LIOF


Newtricious genomineerd voor Innovation Award van Accenture

Oirlo, 28 oktober 2011 - Newtricious, dat een product ontwikkeld ter preventie van de ernstige oogziekte Macula Degeneratie, is genomineerd voor de Accenture Innovation Award, in de sector voor `Consumer Products en Agri'.

Het concept maakt hiermee kans op de Blauwe Tulp, de award voor het beste innovatieve concept van Nederland. De benoeming betekent automatisch ook een nominatie voor de Publieksprijs. De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt tijdens het Accenture Innovation Seminar uitreiking op donderdag 10 november 2011, in Amsterdam RAI Elicium.

Vanaf vandaag kan iedereen zijn stem uitbrengen op Newtricious op de website van de Innovation Awards via directe Link: https://data.innovationawards.nl/2011/publieksprijs/vote.php?id=7&ind=c pa

Over de Innovation Awards
Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om innovatie in Nederland in kaart te brengen. Een vakjury die de concepten beoordeelt op innovativiteit, succes en potentie, maakt in november 2011 de winnaars bekend van de Innovation Awards voor `Media, Communicatie en High-Tech', voor `Financial Services', en voor de sectoren voor `Energy', `Public Service & Health' en `Consumer Products & Agri'. Het Accenture Innovation Seminar vindt plaats op donderdag 10 november 2011, in Amsterdam RAI Elycium.
Meer informatie over de Accenture Innovation Awards is te vinden op www.innovation-awards.nl. Voortgang van het evenement kan bovendien gevolgd worden via www.twitter.com/IA_2011

"We zijn als Newtricious zeer vereerd met deze nominatie en willen de media aandacht graag gebruiken om de bekendheid met deze oogaandoening te vergroten. Op dit moment is er geen behandeling voor deze ziekte mogelijk en
is vroege diagnose en preventie dus zeer belangrijk" zegt Jos Nelissen General Manager van Newtricious.

Macula Degeneratie: ontwikkeling van product ter preventie van Macula Degeneratie.
De ziekte, Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie (LMD), is op dit moment de belangrijkste oorzaak van slechtziendheid bij personen boven de leeftijd van 55 jaar. LMD heeft een grote impact op het welbevinden van mensen omdat het leidt tot blindheid. Er ontstaat een blinde vlek in het centrum van het gezichtsveld waardoor o.a. gezichten herkennen en deelnemen aan het verkeer niet meer mogelijk is. Alleen al in Europa, is bij 5,5 miljoen mensen LMD gediagnosticeerd. Naar schatting lopen in de EU en VS 100 miljoen mensen rond die een verhoogde kans op LMD of al de eerste symptomen hebben zonder het te weten. Bij LMD gaat de gele vlek (macula) van het oog geleidelijk slechter functioneren. De gele vlek zit op het netvlies van het oog en zorgt voor het centrum van ons gezichtsveld. Luteïne is een belangrijk onderdeel van de gele vlek, en er zijn sterke aanwijzingen dat het beschermt tegen LMD.
De laatste jaren wordt, door wetenschappelijk onderzoek, steeds duidelijker dat voeding een belangrijke rol speelt in de preventie van LMD. Luteïne is een geelkleurig pigment dat voorkomt in eieren, maïs en groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli en boerenkool. Luteïne is in vet oplosbaar, wat inhoudt dat luteïne vetten nodig heeft om goed opgenomen te worden in het lichaam en dus ook het oog. Eieren zijn een belangrijke bron van luteïne. Van oudsher wordt luteïne aan het voer van legpluimvee toegevoegd ter intensivering van de gele kleur van de dooier. Het grote voordeel van eieren is dat de opname zeer efficiënt verloopt aangezien de luteïne al gebonden is aan de vetten van het ei, waardoor het makkelijk door de darm wordt opgenomen. Newtricious maakt gebruik van dit principe en ontwikkelde zelfs een ei met een extra hoog gehalte van luteïne. Dit ei wordt verwerkt, als ingrediënt, in een speciaal ontwikkeld drankje dat makkelijk kan worden genuttigd.
Enkele jaren geleden is Newtricious gestart met wetenschappelijk onderzoek met dit drankje. Dit drankje wordt op dit moment in een grote klinische studie in Maastricht in vrijwilligers met tekenen van LMD getest, om het bewijs op te bouwen dat het drankje inderdaad het voortschrijden van LMD tegengaat en om zo aan de strenge Europese regelgeving te voldoen die geldt voor producten met een gezondheidsclaim.
Dit onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd in nauwe samenwerking met o.a de afdeling Oogheelkunde van het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Zie voor meer informatie www.newtricious.nl of www.maculaegg.com. Of bel Marcel Bivert 06-17760424 of kantoor Newtricious 0478-578702