PERSBERICHT
DeMedia100: John de Mol, Matthijs van Nieuwkerk en Joop van den Ende meest invloedrijk in de Nederlandse media
16 november 2011. John de Mol, Matthijs van Nieuwkerk en Joop van den Ende zijn meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.
Dat blijkt uit onderzoek van
DeMedia100 is samengesteld uit een
Deelnemers aan het onderzoek is gevraagd een top-10 uit de lijst van 250 samen te stellen. De nummer 1 kreeg 100 punten, de nummer 2 90 en zo verder.
John de Mol kreeg 45.580 punten, bijna twee maal zoveel als nummer 2 Matthijs van Nieuwkerk (23.510 punten).
Bas Vlugt, oprichter van het Nederlands MediaNetwerk: "Deze eerste editie van DeMedia100 is in die zin verrassend dat alle mensen in de top-10 werken in wat je gevestigde media zou kunnen noemen. 8 mensen uit de televisiewereld, 2 mensen uit de dagbladenwereld. Het laat zien dat de al vaak voorspelde ondergang van televisie en dagbladen op dit moment niet aan de orde is. Adverteerders blijven dan ook onverminderd inzetten op televisie, een medium dat met nieuwe successen als The Voice Of Holland bewijst een interessant en vooral zeer groot bereik te kunnen blijven realiseren. Dat neemt niet weg dat online sterk in opkomst is. Inherent aan de grote toegankelijkheid en daarmee de breedte van het internet als medium zijn er nog geen mensen uit de internetwereld die zeer hoge posities hebben bereikt in DeMedia100. Wat dat betreft is het tekenend dat de hoogst genoteerde exponent uit de internetwereld - Alexander Klöpping op nummer 11 - ook de jongste persoon in DeMedia100 is. Het is bij voorbaat al boeiend om te zien hoe de samenstelling van DeMedia100 zich de komende jaren gaat ontwikkelen, zeker ook gegeven het feit dat de gevestigde media niet stilzitten en de interactieve, digitale wereld volop omarmen.'
DeMedia100
1 John de Mol
2 Matthijs van Nieuwkerk
3 Joop van den Ende
4 Reinout Oerlemans
5 Linda de Mol
6 Derk Sauer
7 Albert Verlinde
8 Christian Van Thillo
9 Erland Galjaard
10 Jeroen Pauw
11 Alexander Klöpping
12 Paul Witteman
13 Edwin Evers
14 Johan Derksen
15 Clairy Polak
16 Youp van 't Hek
17 Bert Habets
18 DickMolman
19 Annemarie van Gaal
20 Peter R. De Vries
21 Jort Kelder
22 FerryMingelen
23 Philippe Remarque
24 Henk Hagoort
25 Twan Huys
26 Sjuul Paradijs
27 Ruud de Langen
28 Harry Dekker
29 Fons van Westerloo
30 Peter Vandermeersch
31 Bert van der Veer
32 Raymond Spanjar
33 Paul de Leeuw
34 Dominique Weesie
35 Ivo Niehe
36 Arjan Ederveen
37 Adjiedj Bakas
38 Joris van Heukelom
39 Rob Wijnberg
40 Erwin Blom
41 Margriet van der Linden
42 Jan Slagter
43 Ben Tiggelaar
44 Nalden
45 Franska Stuy
46 André Rieu
47 Francisco van Jole
48 Erik Kessels
49 Boris Veldhuijzen van Zanten
50 Remco van Westerloo
51 Gerard Timmer
52 Nico Dijkshoorn
53 Jacqueline Smit
54 Erik de Zwart
55 Arno Otto
56 Barbara van Beukering
57 Patrick Lodiers
58 Paul Molenaar
59 Georgette Schlick
60 Jan Willem Brüggenwirth
61 Paul Römer
62 Kees Zegers
63 Matthias Scholten
64 Rob van Vuure
65 Harry de Winter
66 Arendo Joustra
67 Prem Radhakishun
68 Willem Albert Bol
69 Lex Harding
70 Joop Daalmeijer
71 Jim Stolze
72 Wilfred Genee
73 Xandra Schutte
74 Wouter Hendrikse
75 Mart Smeets
76 RoekLips
77 Frank Volmer
78 Hans Nijenhuis
79 Jack van Gelder
80 Bert Wagendorp
81 Sven Kockelmann
82 Marco Derksen
83 Ruud de Wild
84 Willem Sijthoff
85 Michiel Mol
86 Shula Rijxman
87 Beau van Erven Dorens
88 Leo van der Goot
89 Marcel Boekhoorn
90 Gerard Ekdom
91 Kees Jansma
92 Rozemarijn de Witte
93 Ruud Hendriks
94 Dieuwke Wynia
95 Bart Römer
96 Bas Verhart
97 Duncan Stutterheim
98 Karin van Gilst
99 FerryMaat
100 Oscar van Veen
www.nederlandsmedianieuws.nl
Wat verstaan we onder invloedrijke mensen in de media?
* Het gaat om mensen die op dit moment werkzaam zijn in de media in Nederland. En het gaat om mensen die nu invloedrijk zijn, niet om mensen die invloedrijk zijn geweest of dat nog gaan worden.
* Daarbij wordt media zo breed mogelijk geïnterpreteerd: Exploitanten en producenten binnen alle mediumtypen. Mediabureaus, adverteerders, branche-organisaties, onderzoeksinstituten.
* Posities kunnen uiteenlopen van CEO tot freelance journalist, van sales manager tot televisieplanner, van presentator tot uitgever, van columnist tot programmamaker, van investeerder tot starter, van marktonderzoeker tot wetenschapper, van trendwatcher to consultant, van adviseur tot scenarist, van bestuurder tot zenderdirecteur van blogger tot fotograaf, van art-director tot recensent, van marketeer tot twitteraar, van producent tot regisseur, van hoofdredacteur tot internetondernemer.
* Met meest invloedrijke mensen bedoelen we mensen die het mediavak een gezicht geven, die mede bepalen wat er in de media gebeurt - geldstromen, content - en vooral bepalend zijn in de ontwikkeling van het mediavak - business, business modellen, innovatie.