Rijksoverheid
Experimenten prestatiebeloning van start
Nieuwsbericht | 17-11-2011
Schoolbesturen kunnen vanaf vandaag een aanvraag doen voor een
experiment met prestatiebeloning. Binnen een experiment worden de
prestaties die leraren extra moeten leveren expliciet benoemd. Als dat
wordt bereikt, krijgen leraren of lerarenteams een extra beloning.
Deze manier van belonen en benoemen van prestaties doorbreekt de
gelijkheidscultuur en maakt excellente leraren tot rolmodel. Hierdoor
kunnen leraren zich aan elkaar optrekken en creatiever en effectiever
werken om prestaties van leerlingen te verhogen.
Prestatiebeloning voor goed presterende leraren of lerarenteams kan
leiden tot een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Maar voordat
prestatiebeloning structureel wordt ingevoerd, laat staatssecretaris
Zijlstra op grote schaal wetenschappelijk begeleide experimenten
uitvoeren die moeten aantonen welke vormen van prestatiebeloning
effectief en duurzaam zijn.
Schoolbesturen besluiten zelf of ze meedoen aan zulke experimenten en
welke variant zij willen uitproberen. Bij ieder experiment staat het
effect voor de kwaliteit van het onderwijs centraal. De experimenten
geven ruimte om te variëren naar type prestatiebeloning (individueel en
team) en het soort beloning. Scholen bepalen zelf de
prestatie-indicatoren en de norm die daarbij gehanteerd wordt.
De experimenten zijn bij voorkeur meerjarig om de effecten op de korte
en op de lange termijn te kunnen beoordelen. In ieder experiment
bepaalt het schoolbestuur samen met een wetenschapper een goede
wetenschappelijke opzet. De opzet en verwachte opbrengst wordt
beoordeeld door een onafhankelijke wetenschappelijke
begeleidingscommissie met experts op het gebied van
onderwijskwaliteit, prestatiebeloning en het ontwerpen van
experimenten. De voorzitter van deze commissie is professor dr. Lex
Borghans. Om schoolbesturen te ondersteunen is het CAOP (Centrum voor
Arbeidsverhoudingen en Overheidspersoneel) betrokken bij de
wetenschappelijke evaluatie en het organiseren van externe expertise.
Nederland is hiermee een van de eerste landen die grootschalig gaat
experimenteren met prestatiebeloning in het onderwijs. "Hoewel ik ervan
overtuigd ben dat het werkt, is er tot nu toe in Nederland nooit goed
onderzoek gedaan naar de effecten van prestatiebeloning in het
onderwijs. Daarom is het goed dat we nu starten met experimenten.
Verschillen in prestaties mogen beloond worden," aldus staatssecretaris
Zijlstra.
De begeleidingscommissie zal op basis van de experimenten in 2015
advies uitbrengen aan de staatssecretaris. Voor de experimenten is in
2012 10 miljoen euro beschikbaar, oplopend tot 80 miljoen in 2015.