Gemeente Zoetermeer

Gemeentepenning voor de heer Boelen

bloemlogo zoetermeer
De heer mr. M.J.J.M. Boelen heeft donderdag 16 november de gemeentepenning ontvangen uit handen van burgemeester Waaijer. Hij bedankte Boelen voor zijn enorme inzet, tijdens een diner ter gelegenheid van zijn afscheid als voorzitter van de Zoetermeerse Ombudscommissie.

De heer mr. M.J.J.M. Boelen is bijna tien jaar lang zeer actief geweest voor de Zoetermeerse Ombudscommissie. Eerst als lid, toen als vicevoorzitter en sinds 2007 als voorzitter.
De Zoetermeerse Ombudscommissie behandelt klachten van burgers over gedragingen van ambtenaren en bestuursorganen. Klachten worden eerst via de interne klachtenprocedure behandeld. Als burgers het niet eens zijn met de afhandeling van hun klacht, kunnen zij terecht bij de Zoetermeerse Ombudscommissie.

Ongevraagd advies
De voorzitter van de Ombudscommissie beoordeelt de klacht en kijkt of er een hoorzitting gehouden kan worden. In een hoorzitting kunnen de klager en (de vertegenwoordiger van) degene over wie geklaagd wordt hun verhaal doen. De leden van de Ombudscommissie beoordelen, onder leiding van de voorzitter, de klacht en adviseren het bestuursorgaan over hoe de klacht af te handelen. De Zoetermeerse Ombudscommissie kan het bestuursorgaan ook ongevraagd van advies voorzien. Door de inzet van de heer Boelen, samen met andere leden van de Zoetermeerse Ombudscommissie, worden tot op de dag van vandaag de belangen van de Zoetermeerse burgers op een professionele wijze behartigd.

Nationale Ombudsman
Onlangs heeft de gemeenteraad besloten de Zoetermeerse Ombudscommissie per 31 december 2011 op te heffen en over te gaan naar de Nationale Ombudsman.
Het college van B en W is de voorzitter en de leden van de Ombudscommissie dankbaar voor het vele goede werk dat zij verricht hebben.