Baker Tilly Berk

Grootste onderzoek naar familiebedrijven in Nederland ooit

Gouda, 4 november 2011 - In het grootste kwalitatieve onderzoek naar familiebedrijven in Nederland ooit gehouden, uitgevoerd door Baker Tilly Berk in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, blijkt dat 40% van de familiebedrijven aangeeft dat de crisis goed is geweest voor het bedrijf. Het onderzoek toont aan dat familiebedrijven in tijden van crisis anders opereren dan niet-familiebedrijven. In Nederland is bijna 70% van alle bedrijven een familiebedrijf en zijn familiebedrijven goed voor de helft van de werkgelegenheid. Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek worden vandaag gepresenteerd op de Dag van het Familiebedrijf op Nyenrode Business Universiteit.

Innovatie in crisistijd
Ruim 100 familiebedrijven kregen de vraag voorgelegd wat de crisis met hun bedrijf heeft gedaan. Ondanks dat bijna driekwart van de familiebedrijven aangeeft wel last te hebben gehad van de crisis, geeft uiteindelijk veertig procent aan dat die periode goed is geweest voor het bedrijf. Een periode waar veel ondernemers hun ondernemerschap naar boven konden of moesten laten komen. Zo koos de helft van die familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in innovatie.

Familiebedrijven belangrijk voor economie
Van de ongeveer 375.000 bedrijven die in Nederland actief zijn, wordt bijna 70% aangemerkt als familiebedrijf. Familiebedrijven zijn relatief goed vertegenwoordigd onder de kleinere bedrijven en de specifieke branches zoals Landbouw en Visserij. De bijdrage van familiebedrijven aan het Bruto Nationaal Product op basis van factorkosten bedraagt 56 miljard euro (dat is 53% van het totaal) en er wordt werk geboden aan in totaal 4,3 miljoen werknemers.

Familiebedrijven succesvoller
Prof. dr. Roberto Flören, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business Universiteit: `Uit onze onderzoeken blijkt dat familiebedrijven succesvoller zijn dan niet-familiebedrijven. Ruim 80% van de directeuren is er van overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat zij een familiebedrijf zijn. De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het familiebedrijf.' Die ervaring deelt ook Stefan Jansen, registeraccountant bij Baker Tilly Berk, al jaren adviseur van familiebedrijven en tevens mede-auteur van het onderzoeksrapport `Met het familiebedrijf de crisis door' dat de resultaten van dit onderzoek bevat. Stefan: `Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Zij vinden behoud van werkgelegenheid vaak belangrijker dan het op peil houden van de winst. De magere jaren neem je als ondernemer op de koop toe.'