het leren kiezen ervan belangrijk is. Ook is het de vraag of het levensbeschouwelijk selecteren van boeken past bij de identiteit van open protestants-christelijke scholen en de opdracht die scholen hebben leerlingen voor te bereiden op het kritisch en autonoom deelnemen aan een plurale samenleving.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam