16-11-2011
Bonus basisonderwijs gaat ten koste van zorgleerlingen
De Algemene Onderwijsbond is verbaasd dat de gemeente Amsterdam
meewerkt aan zinloze experimenten prestatiebeloning. `Het geld voor de
invoering van prestatiebeloning wordt weggehaald bij scholen', zegt
AOb-voorzitter Walter Dresscher. `Amsterdamse scholen raken 16 miljoen
euro kwijt, dat kost 320 banen van docenten die de zwakke leerlingen
helpen. Daarvan komt een habbekrats terug voor onzinnige
prestatiebeloning. Ik nodig wethouder Asscher uit om daar eens met ons
over te praten. We kennen hem als iemand met hart voor onderwijs, maar
hier slaat hij de plank mis.'
Morgen geeft staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs in Amsterdam
het startschot voor experimenten met prestatiebeloning voor leraren.
Teams of individuele leraren krijgen een bonus als de
leerling-resultaten verbeteren. De AOb verzet zich tegen
prestatiebeloning omdat het geld daarvoor binnen de onderwijsbegroting
wordt gevonden door de 300 miljoen euro aan bezuinigingen op passend
onderwijs.
Prestatieloon kost Amsterdams onderwijs 320 banen
Landelijk kost dat 6000 banen van ongeveer 9000 mensen. In Amsterdam
raken schoolbesturen 16 miljoen euro kwijt, wat neerkomt 320 banen
minder van ongeveer 480 leraren. Door de bezuinigingen daalt de
kwaliteit van het basis- en speciaal onderwijs, en kan een kleine groep
leraren een bonus van tussen de 1200 en 1700 euro krijgen. Uit
buitenlands onderzoek blijkt keer op keer dat scholen die met
prestatiebeloning werken niet beter gaan presteren dan scholen zonder
prestatiebeloning.
Voor het karretje
De gemeente Amsterdam wil de experimenten prestatiebeloning echter
opeens inpassen in het lopende project Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs
Amsterdam. Dresscher: `Onderwijswethouder Asscher laat met het project
zien dat de kwaliteit van het onderwijs voor hem een prioriteit is.
Heel goed, maar wij krijgen nu de indruk dat hij zich al te makkelijk
voor het karretje van het ministerie laat spannen. Voor de AOb geldt:
geen bonus, maar banen!'
Weer experiment mislukt in VS
De AOb heeft medezeggenschapsraden opgeroepen om voorstellen voor
prestatiebeloning te blokkeren. Uit onderzoek in de Verenigde Staten
blijkt bovendien dat prestatiebeloning niet bijdraagt aan betere
resultaten van leerlingen. Reden voor de staat New York om het
miljoenen dollars verslindende experiment afgelopen maand stop te
zetten.
Algemene Onderwijsbond