Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 16 november 2011

Oplossingsrichtingen voor betere doorstroming verkeer westkant Amersfoort

Voor de verbetering van de doorstroming van verkeer aan de westkant van Amersfoort wordt gezocht naar een passende oplossing. Deze zoektocht heeft nu vier mogelijke oplossingsrichtingen opgeleverd. Een participatiegroep met vertegenwoordigers van uiteenlopende belangengroepen heeft hier een wezenlijke bijdrage aan geleverd. De vier oplossingsrichtingen zijn overgebleven uit dertig voorgestelde varianten. Het college van burgemeester en wethouders stelt aan de gemeenteraad voor deze oplossingsrichtingen verder uit te werken.

In de afgelopen maanden zijn diverse verkeersonderzoeken uitgevoerd en aan de hand van een verkeersmodel is de toekomstige verkeerssituatie in beeld gebracht. Daarna zijn haalbare varianten geselecteerd en getoetst. Daarbij ging het om financiële haalbaarheid en de bijdrage aan het verbeteren van de doorstroming. In het vervolgtraject worden de geselecteerde oplossingsrichtingen met bijbehorende varianten verder onderzocht en uitgewerkt. Daarbij wordt vooral gekeken naar de landschappelijke en ruimtelijke consequenties en de gevolgen voor ecologie, milieu, leefbaarheid en de verbindingen tussen stad en land.

Het vervolgonderzoek richt zich op het uitwerken van:
* kleine maatregelen aan de huidige weg, o.a. afstemmen van verkeerslichten en bevorderen openbaar vervoer.
* mogelijkheden voor de spoorkruising: tunnel, viaduct, verdiept spoor.
* twee varianten ten westen van Onze Lieve Vrouw ter Eem over de Bernhardkazerne en vervolgens over de Barchman Wuytierslaan of langs het spoor.
* de mogelijkheid om Onze Lieve Vrouw ter Eem aan de oostzijde richting Bernhardkazerne te passeren en vervolgens over de Barchman Wuytierslaan of langs het spoor. Daarbij moet rekening worden gehouden met de eisen ten aanzien van het rijksmonument.

Voor de westkant van Amersfoort wordt al lange tijd een oplossing gezocht om de doorstroming van het verkeer wezenlijk te verbeteren. Het verkeer aan de westkant van Amersfoort stroomt in de spits onvoldoende door. Met de geplande toekomstige ontwikkelingen zal de gemiddelde reistijd van Birkstraat tot Stichtse Rotonde in beide richtingen in de ochtend- en avondspits verder oplopen als er niets gedaan wordt.

Het college wil in deze raadsperiode een besluit nemen over een oplossing voor een toekomstgerichte westelijke ontsluiting, die evenwichtig is en een wezenlijke verbetering van de doorstroming oplevert. Op 1 maart 2011 is daarvoor de zoektocht naar een oplossing gestart nadat de gemeenteraad de randvoorwaarden waaraan de oplossing moet voldoen, het vervolgproces en het daarbij behorende participatietraject had vastgesteld.

Noot voor de redactie,