Groen!

Duurzaam, betaalbaar en veilig spoor in zicht

door Bart Staes (Europese fractie) op 16 november 2011

Sterke en onafhankelijke regulatoren zijn nodig voor een gezonde Europese spoorsector.

Dat is een kernpunt in het voorstel voor een richtlijn ter hervorming van de spoorsector dat het Europees Parlement vandaag goedkeurde. Europarlementslid Bart Staes (Groen!) reageert tevreden al is de strijd nog niet gestreden. "De Europese Commissie zal eind volgend jaar een nieuw wetsvoorstel doen om tot een eengemaakte spoormarkt te komen. Gezien het feit dat nog enkele cruciale knopen moeten worden doorgehakt, blijft waakzaamheid geboden."

Door de stemming vandaag kan het Europese spoor zich ten volle ontwikkelen tot een duurzaam, betaalbaar en veilig transportmiddel voor alle EU-burgers. Vooral het feit dat regulatoren voldoende personeel en middelen moeten krijgen om onafhankelijke beslissingen te kunnen nemen is daarbij essentieel. Zo zouden de NMBS of concurrerende spoorwegbedrijven naar de Europese Commissie kunnen stappen, als die bijvoorbeeld vinden dat de FOD Mobiliteit en Vervoer als federale toezichthouder niet snel genoeg reageert.

Staes: "Ik ben blij met de steun van het EP voor enkele groene maatregelen, zoals bijvoorbeeld het 'stiller' maken van het treinverkeer en de vrije keuze van de operatoren voor energieleveranciers." Zo komt er een prijsverschil voor lawaaiige treinen en trekt de EU geld uit voor het aanpassen van oude, luide treinen bijvoorbeeld door stillere remsystemen. Treinoperatoren zullen ook zelf hun energieleverancier kunnen kiezen, zodat er geen discriminatie mogelijk is door andere energieprijzen voor privéspelers op de markt.

De vraag om de organisatie van infrastructuurbeheer (zoals Infrabel) en operatoren (zoals NMBS) te scheiden, wordt pas later behandeld. "Jammer genoeg hebben de christendemocraten en sociaaldemocraten een ambigu voorstel gestemd over de aparte financiering ervan. Dit zal dus nog de agenda van de transportcommissie in het parlement beheersen, waar die eigenlijk zou moeten bezig zijn met de implementatie van sterke en onafhankelijke operatoren en van de creatie van één Europese spoorwegruimte."

Contact: Bart Staes -