Chaptur: nieuws voordat het nieuws is
Persbericht van ExtendD
LELYSTAD - Chaptur is de naam van een nieuwe Nederlandse website die
wereldwijd en realtime relevante ontwikkelingen signaleert. Door social
media als Twitter, Facebook en YouTube live te volgen, brengt
Chaptur.com nieuws voordat het als zodanig is opgepakt door nationale
en internationale media.
De maker van Chaptur, mediabedrijf ExtendD, richt zich op
'newsjunkies', mensen die vrijwel voortdurend online zijn en een sterke
interesse in nationaal en internationaal nieuws hebben. Ontwikkelaar
Sebastiaan Besselsen rekent zichzelf ook tot die groep. "Ik had echter
steeds vaker het gevoel dat ik achterliep. Nieuws is vaak niet echt
live en de input van lokale mensen ontbreekt. Toen mijn compagnon en ik
dit voorjaar realtime de gevolgen van de aardbeving in Japan probeerden
te volgen en bleven steken op de zoveelste herhaling van CNN, gingen we
aan de slag." Het idee voor Chaptur.com was geboren. "We willen op de
eerste rij zitten, en niet afhankelijk zijn van keuzes die redacteuren
voor ons maken."
Tegelijkertijd zijn de nieuwsredacties zelf ook een doelgroep van
Chaptur. "Een groeiend aantal redacteuren volgt sociale media
intensief. Zij beseffen dat nieuws net als vroeger nog steeds op straat
ligt, met dat verschil dat iedereen het nieuws nu brengt," vertelt
Benny Schuurman, creative director bij ExtendD. "Chaptur neemt hen veel
werk uit handen. Met Chaptur volgen we wereldwijd ruim honderd
newsportals en sociale platformen. Realtime geven we de meest relevante
artikelen, reacties en commentaren, maar ook foto's en video's. Dat kan
op basis van trefwoorden en door het volgen van de nieuws alerts die
Chaptur zelf oppikt."
Nieuwe definitie nieuws
In tegenstelling tot bestaande zoekmachines is Chaptur.com volledig
live. En op Chaptur maken lokale mensen, die zijn waar het gebeurt, het
nieuws. Ontwikkelingen zijn daardoor nieuws voordat het nieuws is. "Het
is hypnotiserend om op Chaptur het nieuws te zien binnenstromen voordat
je het elders hoort," zegt Schuurman. "Of je het nu op je iPad of PC
bekijkt of in de trein op je smartphone: je hebt het gevoel dat je
erbij bent."
De opstand in Egypte noemen beide jonge internetondernemers als
voorbeeld van hoe Chaptur zich kan onderscheiden van de traditionele
nieuwsmedia. "Nog voordat er daadwerkelijk demonstraties zouden zijn op
het Tahrir-plein in Cairo, zou Chaptur aan de hand van de oproepen op
onder meer Twitter en Facebook gesignaleerd hebben dat er iets stond te
gebeuren."
"Chaptur zet de gebruiker aan het roer", zegt mediaondernemer Oscar
Kneppers van Rockstart. "In de 21e eeuw hebben mediatycoons als Rupert
Murdoch het nakijken op kleine startups. De wereld wordt dankzij het
web meer democratisch en open, en een website als Chaptur past precies
in die ontwikkeling."
Links:
http://www.chaptur.com
Razende Robot Reporter