Dalend volume in Foodservice markt biedt kansen voor concurrent


WADDINXVEEN, 20111117 -- Zoals blijkt uit het gezamenlijk onderzoek van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en Foodstep is de verwachting dat de gehele foodservice in 2011 uitkomt op een nulgroei. Het volume neemt in verhouding verder af, maar door prijsstijgingen weet de foodservice markt deze daling te compenseren. Arron Group, onder andere actief in de schoolcatering en leverancier van automaten met dagverse producten, ziet echter een heel andere tendens. Een reactie.

De markt had al langer signalen afgegeven dat ook in de contractcatering sprake is van omzetdaling. In 2009 begon de kentering van de markt zichtbaar te worden. Veel bedrijven grepen de economische crisis aan om contracten niet te verlengen of voor kortere periodes af te sluiten. Zo ook in de cateringbranche. De Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (VENECA) noemt een omzetdaling van 2010 in de bedrijfscatering (inclusief Inflight) welke dichtbij die van 2009 gebleven (-5% 2009 versus -5,4% 2010).

De effecten van de bezuinigingen bij de opdrachtgevers uit vooral het bedrijfscateringsegment wordt hierin goed zichtbaar. Sommigen besteden de contractcatering in en gaan het (weer) zelf doen. Daar waar bedrijven en instellingen personele en facilitaire kosten onder de loep nemen, kunnen consumptie- en koffieautomaten een uitkomst bieden. Zo blijkt in de praktijk dat de huidige crisissituatie kansen biedt voor full service vending bedrijven.

Arron Group is zo'n bedrijf welke ondermeer consumptieautomaten exploiteert met een uitgebreid food en non-food assortiment op basis van haar full service concept Arron Vending. Hier wordt al sinds jaren een forse omzet- en klantengroei waargenomen van 11-15% per jaar. Speciaal voor scholen biedt Arron Fresh het concept van schoolcatering waarin sterk de nadruk wordt gelegd op gezonde voeding.

Het aantal opdrachtgevers in het onderwijs neemt flink toe. Het feit dat hier vooral met commerciële contracten wordt gewerkt, maakt dit goed verklaarbaar. De onderwijsorganisatie loopt hierdoor zelf immers veel minder risico. Arron Koffie is de derde loot binnen Arron Group en ziet het als uitdaging het bedrijfsleven van een goede kop koffie te voorzien met een scala aan smaakmogelijkheden. Het verder ontwikkelen van MVO producten waaronder keurmerken als EKO, Rainforrest Alliance en Max Havelaar hebben tot een breed private label assortiment geleid welke voldoet aan de verwachting van de klant. Na het inzetten van de economische crisis is er een groei waargenomen in het verhuren van koffiemachines.

Deze driedeling van concepten heeft in de loop der jaren bewezen een succesformule te zijn. Veel nieuwe klanten van Arron Group hadden voorheen een bedrijfscateraar in huis. Deze bedrijven hebben bijvoorbeeld door inkrimping moeten besluiten personele kosten onder de loep te nemen, waardoor het personeelsbestand inkrimpt en een bedrijfscatering minder voordelig werd.

Alternatieven kunnen dan gevonden worden in het Trend Vending concept van Arron Group. Hierbij heeft de opdrachtgever de keus uit vers belegde broodjes, dagverse zuivel en aanverwante dagverse producten. Dit alles uit een gekoelde spiraalautomaat. De opdrachtgever betaalt hiervoor aan Arron Group een kleine financiële servicebijdrage, welke beduidend lager ligt dan het inhuren van een bedrijfscateraar. Klanten welke bij Arron Group kiezen voor een totaalconcept betalen nagenoeg geen servicebijdrage.

Volgens Ronald Weerwag, Algemeen Directeur van Arron Group, levert deze verschuiving enorme kansen. “De markt is in beweging, en dat is goed”, aldus Weerwag. De landelijke automaten- en schoolcateraar is van organisatiestructuur een franchiseformule. En werkt met ruim 20 distributiecentra door geheel Nederland.

Mede hierdoor en de inzet van de lokale franchisenemer is er sprake van sterke regionale klant- en servicegerichte benadering. Dit is de basis voor een succesvolle samenwerking met de klanten van Arron Group. Het hoofdkantoor maakt landelijke afspraken welke operationeel worden uitgevoerd door de regionale franchisenemer(s). “Hierdoor wordt het voor bestaande, lokale, operators interessant om zich bij ons aan te sluiten”, gaat Weerwag verder. Soms komt het voor dat een lokale operator wordt overgenomen door een of twee franchisenemers van Arron Group. Hierdoor weet de organisatie schaalvergroting te bereiken, hetgeen weer interessant kan zijn voor inkoopcondities. Weerwag voorziet voor 2012 groei in alle concepten van Arron Group, maar met name binnen onderwijsorganisaties.