Rijksoverheid

Experimenten prestatiebeloning van start

Nieuwsbericht | 17-11-2011

Schoolbesturen kunnen vanaf vandaag een aanvraag doen voor een experiment met prestatiebeloning. Binnen een experiment worden de prestaties die leraren extra moeten leveren expliciet benoemd. Als dat wordt bereikt, krijgen leraren of lerarenteams een extra beloning.

Deze manier van belonen en benoemen van prestaties doorbreekt de gelijkheidscultuur en maakt excellente leraren tot rolmodel. Hierdoor kunnen leraren zich aan elkaar optrekken en creatiever en effectiever werken om prestaties van leerlingen te verhogen.

Prestatiebeloning voor goed presterende leraren of lerarenteams kan leiden tot een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Maar voordat prestatiebeloning structureel wordt ingevoerd, laat staatssecretaris Zijlstra op grote schaal wetenschappelijk begeleide experimenten uitvoeren die moeten aantonen welke vormen van prestatiebeloning effectief en duurzaam zijn.

Schoolbesturen besluiten zelf of ze meedoen aan zulke experimenten en welke variant zij willen uitproberen. Bij ieder experiment staat het effect voor de kwaliteit van het onderwijs centraal. De experimenten geven ruimte om te variëren naar type prestatiebeloning (individueel en team) en het soort beloning. Scholen bepalen zelf de prestatie-indicatoren en de norm die daarbij gehanteerd wordt.

De experimenten zijn bij voorkeur meerjarig om de effecten op de korte en op de lange termijn te kunnen beoordelen. In ieder experiment bepaalt het schoolbestuur samen met een wetenschapper een goede wetenschappelijke opzet. De opzet en verwachte opbrengst wordt beoordeeld door een onafhankelijke wetenschappelijke begeleidingscommissie met experts op het gebied van onderwijskwaliteit, prestatiebeloning en het ontwerpen van experimenten. De voorzitter van deze commissie is professor dr. Lex Borghans. Om schoolbesturen te ondersteunen is het CAOP (Centrum voor Arbeidsverhoudingen en Overheidspersoneel) betrokken bij de wetenschappelijke evaluatie en het organiseren van externe expertise.

Nederland is hiermee een van de eerste landen die grootschalig gaat experimenteren met prestatiebeloning in het onderwijs. "Hoewel ik ervan overtuigd ben dat het werkt, is er tot nu toe in Nederland nooit goed onderzoek gedaan naar de effecten van prestatiebeloning in het onderwijs. Daarom is het goed dat we nu starten met experimenten. Verschillen in prestaties mogen beloond worden," aldus staatssecretaris Zijlstra.

De begeleidingscommissie zal op basis van de experimenten in 2015 advies uitbrengen aan de staatssecretaris. Voor de experimenten is in 2012 10 miljoen euro beschikbaar, oplopend tot 80 miljoen in 2015.