Gemeente Zoetermeer

Zoetermeer spoort fraude op door bestanden te koppelen

bloemlogo Zoetermeer
Zoetermeer gaat gegevens over uitkeringsgerechtigden die bekend zijn bij instanties, zoals bijvoorbeeld de Rijksdienst voor het wegverkeer en banken, koppelen aan wat al bekend is bij de gemeente.

Het gaat om een proef waarbij deze koppeling digitaal gebeurt. Zo komen adressen naar voren waar de kans op fraude groot is. Op deze adressen gaat de gemeente onderzoeken of fraude daadwerkelijk aan de orde is.

Zoetermeer vindt het belangrijk dat alleen mensen een uitkering krijgen die dat daadwerkelijk nodig hebben en er recht op hebben. Als er fraude wordt ontdekt, wordt de te veel betaalde uitkering altijd teruggevorderd en krijgt de klant tijdelijk een lagere uitkering.

Landelijke tendens
Het koppelen van informatiebronnen en zo gericht fraude opsporen is van belang. Zoetermeer besloot al eerder bij het onderzoeken van fraude gebruik te maken van verschillende informatiebronnen. Nieuw aan deze proef is dat deze koppeling digitaal wordt gemaakt, wat het koppelen van bestanden makkelijker maakt en meer informatiebronnen kunnen worden meegenomen. De proef wordt georganiseerd door het RCF Kenniscentrum Handhaving. Uiteraard voldoet deze nieuwe aanpak aan alle eisen voor het gebruik van privacygevoelige informatie.