Gemeente Den Haag

Commissie sprak met diverse instellingen over woonoverlast

Op woensdag 9 november hield de commissie Ruimte een werkbespreking over woonoverlast. Vertegenwoordigers van verschillende instellingen spraken over hun aanpak van woonoverlast en de uitdagingen die daarmee samengaan. De commissie luisterde naar de bijdragen van de sprekers en stelden vragen ter verduidelijking. Zo wilde men weten wie `probleemeigenaar' is bij woonoverlast.

De commissie luisterde naar de bijdragen van vertegenwoordigers van verschillende instellingen en instanties.

Aanpak & zorg

De sociaal inspecteur Politie Programma Parnassia-Bavo Groep legde in zijn betoog de nadruk op het belang van samenwerking met andere instellingen als het Parnassia Top team, het sociaal maatschappelijk werk, de accounthouder veiligheid van het stadsdeelkantoor (als toehoorder), GG en GD vervuilingen, de woningbouwverenigingen en politie.
Hennepteelt en overbewoning worden direct aangepakt.

Veiligheidshuis

Als laatste veldwerkersoverleg werd genoemd het Veiligheidshuis. Hier zitten een accountmedewerker veiligheid en een andere medewerker van de gemeente als voorzitter en secretaris. Aan tafel zitten de disciplines die nodig zijn om een casus goed uit te filteren, namelijk: Palier, Parnassia, de Sociale dienst, de Officier van Justitie, het Steunpunt huiselijk geweld, de behandelaar van de persoon die is ingebracht of een vertegenwoordiger hiervan, Justitiële Pi instellingen Nederland, politie en op uitnodiging een ieder die iets in de casus kan betekenen. Veel kan tot normale proporties worden teruggebracht, zodat de persoon waar het om gaat ook weer normaal in het leven staat.

Containerwoningen

In Den Haag is nu een project in de opstartfase en dat is het zogenaamde Skaeve Huse project. Dit valt onder de gemeente en Parnassia. Dit is bewoning op het terrein van een zorginstelling, waarbij men personen wil plaatsen, die totaal ontspoord zijn en onder een streng regime van een huismeester, al dan niet inpandig, onder controle c.q. begeleiding weer rijp voor de maatschappij worden gemaakt. Het gaat dan om meer dan alleen het plaatsen van containerwoningen. Dit project krijgt naar verwachting medio 2012 groen licht. De voorfase is doorlopen.

Mediation

Waar de politie ook veel gebruik van maakt is Mediation. Het instituut Bemiddeling & Mediation is voor de politie van grote waarde, daar deze ook bemiddelen in de particuliere sector. Vaak krijgen de medewerkers van Mediation een probleem dusdanig in zicht, dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden.

Aanbevelingen


1. Laat een medewerker van sociaal beheer woningstichtingen langer in zijn werkgebied zitten;

2. Gebruik in alle gelederen het BSN nummer. Wanneer dit niet wordt gedaan, kan een overlastveroorzaker bijvoorbeeld weer een woning huren onder de naam van de partner. Zo wordt het probleem van woonoverlast alleen maar verplaatst;

3. Gezien de goede samenwerking van deelnemers van het Politie Parnassia Programma wordt geadviseerd dit verder uit te breiden, Haaglanden breed.

Mevrouw Muller van Wijkplatform Morgenstond wees onder meer op het feit dat veel mensen uit angst voor de overlastveroorzaker geen melding durven te doen van woonoverlast. Haar ervaring is dat er vaak bij onrechtmatige bewoning sprake is van overlast door een combinatie van overbewoning en onaangepast gedrag.

De wethouder geeft in zijn stuk over de quick scan aan, dat de aanpak tegen overlastgevers sluitend is, maar dat wordt niet altijd zo ervaren door de overlastondervindende burgers. In een wijk als Morgenstond zijn er steeds meer wooncomplexen die geheel of gedeeltelijk verkocht zijn aan de bewoners. Een bemiddelende rol in een vroegtijdig stadium van de corporaties is dan niet aan de orde.
Het onderzoek van het RIGO geeft geen helder beeld wie de overlastgevers zijn.

Mevrouw Muller verwacht dat de door de wethouder voorgestelde beleidsmaatregelen een verbetering brengen, maar zij vreest dat te veel overlastgevallen hiermee nog niet aangepakt worden. Het wijkplatform Morgenstond vraagt dan ook dringend om de geopperde screening van nieuwe huurders in te voeren en daarbij aan verhuurders en politie te vragen om adequate dossiervorming van overlastmeldingen. Voorts ziet het wijkplatform graag dat de politie snel en doeltreffend reageert op meldingen van overlast in een vroeg stadium.

Reacties en vragen commissieleden

De heer Verspuij (PvdA) vroeg naar de probleemeigenaar als het gaat om woonoverlast. Wie let op de voortgang van meldingen die bij verschillende instanties binnenkomen? Wie stuurt wie aan en helpt om steun te krijgen?

Mevrouw Van Geest (D66) vroeg aan het Meld - en Steunpunt Woonoverlast & de Haagse Pandbrigade hoe het mogelijk is, dat in deze maatschappij vervuiling `tot aan de deurknop' kan optreden en dat dan pas wordt opgetreden. Welke mogelijkheden zijn er om daar eerder in te grijpen?

Mevrouw Michels (VVD) vroeg naar de ervaringen met Skaeve Huse in Leiden en merkte op dat er al tien kandidaten zijn die voor dat project in aanmerking zouden kunnen komen. Ze vroeg, naar aanleiding van mensen die zorg en begeleiding weigeren, aan Den Haag Op Maat over welke dwangmiddelen de diverse organisaties beschikken om een ongewenste situatie ongedaan te maken.

Mevrouw Vianen (GroenLinks) concludeerde dat er veel meer ruimte voor persoonlijke begeleiding is. Ze is benieuwd naar de positieve en negatieve ervaringen met Skaeve Huse.
Verder merkte ze op dat er bij de corporaties op werd aangedrongen om te werken met het burgerservicenummer (BSN). Kan worden toegelicht hoe dat precies een oplossing zou kunnen zijn voor de problematiek? Wat zouden de negatieve kanten daarvan kunnen zijn? In dit verband noemt zij de privacy en mogelijke stigmatisering van bewoners.

De heer Bakker (CDA) vroeg hoe de huisjesmelkers, die geen actie ondernemen tegen overlastgevers, worden aangepakt. Hij wees ook op de verantwoordelijkheid van bewoners onderling om elkaar aan te spreken op eventuele overlast. Op de site staan geen normen aangegeven. Wat is nou geluidsoverlast en wanneer is daar sprake van? Het zou handig zijn dat bewoners die normen kennen.

De heer Küçük (Islam Democraten) stelde een aanvullende vraag op het betoog van het CDA over de particuliere sector. In Rotterdam bestaat al beleid op dit terrein. Is Den Haag daarvan op de hoogte?

De heer Van der Helm (PVV) vroeg naar de relatie tussen MOE-landers (Mensen uit Oost-Europese landen) en woonoverlast. Er zijn veel klachten dat deze arbeidsmigranten met te veel mensen in één pand wonen. Hoe snel kan overlast worden aangepakt? Staedion gaf aan dat het lang kan duren voor de woonoverlast wordt opgelost en dat er sprake is van veel ambtelijke rompslomp voordat iemand uit huis kan worden gezet. Hoe kan dat worden verbeterd?
Naar aanleiding van het wegpesten van gezinnen, o.a. in Den Haag, wees hij de woningcorporaties erop, dat deze gezinnen dan altijd aangeven zich in de steek gelaten te voelen door de corporaties. Waar gaat dat fout?

De heer Poeran (Partij van de Eenheid) vroeg mevrouw Muller om dieper in te gaan op de stalkingspraktijken. Bij de heer De Frel van de Reclassering informeerde hij naar de flitspaalmethode en de bureaucratische rompslomp als gevolg van verschillende loketten.

Mevrouw De Groot (Partij voor de Dieren) vroeg naar overlastsituaties waar dieren bij betrokken zijn. Wat gebeurt er dan met die dieren? Bestaat er een draaiboek? Komt het vaak voor en wordt dan contact gezocht met de Dierenbescherming en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming?

Mevrouw Van Santen (SP) vroeg aan de PPP of inzicht kan worden geboden in de redenen, dat gestopt is met de multi-aanpak (met verschillende mensen uit diverse disciplines tegelijk aan de deur komen). Waar ligt de oorzaak en wat kan de politiek eraan bijdragen om dat te veranderen? Verder informeerde zij naar de ondersteunende en langdurige begeleiding die door Den Haag opMaat wordt gemist. Er was een project bij stichting MOOI, in samenwerking met Algemeen Maatschappelijk Werk. Is dat gestopt? Zijn er plannen om dat uit te breiden?

Deze vergadering is terug te zien via Mijn Raad.