Nationale Hypotheekbond kiest Xaton als ICT-partner


Nieuw webportaal toont aan: hypotheek kan vaak goedkoper

AMSTERDAM, 20111116 -- De Nationale Hypotheekbond heeft de Banking & Insurance afdeling van Xaton verkozen als exclusieve ICT-partner voor de applicaties waarmee de bond de kosten, premies en voorwaarden van hypotheken vergelijkt. De Nationale Hypotheekbond streeft naar transparantie in het hypothekenlandschap voor zowel consumenten als financiële dienstverleners. Vanuit haar rekencentrum vergelijkt de bond continue alle hypotheken in Nederland. Om deze informatie te ontsluiten en aan te bieden via internet, smartphones en tablets zoals de iPAD is Xaton aangetrokken als partner. Xaton wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer en onderhoud van de bedrijfskritische applicaties en software tools van De Nationale Hypotheekbond.

Veel Nederlanders betalen onnodig veel hypotheekrente, zo blijkt uit de gegevens van de Nationale Hypotheekbond. Bovendien is het voor consumenten en financiële dienstverleners vaak heel lastig  om hypotheken en verzekeringen goed te kunnen vergelijken. Terwijl er wel dringende behoefte is aan transparantie.

Jeroen Oversteegen, sinds augustus dit jaar Algemeen Directeur van de Nationale Hypotheekbond: “Ons doel is om die helderheid en transparantie te verschaffen voor onze business partners, zoals intermediairs en geldverstrekkers. Met speciaal ontwikkelde software en webtools krijgen deze financiële dienstverleners een beter inzicht in hun klantendatabase, waardoor ze hun klanten optimaal kunnen bedienen. Om ons en onze business partners daarbij te helpen zochten we een ICT partner met ruime ervaring in het ontwikkelen en beheren van ‘hoog volume bedrijfskritische applicaties’ en interactieve web- en mobiele toepassingen. Xaton werkt voor bedrijven als KPN, Ziggo, ANWB en De Gouden Gids. Dat schept vertrouwen, ook naar onze business partners. Veel gerenommeerde financiële dienstverleners maken inmiddels gebruik van onze applicaties. Met Xaton beschikken we over een solide implementatiepartner voor de ondersteuning naar onze partners.”

Dennis Tilgenkamp, Algemeen Directeur van Xaton: “De Nationale Hypotheekbond beschikt over enorm veel informatie en gegevens die ook nog eens dagelijks wijzigen. Dit leidt tot  meer dan 2 miljoen berekeningen per dag. Dat is complex. Het is onze dagelijkse uitdaging om die continu veranderende informatiestroom uit de back-end systemen te halen, te berekenen en op een heldere en klantvriendelijke wijze te presenteren. Via softwaretools, webportaal, mobiele telefoon en tablet. Zodat consumenten en financiële dienstverleners direct zien waar ze kunnen besparen.”

Over Xaton
Xaton ondersteunt organisaties bij het realiseren van hun e-commerce doelstellingen.
Het bedrijf ontwikkelt, en beheert webapplicaties, mobiele toepassingen en self service omgevingen voor klanten, leveranciers en medewerkers en sluit deze aan op de bestaande bedrijfsapplicaties en databases. Zo houden bedrijven grip op hun online activiteiten, vergroten ze hun marktkracht en optimaliseren ze hun operational excellence. De Banking & Insurance tak van Xaton is speciaal gericht op financiële dienstverleners omdat deze naast enorme rekenkracht en complexe berekeningen ook te maken hebben met een intensief toezicht van overheidsinstanties en de zorgplicht naar consumenten. Xaton is gevestigd in Amsterdam en beschikt over een eigen offshore-hub in India voor ontwikkeling, onderhoud en beheer.
 
Over de Nationale Hypotheekbond
De Nationale Hypotheekbond wil een positieve bijdrage leveren aan de hypotheekbranche door deze meer transparant te maken. Daartoe ondersteunt de bond consumenten en de goede hypotheekadviseur met gerichte en actuele informatie over tarieven, kosten en voorwaarden. Via de website Hypotheekbond.nl kunnen consumenten gratis gebruik maken van deze informatie en tools. Daarnaast worden honderden hypotheekadviseurs en diverse geldverstrekkers dagelijks ondersteund met actuele informatie via innovatieve web-based tools. De Nationale Hypotheekbond gelooft dat internet efficiënter en klantvriendelijker kan worden ingezet en zet zich hiervoor in.