Verzekeraars aan de slag met ondernemersideeën
Persbericht van Verbond Van Verzekeraars
Beter op de ondernemersdoelgroep afgestemde informatie over
verzekeringen. Meer gesegmen-teerde en geïndividualiseerde
verzekeringen. En complexe verzekeringsmaterie beter toegankelijk maken
bijvoorbeeld door visualisatie. Het waren slechts enkele van de vele
ideeën die ondernemers gisteren opperden tijdens een
rondetafelbijeenkomst van het Verbond van Verzekeraars. Met deze
bijeenkomst wilden verzekeraars van zzp'ers en mkb'ers horen welke
risico's en onzekerheden het ondernemerschap belemmeren en welke
diensten en ondersteuning van verzekeraars het ondernemen beter
mogelijk maken.
Kleine en zelfstandige ondernemers staan, als drijvende kracht achter
de Nederlandse economie, voor grote risico's en uitdagingen,
bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsongeschiktheid en het opbouwen
van pensioen. De rondetafelgesprekken met circa 30 ondernemers en 20
directieleden van verzekeraars leverden een uitgebreide lijst met
ervaringen en ideeën over verzekeringen en verzekeraars op, waarmee de
verzekeraars direct aan de slag kunnen. Algemeen directeur Richard
Weurding van het Verbond: "Het was een boeiende bijeenkomst met goede
input en zeer bruikbare feedback van de ondernemers. Het was ook
interessant om te horen wat de toekomstdromen van de ondernemers zijn.
Het is nu aan ons om de ondernemers te helpen die mogelijk te maken.
Het Verbond en de verzekeringsmaatschappijen kunnen aan de slag om hun
diensten en producten beter aan te sluiten op de behoeften van
ondernemers."
Voorafgaand aan de rondetafelgesprekken presenteerde Jaap Oudijk,
directeur Marketing & Sales van Generali, de resultaten van het
onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek naar de
verwachtingen en behoeften van ruim 500 ondernemers en hun
verzekeringen. Het Verbond liet dit onderzoek doen om te achterhalen
of, en zo ja hoe, verzekeraars kunnen bijdragen aan de continuïteit van
de ondernemingen van zzp'ers en mkb'ers. Uit de onderzoeksresultaten
bleek dat 22 procent van de zelfstandigen en 15 procent van de mkb'ers
geen pensioen opbouwt. De rest bouwt zelf pensioen op via een polis of
verkoopt bijvoorbeeld zijn bedrijf wanneer hij met pensioen gaat. Ook
leert het onderzoek dat 23 procent van de mkb'ers geen
pensioenvoorzieningen voor zijn personeel heeft getroffen. Daarnaast
heeft slechts iets meer dan de helft van de zzp'ers zijn
arbeidsongeschiktheidsrisico afgedekt, tegen 60 procent van het MKB.
Het arbeidson-geschiktheidsrisico heeft men afgedekt door of een
verzekering te sluiten of door bijvoorbeeld te rekenen op het inkomen
van de partner. De argumenten van ondernemers om geen
pensioenvoorziening te regelen of zich niet tegen arbeidsongeschiktheid
te verzekeren zijn vooral dat ze het te duur vinden of het nut er niet
van inzien.
Richard Lamb, bekend van TrendsVerwachting bij BNR Nieuwsradio, gaf een
scherpe presentatie over trends in ondernemen in relatie tot
verzekeren. Samen met de aanwezige ondernemers en verzekeraars stelde
hij enkele ondernemingstrends vast die varieerden van zelfmanagement,
tijdvervaging en energiemanagement tot virtuele samenwerking, zingeving
en cocreatie. Zijn belangrijkste tips aan ondernemers waren: innoveer
samen, nodig jongeren uit, omarm de toekomst en maak snelheid. De
rondetafelgesprekken werden geleid door Roderik van Grieken van het
Nederlands Debat Instituut. De bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt
door MKB Den Haag en PZO, Platform Zelfstandige Ondernemers.
Razende Robot Reporter