LIOF
Newtricious genomineerd voor Innovation Award van Accenture
Oirlo, 28 oktober 2011 - Newtricious, dat een product ontwikkeld ter
preventie van de ernstige oogziekte Macula Degeneratie, is genomineerd
voor de Accenture Innovation Award, in de sector voor `Consumer
Products en Agri'.
Het concept maakt hiermee kans op de Blauwe Tulp, de award voor het
beste innovatieve concept van Nederland. De benoeming betekent
automatisch ook een nominatie voor de Publieksprijs. De uiteindelijke
winnaars worden bekendgemaakt tijdens het Accenture Innovation Seminar
uitreiking op donderdag 10 november 2011, in Amsterdam RAI Elicium.
Vanaf vandaag kan iedereen zijn stem uitbrengen op Newtricious op de
website van de Innovation Awards via directe Link:
https://data.innovationawards.nl/2011/publieksprijs/vote.php?id=7&ind=c
pa
Over de Innovation Awards
Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven
te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van
innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om
innovatie in Nederland in kaart te brengen. Een vakjury die de
concepten beoordeelt op innovativiteit, succes en potentie, maakt in
november 2011 de winnaars bekend van de Innovation Awards voor `Media,
Communicatie en High-Tech', voor `Financial Services', en voor de
sectoren voor `Energy', `Public Service & Health' en `Consumer Products
& Agri'. Het Accenture Innovation Seminar vindt plaats op donderdag 10
november 2011, in Amsterdam RAI Elycium.
Meer informatie over de Accenture Innovation Awards is te vinden op
www.innovation-awards.nl. Voortgang van het evenement kan bovendien
gevolgd worden via www.twitter.com/IA_2011
"We zijn als Newtricious zeer vereerd met deze nominatie en willen de
media aandacht graag gebruiken om de bekendheid met deze oogaandoening
te vergroten. Op dit moment is er geen behandeling voor deze ziekte
mogelijk en
is vroege diagnose en preventie dus zeer belangrijk" zegt Jos Nelissen
General Manager van Newtricious.
Macula Degeneratie: ontwikkeling van product ter preventie van Macula
Degeneratie.
De ziekte, Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie (LMD), is op dit moment
de belangrijkste oorzaak van slechtziendheid bij personen boven de
leeftijd van 55 jaar. LMD heeft een grote impact op het welbevinden van
mensen omdat het leidt tot blindheid. Er ontstaat een blinde vlek in
het centrum van het gezichtsveld waardoor o.a. gezichten herkennen en
deelnemen aan het verkeer niet meer mogelijk is. Alleen al in Europa,
is bij 5,5 miljoen mensen LMD gediagnosticeerd. Naar schatting lopen in
de EU en VS 100 miljoen mensen rond die een verhoogde kans op LMD of al
de eerste symptomen hebben zonder het te weten.
Bij LMD gaat de gele vlek (macula) van het oog geleidelijk slechter
functioneren. De gele vlek zit op het netvlies van het oog en zorgt
voor het centrum van ons gezichtsveld. Luteïne is een belangrijk
onderdeel van de gele vlek, en er zijn sterke aanwijzingen dat het
beschermt tegen LMD.
De laatste jaren wordt, door wetenschappelijk onderzoek, steeds
duidelijker dat voeding een belangrijke rol speelt in de preventie van
LMD. Luteïne is een geelkleurig pigment dat voorkomt in eieren, maïs en
groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli en boerenkool. Luteïne is
in vet oplosbaar, wat inhoudt dat luteïne vetten nodig heeft om goed
opgenomen te worden in het lichaam en dus ook het oog.
Eieren zijn een belangrijke bron van luteïne. Van oudsher wordt luteïne
aan het voer van legpluimvee toegevoegd ter intensivering van de gele
kleur van de dooier. Het grote voordeel van eieren is dat de opname
zeer efficiënt verloopt aangezien de luteïne al gebonden is aan de
vetten van het ei, waardoor het makkelijk door de darm wordt opgenomen.
Newtricious maakt gebruik van dit principe en ontwikkelde zelfs een ei
met een extra hoog gehalte van luteïne. Dit ei wordt verwerkt, als
ingrediënt, in een speciaal ontwikkeld drankje dat makkelijk kan worden
genuttigd.
Enkele jaren geleden is Newtricious gestart met wetenschappelijk
onderzoek met dit drankje. Dit drankje wordt op dit moment in een grote
klinische studie in Maastricht in vrijwilligers met tekenen van LMD
getest, om het bewijs op te bouwen dat het drankje inderdaad het
voortschrijden van LMD tegengaat en om zo aan de strenge Europese
regelgeving te voldoen die geldt voor producten met een
gezondheidsclaim.
Dit onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd in nauwe samenwerking met o.a
de afdeling Oogheelkunde van het Academisch Ziekenhuis Maastricht.
Zie voor meer informatie www.newtricious.nl of www.maculaegg.com.
Of bel Marcel Bivert 06-17760424 of kantoor Newtricious 0478-578702