Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

DeMedia100: John de Mol, Matthijs van Nieuwkerk en Joop van den Ende meest invloedrijk in de Nederlandse media

16 november 2011. John de Mol, Matthijs van Nieuwkerk en Joop van den Ende zijn meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.

Dat blijkt uit onderzoek van MediaTest onder 1100 media professionals in opdracht van het Nederlands MediaNetwerk.

DeMedia100 is samengesteld uit een lijst van 250 mensen, waarvoor media professionals namen konden aanleveren.

Deelnemers aan het onderzoek is gevraagd een top-10 uit de lijst van 250 samen te stellen. De nummer 1 kreeg 100 punten, de nummer 2 90 en zo verder.

John de Mol kreeg 45.580 punten, bijna twee maal zoveel als nummer 2 Matthijs van Nieuwkerk (23.510 punten). De meest invloedrijke vrouwen in de Nederlandse Media zijn Linda de Mol, Clairy Polak en Annemarie van Gaal.

Bas Vlugt, oprichter van het Nederlands MediaNetwerk: "Deze eerste editie van DeMedia100 is in die zin verrassend dat alle mensen in de top-10 werken in wat je gevestigde media zou kunnen noemen. 8 mensen uit de televisiewereld, 2 mensen uit de dagbladenwereld. Het laat zien dat de al vaak voorspelde ondergang van televisie en dagbladen op dit moment niet aan de orde is. Adverteerders blijven dan ook onverminderd inzetten op televisie, een medium dat met nieuwe successen als The Voice Of Holland bewijst een interessant en vooral zeer groot bereik te kunnen blijven realiseren. Dat neemt niet weg dat online sterk in opkomst is. Inherent aan de grote toegankelijkheid en daarmee de breedte van het internet als medium zijn er nog geen mensen uit de internetwereld die zeer hoge posities hebben bereikt in DeMedia100. Wat dat betreft is het tekenend dat de hoogst genoteerde exponent uit de internetwereld - Alexander Klöpping op nummer 11 - ook de jongste persoon in DeMedia100 is. Het is bij voorbaat al boeiend om te zien hoe de samenstelling van DeMedia100 zich de komende jaren gaat ontwikkelen, zeker ook gegeven het feit dat de gevestigde media niet stilzitten en de interactieve, digitale wereld volop omarmen.'

DeMedia100


1 John de Mol

2 Matthijs van Nieuwkerk

3 Joop van den Ende

4 Reinout Oerlemans

5 Linda de Mol

6 Derk Sauer

7 Albert Verlinde

8 Christian Van Thillo

9 Erland Galjaard

10 Jeroen Pauw

11 Alexander Klöpping

12 Paul Witteman

13 Edwin Evers

14 Johan Derksen

15 Clairy Polak

16 Youp van 't Hek

17 Bert Habets

18 DickMolman

19 Annemarie van Gaal

20 Peter R. De Vries

21 Jort Kelder

22 FerryMingelen

23 Philippe Remarque

24 Henk Hagoort

25 Twan Huys

26 Sjuul Paradijs

27 Ruud de Langen

28 Harry Dekker

29 Fons van Westerloo

30 Peter Vandermeersch

31 Bert van der Veer

32 Raymond Spanjar

33 Paul de Leeuw

34 Dominique Weesie

35 Ivo Niehe

36 Arjan Ederveen

37 Adjiedj Bakas

38 Joris van Heukelom

39 Rob Wijnberg

40 Erwin Blom

41 Margriet van der Linden

42 Jan Slagter

43 Ben Tiggelaar

44 Nalden

45 Franska Stuy

46 André Rieu

47 Francisco van Jole

48 Erik Kessels

49 Boris Veldhuijzen van Zanten

50 Remco van Westerloo

51 Gerard Timmer

52 Nico Dijkshoorn

53 Jacqueline Smit

54 Erik de Zwart

55 Arno Otto

56 Barbara van Beukering

57 Patrick Lodiers

58 Paul Molenaar

59 Georgette Schlick

60 Jan Willem Brüggenwirth

61 Paul Römer

62 Kees Zegers

63 Matthias Scholten

64 Rob van Vuure

65 Harry de Winter

66 Arendo Joustra

67 Prem Radhakishun

68 Willem Albert Bol

69 Lex Harding

70 Joop Daalmeijer

71 Jim Stolze

72 Wilfred Genee

73 Xandra Schutte

74 Wouter Hendrikse

75 Mart Smeets

76 RoekLips

77 Frank Volmer

78 Hans Nijenhuis

79 Jack van Gelder

80 Bert Wagendorp

81 Sven Kockelmann

82 Marco Derksen

83 Ruud de Wild

84 Willem Sijthoff

85 Michiel Mol

86 Shula Rijxman

87 Beau van Erven Dorens

88 Leo van der Goot

89 Marcel Boekhoorn

90 Gerard Ekdom

91 Kees Jansma

92 Rozemarijn de Witte

93 Ruud Hendriks

94 Dieuwke Wynia

95 Bart Römer

96 Bas Verhart

97 Duncan Stutterheim

98 Karin van Gilst

99 FerryMaat

100 Oscar van Veen

www.nederlansmedianetwerk.nl

www.nederlandsmedianieuws.nl

www.mediatest.nl

Wat verstaan we onder invloedrijke mensen in de media?
* Het gaat om mensen die op dit moment werkzaam zijn in de media in Nederland. En het gaat om mensen die nu invloedrijk zijn, niet om mensen die invloedrijk zijn geweest of dat nog gaan worden.
* Daarbij wordt media zo breed mogelijk geïnterpreteerd: Exploitanten en producenten binnen alle mediumtypen. Mediabureaus, adverteerders, branche-organisaties, onderzoeksinstituten.
* Posities kunnen uiteenlopen van CEO tot freelance journalist, van sales manager tot televisieplanner, van presentator tot uitgever, van columnist tot programmamaker, van investeerder tot starter, van marktonderzoeker tot wetenschapper, van trendwatcher to consultant, van adviseur tot scenarist, van bestuurder tot zenderdirecteur van blogger tot fotograaf, van art-director tot recensent, van marketeer tot twitteraar, van producent tot regisseur, van hoofdredacteur tot internetondernemer.
* Met meest invloedrijke mensen bedoelen we mensen die het mediavak een gezicht geven, die mede bepalen wat er in de media gebeurt - geldstromen, content - en vooral bepalend zijn in de ontwikkeling van het mediavak - business, business modellen, innovatie.