Ingezonden persbericht


Leiden, 17 november 2011

Nederlanders zijn gepassioneerd door hun werk

Dit is het resultaat van een onderzoek van de vacaturesite StepStone dat onder 10.711 respondenten in acht landen gehouden is. Een grote meerderheid van de Nederlanders zegt dat hun werk ook hun passie is. De liefde voor hun werk motiveert ze om hun werk elke dag beter te doen. Jammer genoeg zijn er ook Nederlanders die minder enthousiast zijn over hun werk.

De meerderheid van de Nederlanders is erg enthousiast over hun werk. De meeste Nederlanders (75% van alle Nederlander) zeggen dat hun werk hun passie is en dat dit ze helpt hun werk beter te doen. Ongeveer één op de tien Nederlanders is gepassioneerd door zijn of haar werk, maar denkt niet dat dit een positief effect heeft op de prestaties. Een klein deel van de Nederlanders (16%) heeft minder geluk en geeft toe dat hun werk niet hun passie is. Voor deze mensen is het misschien tijd voor een nieuwe uitdaging.

"De Nederlandse cijfers zijn hoger dan het gemiddelde van Europa. We zien dan ook dat zeker 5 van de 6 Nederlanders van hun werk houdt. Elke dag naar je werk gaan met deze gedachte is erg positief en draagt bij tot de tevredenheid, zeker bij de werknemer zelf, en hoogstwaarschijnlijk ook bij de werkgever," zegt Piet Derriks, Directeur StepStone Nederland.

Het onderzoek laat veel verschillen zien tussen de Europese landen. De Scandinavische landen zijn het meest gelukkig met hun baan. Van deze landen zijn de Denen het gelukkigst met hun werk. Maar liefst 86% van de Denen zegt dat hun werk hun passie is. De Nederlanders scoren, net als de Noren, hier ook erg hoog in. In beide landen zegt 84% van de respondenten van hun werk te houden. En van deze 84% zegt maar liefst 75% dat zij hierdoor beter presteren. Als er gekeken wordt naar de rest van Europa, waar 68% zegt dat de passie voor hun werk ze stimuleert tot betere resultaten, scoren Nederland en Noorwegen hier erg hoog in met 75%. In Frankrijk daarentegen zegt maar 60% passie voor hun werk te houden. Dit is ook het land dat hier het laagst in scoort

U kunt de gedetailleerde resultaten van het onderzoek op onze site vinden.

Over StepStone

Opgericht in 1996, is StepStone één van de meest succesvolle vacaturesites in Europa op het moment. Met meer dan negen miljoen bezoekers en meer dan 60.000 vacatures per maand, is StepStone een sterke partner in Europa voor de online recruitment markt. Alles wat StepStone doet heeft één doel: om zo goed mogelijk de beste kandidaten te matchen met de beste bedrijven. StepStone heeft 340 mensen in dienst in elf landen, en levert de hoogste kwaliteit service aan al haar klanten. Deze variëren van kleine lokale spelers tot grote internationale corporates in alle sectoren. Meer dan 16.000 erkende bedrijven, zoals bijvoorbeeld Deutsche Telekom, Siemens, Deloitte and Daimler, maken met veel succes gebruik van StepStone in elf Europese landen om hoger opgeleiden te recruiten. StepStone is een dochtermaatschappij van Axel Springer AG in Berlijn.